De politiek denkt economische processen te moeten besturen, maar handhaven, ho maar!
Opinie | do 18 apr 2024 | Bron: HR-kiosk | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Bestaanszekerheid, Armenzorg, Inkomensplaatje, Besluit CO2-reductie, LIV, Lage-inkomensvoordeel, Malafide uitzendbureau, Sociale verzekeringen, Staatsschuld, WTP, Wet Toekomst Pensioenen, Koppelbazen, Schijnzelfstandigen, ZZP
Amateurs (Kamerleden en ambtenaren), die nog nooit in het bedrijfsleven hebben gewerkt, (84%) bemoeien zich steeds meer met het bedrijfsleven met wetgeving, die economische processen moeten aansturen en beïnvloeden.
Veel van deze wetgeving wordt nooit gehandhaafd en na enige jaren teruggetrokken of zelfs nooit ingevoerd.
De meeste ZZP'ers zijn gewoon werknemer
Al jarenlang schrijf ik over de “schijnzelfstandigheid”, waarbij bestaande wetgeving niet wordt toegepast of gehandhaafd, maar wel verontruste Tweede Kamerleden op het idee brengt, dat deze groep, waarvan het grootste deel gewoon werknemer is, tot een
AOV te verplichten en een pensioenverzekering.
Uitzendbureaus
Al weer een flink aantal jaren geleden is besloten dat Uitzendbureaus geen vergunning meer hoefden te hebben bij het uitzetten van personeel. Dat dit louche bedrijven zou aantrekken werd niet bedacht. Desalniettemin is nog steeds de wetgeving op dat gebied wel leidend, namelijk dat niet de “inlener”, maar het uitzendbureau de werkgever is. Het is belachelijk om nu de “inlener” verantwoordelijk te stellen voor asociale toestanden, die
malafide uitzendbureaus zich veroorloven. Alhoewel de werknemers van deze bureaus gewoon verzekerd zijn voor de Nederlandse sociale wetten, doen Belastingdienst,
UWV en de Gemeenten net of deze werknemers niet verzekerd zijn.
Het leidt tot afschuwelijke toestanden van daklozen, waarbij asielzoekers beter af zijn in de Van den Burg hotels. Lees ook:
Qatar aan de Maas
Lage Inkomens Voordeel (LIV)
Het
Lage Inkomensvoordeel wordt per 1 januari 2025 afgeschaft, omdat het niet werkt is de conclusie.
Nu bijna 40% van de werkgevers (met minimumloners en net daarboven) zich kwalificeert voor deze tegemoetkoming, wordt de
LIV weer ingetrokken, waarbij het meer de schijn heeft van een ordinaire kostenbesparing.
CO2 rapportage
Nadat het een tijdje uitgesteld is, worden werkgevers (met meer dan 100 werknemers) per 1 juli verplicht om de CO2 -uitstoot van hun medewerkers te rapporteren en ook op te geven met welk vervoer (ook lopend) de werklocatie wordt bereikt. Nu al merken we dat deze verplichting, die al jaren is uitgesteld, mogelijk helemaal niet wordt doorgevoerd en al helemaal niet wordt gehandhaafd.
Inkomensplaatje
Voor een positief “inkomensplaatje” werden allerlei toeslagen en heffingskortingen verzonnen, waarbij het overgrote deel (ook van politiek Nederland) totaal geen idee meer heeft hoeveel van de uiteindelijke heffing, nu werkelijk loonbelasting is. De roep om de belasting bij lage lonen te verlagen is absurd, omdat
meer dan 50% helemaal geen loonbelasting betaalt, maar nog wel een beetje
AOW-premie, die indertijd op een stiekeme manier in de heffing is gefrommeld.
De staatsschuld
Nederland maakt zich zorgen om de
staatsschuld en ook bij het eventuele nieuwe Kabinet is dat een breekpunt. Er wordt daarbij vergeten, dat Nederland niet alleen (op twee landen na) de laagste staatsschuld heeft van Europa, maar dat ook een belangrijke vordering van 600 miljard, bewust niet wordt meegenomen in de staat van verplichtingen en vorderingen. Daarom is er (zo wordt beweerd) onvoldoende geld voor "bestaanszekerheid", zeg maar armenzorg.
Wet Toekomst Pensioenen
Er zijn nog veel meer onzinnige wetten, maar een belangrijke wetswijziging, die ik nog wel wil noemen is de
Wet Toekomst Pensioenen (WTP), die de amateurs in de Tweede Kamer voetstoots hebben aangenomen, zonder nou precies te weten waar het over gaat.
HR-kiosk gaat alleen over wetgeving m.b.t. het arbeidsproces, anders zou ik nog wel tientallen andere wetten kunnen noemen, die niet worden gehandhaafd.
Brengt mij tot mijn credo: Ga niet aan bestaande wetten schaven, als je toch niet kunt handhaven!