Waarom modernisering van arbeidsvoorwaarden hoog op de agenda van iedere organisatie moet staan
Opinie | do 18 nov 2021 | Bron: Merknemers.nu & HR-Praktijk | Auteur: Esther Flipse | Trefwoorden: Modern beloningsbeleid, Arbeidsvoorwaarden, Krapte, Arbeidsmarkt, Wendbaar, Onderscheidend werkgeverschap
Veruit de meeste organisaties worden op dit moment geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidscijfer daalt, terwijl de vacaturegraad maar blijft toenemen. Hoe word en blijf je als werkgever aantrekkelijk op de veranderende arbeidsmarkt? En niet alleen aantrekkelijk, maar ook wendbaar?
Wendbaarheid is een van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. De wereld verandert in een steeds hoger tempo. Ineens is er, sinds de coronapandemie, sprake van structureel thuiswerken. En dat heeft enorm veel impact op de bestaande regelingen en manier van werken. Hoe ga je om met de thuiswerkregeling en thuiswerkplek? Zijn mijn mobiliteitsregelingen nog wel passend? Hoe kan ik mijn medewerkers optimaal bedienen en hoe sluit dit aan bij de zorgplicht die ik als werkgever heb?
Meerdere factoren impact op beloningsbeleid
Aantrekkelijk werkgeverschap koppelen aan een wendbaar beleid is een uitdaging, maar ook zeker een mooie kans. De invloed van de coronapandemie is een recent voorbeeld, maar ook groei- en krimpdoelstellingen, harmonisaties, verantwoord ondernemen en andere bedrijfsdoelstellingen hebben impact op het beloningsbeleid. Daarnaast zijn ook doelstellingen met betrekking tot vitaliteit en duurzame inzetbaarheid relevant.
Wendbaar beloningsbeleid
Organisaties zullen zich steeds sneller moeten aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden en individuele wensen van de medewerkers. Dat betekent als werkgever: continu vernieuwen om aantrekkelijk en onderscheidend te blijven op de arbeidsmarkt. De sleutel tot aantrekkelijk werkgeverschap is niet soft. De oplossing zit hem voornamelijk in het aanbieden van een modern en wendbaar beloningsbeleid: beleid dat zich aanpast aan de omstandigheden. Werknemers hechten veel waarde aan arbeidsvoorwaarden, vooral als het gaat om de secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden die hen persoonlijk aanspreken. Het is dus van belang dat organisaties hier zo effectief en efficiënt mogelijk op kunnen inspelen.
Ben jij benieuwd hoe zo’n oplossing er voor jouw organisatie uit kan zien? Volg dan de
Masterclass modern belonen voor onderscheidend werkgeverschap van
Merknemers. Lees meer