Wanneer ik studieschuld aan werkgever moet terugbetalen, wat is dan beste oplossing?
Vraagbaak | vr 27 jan 2017 | Trefwoorden: Studiekosten, Ontslag, Fiscaal, Terugbetalen
Vraag
Ik ben in augustus 2016 bij een nieuwe werkgever gestart en deze heeft mijn studieschuld van 4600 euro overgenomen van mijn oude werkgever. En heb ik tijdens dienstverband ook nog een cursus gevolgd van1200 euro. Nu blijkt na een half jaar te hebben gewerkt dat het toch niet helemaal is wat ik zoek. Nu heb ik de keuze gemaakt om per 1 april 2017 uit dienst te treden en een eenmanszaak te starten. En nu moet ik deze studieschuld terug betalen. Mijn vraag is: als ik deze schuld zakelijk betaal. Is deze dan fiscaal aftrekbaar? Of wat is anders de beste oplossing hiervoor?
Antwoord
Uit uw verhaal maak ik op dat uw werkgever de totale kosten van de studie (in eerste instantie) voor rekening van het bedrijf heeft genomen. In totaal 5800 euro.
Het terugbetalen van de studieschuld (ik neem aan dat dat is overeengekomen) kan met bruto loon geschieden of wanneer u het met netto inkomen gaat terugbetalen, kunt u deze studiekosten als aftrekpost nemen voor de Inkomstenbelasting. Voor de laatste methode bestaat echter een drempel van € 250,00.
Omdat u dus over februari en maart nog loon moet ontvangen en vakantietoeslag, en eventueel ook een vergoeding voor de verlofdagen, is het mogelijk om de studieschuld te verrekenen met BRUTO loon. Dat geeft meteen (ondanks alles) een direct belastingvoordeel, terwijl u anders tot volgend jaar zou moeten wachten bij uw
IB aangifte.
Uw werkgever en u maken een verklaring op, waarin dus wordt overeengekomen dat uw bruto loon wordt verlaagd met € 5.800,00, waardoor de studieschuld komt te vervallen.