Inhoud
- Nederland telt binnen Europa minste dodelijke ongevallen van werkenden
- Doden in de bouw
- Fors meer doden in het verkeer in 2018
- Derde van verkeersdoden op snelweg zonder gordel in de auto
Nederland telt binnen Europa minste dodelijke ongevallen van werkenden
Per 100.000 werkenden telde Nederland 1 dodelijk ongeval. Griekenland (1,2), Finland (1,2 in 2013) Duitsland (1,4), Zweden (1,5) en UK (1,6) scoorden eveneens laag. Roemenië (7.1) daarentegen kende de meeste dodelijke ongelukken. (Bron: Eurostat, 27 apr. 2017)
Doden in de bouw
Het aantal ongelukken in de bouw waarbij iemand om het leven is gekomen, is de laatste twee jaar verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers van de Inspectie
SZW. Vorig jaar kwamen in Nederland 20 bouwvakkers om het leven. In 2016 waren dat er nog 16 en het jaar daarvoor 9.
In de afgelopen 8 jaar vielen er 162 doden in de bouw en dat is bijna 30 procent van alle dodelijke bedrijfsongelukken. Het aantal ongelukken in de bouw waarbij iemand om het leven is gekomen, is de laatste twee jaar verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers van de Inspectie
SZW. Vorig jaar kwamen in Nederland 20 bouwvakkers om het leven. In 2016 waren dat er nog 16 en het jaar daarvoor 9. In de afgelopen 8 jaar vielen er 162 doden in de bouw en dat is bijna 30 procent van alle dodelijke bedrijfsongelukken.
De toename komt vooral doordat er veel meer onderaannemers, zzp’ers, buitenlandse krachten en niet-gekwalificeerd personeel op de bouwplaatsen werken. Dat leidt tot onveilige situaties. Volgens de inspectie was er voorheen altijd maar één grote aannemer met één veiligheidscoördinator, maar nu is daar geen sprake meer van en dat leidt tot grote problemen.
FNV Bouw beaamt dit ook. Via hun meldpunt komen er nog steeds klachten binnen over onregelmatigheden rond steigerbouw, het gebruik van apparatuur en niet-gekwalificeerd personeel. (Bronnen: Inspectie SZW & BG Magazine,
27 mrt. 2018)
Fors meer doden in het verkeer in 2018
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar onverwacht fors gestegen. Er kwamen 678 mensen om bij ongevallen, bijna 11 procent meer dan in 2017, toen er 613 verkeersdoden vielen, maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend. Opmerkelijk is dat in Noord-Brabant veruit de meeste dodelijke slachtoffers zijn gevallen: 150. Dat waren er in 2017 nog 98.
Het aantal dodelijke slachtoffers daalde decennialang gestaag: van 3.264 in 1972 tot 570 in 2013. De afgelopen jaren liep het aantal doden en zwaargewonden weer op.
Derde van verkeersdoden op snelweg zonder gordel in de auto
Een derde van de personen die in 2017 op rijkswegen bij een auto-ongeluk om het leven kwamen, droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een analyse van alle ongevallen door de SWOV, het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid.
Van de 58 overleden inzittenden van een auto droeg de helft een gordel, 18 overledenen droegen geen gordel, van 11 inzittenden is het niet bekend. „Het lijkt erop dat het aandeel overleden inzittenden dat geen gordel droeg in 2017 hoger lag dan in 2016”, schrijven de auteurs van het rapport. Toen bleek uit een zelfde analyse dat 11 van de 66 overleden inzittenden zeker geen gordel droeg, en van 18 slachtoffers was dat niet bekend.
Bij de dodelijke ongevallen werd deze gordelverklikker volgens de analyse „diverse malen” omzeild; de gordel werd achter het lichaam gedragen of de gordel van de bijrijdersstoel was in de houder gestoken. (Bron: NRC, 6 aug. 2019)