De OV-fiets een huurfiets voor het laatste stukje van de reis naar het adres, te huur bij vele NS-, metro- en busstations. De NS biedt de reiziger een fiscaal toegestane vergoedings- en verstrekkingsmogelijkheid van een jaarabonnement plus het huren van een OV-fiets per keer. Voor meer informatie wordt verwezen naar www.ov-fiets.nl.
Levering op locatie en verdere robotisering zullen de toekomst van de bezorging in hoge mate beïnvloeden. Met name in de laatste kilometer valt nog veel efficiëntie en kostenbesparingen te behalen. Sterker nog, het just-in-time leveren, wordt de bottleneck voor internetretailers. Om daar succesvol in te zijn, moeten ze op een andere manier naar de keten kijken. Leveranciers moeten naar de behoeften van hun klanten gaan kijken, en niet puur vanuit hun eigen perspectief, stelt Bart Götte.
Een belangrijke ontwikkeling is het leveren op de locatie plaats waar de klant zich op dat moment bevindt. Want in tegenstelling tot wat we de afgelopen decennia gewend waren, is er lang niet altijd meer iemand aanwezig op het huisadres. We kennen natuurlijk allemaal de mooie voorspiegelingen van drones die pakketjes bezorgen. Toch is dat niet de toekomst. We gaan namelijk meer in stedelijk gebied wonen, en als iedereen op die manier zijn pakketjes zou laten bezorgen, wordt het een complete chaos. Dat is sociaal-maatschappelijk en juridisch zeer onwenselijk. Het voor de hand liggende alternatief, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de fiets. Doordat de steden steeds meer verstopt raken, is de fietskoerier nog altijd het snelste met het afleveren van pakketjes.
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil appen op de fiets verbieden, blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. Bellen blijft wel toegestaan, maar alleen handsfree met oortjes in. (Bron: Rijksoverheid, 12 dec. 2016)
NB: Appen in de auto met de telefoon in je hand is al verboden. Daarnaast is het verboden om het verkeer in gevaar te brengen (artikel 5 Wegenverkeerswet).
Om verkeersongevallen met appende fietsers te voorkomen, ontwikkelt Gazelle een fiets die het gebruik van de smartphone blokkeert tijdens het fietsen. De eigenaar moet de blokkering van de Save Drive Pod wel vrijwillig toestaan, schrijft het FD. De fietser installeert een app op zijn telefoon. Via een bluetooth verbinding maken fiets en smartphone verbinding. Gaat een fietser sneller dan 10 km per uur, dan wordt de smartphone automatisch uitgeschakeld. (Bron: Gazelle, 25 jan. 2017)
Het nieuwe kabinet moet de fiscaal voordelige bedrijfsfietsenregeling weer terug laat komen. Volgens brancheorganisatie BOVAG zou daarmee niet alleen de fietsverkoop aangejaagd kunnen worden, maar draagt die ingreep ook bij aan het oplossen van de vele problemen met files, parkeren, luchtkwaliteit en volksgezondheid.
Enkele cijfers: In 2015 werden er nog geen miljoen exemplaren verkocht, 30 procent minder dan in 2007. En, 40% van het woon-verkeer in Nederland is minder dan 15 kilometer.
Bovag maakt zich intussen sterk voor de leasefiets, de kosten zijn onduidelijk.
(Bronnen: Over Salaris & Bovag)
De fietsbijtelling zou bij een (elektrische) fiets hoger zijn dan die van de auto (dat blijkt onjuist te zijn, zie de berekening hieronder). Belangenverenigingen van de fiets maken zich hier zorgen over en vinden dat de regelgeving moet worden aangepast. Verder zou geen onderscheid worden gemaakt tussen zakelijke kilometers en privékilometers, waardoor de belastingheffing nog hoger zou zijn. Hoewel BDO een groot voorstander is van het gebruik van de fiets, is volgens het BDO het bovenstaande - zie 'RAI Vereniging wil af van bijtelling fiets' - iets te kort door de bocht.
BDO noemt ook andere mogelijkheden:
Een tip om te voorkomen dat je fiets wordt gestolen. Een eenvoudig foefje en als iemand kan weten wat goed t tegen fietsendiefstal, dan is het een oud-fietsendief Jonny.
Zet je ventiel bij je slot. Ze kunnen de fiets dan moeilijk jatten zonder het ventiel te breken. Want ook fietsendieven houden niet van een lekke band. (Met dank aan Sikkomen doe de groeten aan Jonny)
Drie jaar bestudeerde de Amerikaanse planoloog Kevin Krizek het Nederlandse fietsgedrag, dat zich met geen land ter wereld laat vergelijken. Zijn conclusie: 'Nederland is lichtjaren vooruit.' Een kostelijk verhaal over zijn ervaringen zoals "Zijn hand uitsteken bij het afslaan op de fiets: dat was nou typisch zo'n Nederlands dingetje. In Boulder, Colorado, waar Krizek vandaan komt, kan niemand dat een snars schelen. Maar hier werd ik uitgescholden als ik het vergat."
Ook veel cijfers: "17 miljoen Nederlanders bezitten gezamenlijk 22,3 miljoen fietsen, dat is 1,3 fietsen per inwoner" tegenover "1/3 van de ruim 321 miljoen Amerikanen zit wel eens op de fiets. Ruim de helft hiervan fietst hooguit twee keer per maand" (Bron: de Volkskrant, 14 jun. 2017)
Denk aan de ov-fiets, maar dan veel flexibeler. Nieuwe experimenten van FlickBike met deelfietsen in Amsterdam en Rotterdam maken het mogelijk om via een app voor een half uur een fiets te huren en hem terug te zetten waar je maar wil. Kosten: prijs per half uur (1 euro), per dagpas (4 euro) en maandpas (15 euro).
Over de hele dag genomen is een OV-fiets goedkoper, maar deze moet weer worden teruggebracht waar die gehuurd is, bij FlickBike hoeft dat niet.
Om te voorkomen dat de leenfietsen na een paar dagen samenklonteren bij bijvoorbeeld Amsterdam CS of op de Dam, heeft FlickBike ook een bus rondrijden die er gedurende de dag voor moet zorgen dat alle fietsen netjes over de stad verspreid blijven. (Bron: De Volkskrant e.a., 6 jul. 2017)
NB: de concurrentie slag is losgebarsten. Het Singaporese oBike heeft duizenden deelfietsen in Amsterdam en eerder in Rotterdam geplaatst.
Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt gebruiken vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang. Deze fiets, zonder hoge stang, moet het aantal verkeersgewonden op de fiets terugdringen.
Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat senioren vaker vallen bij op- en afstappen, vooral op een e-bike. Een fiets zonder stang en met lage instap is daarom voor iedereen veiliger. (Bron: Newsjs, 17 aug. 2017)
Mag niet, wat wel mag: vastmaken op het bovenlichaam (rug of borst). U mag dus geen lampjes op uw hoofd, armen of benen vastmaken. (Bron: ANWB, 27 sep. 2017)
De stoere stadsfietsen van VanMoof worden ook over de grens steeds populairder. VanMoof staat bekend om een fiets zonder onnodige onderdelen met een zeer herkenbaar design dat ook slimme technologie inzet. Zo zijn de hippe fietsen en e-bikes voorzien van een speciaal slot dat alleen opengaat bij aanraking door de eigenaar van de fiets.
Ook heeft VanMoof een traceersysteem ingebouwd, waarmee de fietsen als ze gestolen mochten worden simpel opgespoord kunnen worden door Bikehunters. De fietsenmaker garandeert dat je binnen twee weken je fiets terug hebt of anders een nieuwe krijgt. (Bron: Business Insider, 2 okt. 2017)
Amsterdam gaat de deelfietsen verwijderen die sinds een aantal maanden in de stad staan. Tenminste als ze in de openbare ruimte worden neergezet met het doel ze te verhuren als deelfiets. We willen niet dat deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Pieter Litjens. We zijn hard aan het om meer plek voor de fietser te realiseren en die willen we niet door de vele commerciële deelfietsen laten innemen. Sterker nog, als ze dat wel doen halen we ze weg. Het doel van deelfietsconcepten moet zijn dat het aantal fietsen in de stad vermindert. Tot nu toe lijken het er alleen maar meer te worden, daar willen we paal en perk aan stellen. (Bron: Amsterdam.nl, nov. 2017)
NB: Er is in Amsterdam een maximale fietsparkeerduur van 6 weken binnen de gehele ring A10 ingevoerd en een parkeerduur van maximaal 2 weken op de NS stations.
Hof Amsterdam heeft beslist dat de kosten van een elektrische fiets voor een aan COPD lijdende vrouw niet als specifieke zorgkosten mag worden afgetrokken. De Hoge Raad oordeelde dat de middelen of klachten niet tot cassatie kunnen leiden (art. 81 Wet RO).
De vrouw van belanghebbende kocht een e-bike met lage instap. Haar man trok de aanschafkosten van de fiets af als specifieke zorgkosten. De inspecteur staat deze aftrek niet toe. De echtgenoot ging in beroep en stelt dat de elektrische fiets kwalificeert als hulpmiddel in de zin van art. 6.17 Wet IB 2001. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. (Bron: Jurisprudentie, 24 november 2017)
In het Handboek Loonheffingen staat een stukje over de werknemer die een fiets van de zaak heeft. Zakelijke reizen, waaronder woon-werkverkeer is natuurlijk onbelast. Formeel heet dat vervoer vanwege de werkgever, ook al moet je zelf trappen. Maar wat als een werknemer nu ook privé fietst met dat zakelijke rijwiel? Wat moet je dan doen als werkgever? Een forfaitaire bijtelling bestaat niet. Een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik ook niet.
Het Handboek biedt een “oplossing”: “Als u een ander vervoermiddel dan een personen- of bestelauto aan uw werknemer ter beschikking stelt, zoals een motor, bromfiets, (elektrische) scooter of (elektrische) fiets, is de waarde in het economische verkeer van het privégebruik loon van uw werknemer. Deze waarde is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs en verminderd met de eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik.”
Ik zie het helemaal voor (Bron: BDO, 26 jan. 2018)
New York Pizza bezorgt de meeste maaltijden per elektrische fiets. Op verzoek van de pizzaketen heeft fietsenproducent Sparta een elektrische fiets ontwikkeld, waarmee de koeriers gaan bezorgen in de ‘golden mile’, zo’n 2 kilometer rondom elke vestiging. De milieuvriendelijke bezorging moet positieve effecten en meerwaarde genereren voor het merk.
Bang voor tijdverlies bij het bezorgen is New York Pizza niet. Fietsen op de elektrische Sparta is als fietsen met windkracht 6 in de rug. (Bron: NYP)
Per 1 januari 2018 is de oude typegoedkeuring voor speed pedelecs komen te vervallen. Speed pedelecs worden in Nederland geregistreerd als bromfiets. Voor speed pedelecs die al beschikken over een kentekenplaat en waarbij bovendien de eigenaar van het voertuig geregistreerd is bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verandert er niets.
Voor nieuwe speed pedelecs die nog niet bij de RDW in het kentekenregister geregistreerd zijn, is er wel een belangrijke wijziging: Deze speed pedelecs moeten bij de eerste toelating, dus de eerste registratie bij de RDW, beschikken over een Europese typegoedkeuring of een individuele toelating door de RDW. Tot en met 31 december 2017 mocht dit zowel een Europese 2002/24 typegoedkeuring als een Europese 168/2013 typegoedkeuring zijn. Vanaf 1 januari 2018 moet dit een Europese typegoedkeuring zijn die gebaseerd is op de op 1 januari 2016 van kracht geworden Europese (kader)verordening (EU) 168/2013. Deze verordening brengt nieuwe toelatingseisen met zich mee: Een nieuwe speed pedelec moet dan namelijk ook zijn voorzien van een goedgekeurde claxon en van een remlicht dat gaat branden zodra geremd wordt. (Bron en meer: VVP, 8 mrt. 2018)
Het wordt vanaf 2020 meer aantrekkelijk om een fiets (ook e-fiets) van de zaak te krijgen door een vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling.
Een fiets of auto wordt vaak ook privé gebruikt. Mensen moeten voor dit privégebruik belasting betalen over de waarde van het voordeel dat ze genieten. Bij auto's van de zaak wordt deze waarde vastgesteld via een forfait, waarmee de gebruiker het privégebruik kan afkopen.
Voor een fiets is dit nu niet zo. Fietsers moeten daardoor precies bijhouden hoeveel kilometer zij fietsen voor woon-werkverkeer en hoeveel zij privé fietsen. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten, reparaties, verzekeringen en - bij een elektrische fiets - stroomverbruik afgetrokken. Het bedrag dat onderaan de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.
Door deze ingewikkelde regels wordt volgens de branche zeer beperkt gebruik gemaakt van een fiets van de zaak, terwijl ruim 700.000 mensen privé gebruik maken van een auto van de zaak.
Een simpelere regeling via forfaitaire bijtelling, maakt dit eenvoudiger. De bedoeling is dat de leasefiets naast de auto van de zaak mag worden gebruikt. De combinatie van beide vervoermiddelen kan het voor mensen aantrekkelijker maken om een aantal dagen in de week in plaats van met de auto op de fiets naar het werk te gaan. De werknemer gaat een vast bijtellingspercentage van 7 procent van de nieuwwaarde van de fiets jaarlijks betalen. Of je nu wel of niet prive met de fiets gaat rijden. Dus geen kilometerregistratie.
Er zijn ook geen grenzen aan de aanschafprijs van de fiets.
De maandelijkse leasekosten van een fiets van € 2.000,00 bedragen voor de werkgever ongeveer € 40,00. Tarief voor een 3-jarig contract.
De werkgever kan (mag) ook de kosten van de leaseprijs en onderhoud geheel betalen. Het is ook mogelijk dat de werkgever een deel betaalt (WKR) en eventueel de kosten verrekent met de kilometervergoeding.
Het kabinet stimuleert op verschillende manieren het fietsen naar het werk. Zo trekt het kabinet eenmalig een bedrag van 100 miljoen euro uit voor cofinanciering van gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten.
Ook wordt de samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer forenzen op de fiets te krijgen. (Bron: Rijksoverheid, 19 mrt. 2018).
Stel, je krijgt een fiets ter waarde van € 2.000 van jouw werkgever. De jaarlijkse bijtelling is € 2.000 x 0,07 = € 140.
Je verdient per jaar € 40.000 bruto, de belastingschijf (2019) is 38,10%*. Op jaarbasis betaal je 140 x 0,381 = € 53,34. Per maand betaal je voor de fiets minder dan € 5.
Voor medewerkers die met een eigen fiets naar het werk komen of de fiets voor een zakelijke reis gebruiken, geldt de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer. Deze 0,19 euro per kilometer is voor alle kosten die met de fiets te maken hebben. Bijvoorbeeld: kosten van verzekeringen, onderhoud, regenkleren en dergelijke. Dit blijft ook in de nieuwe situatie het geval. De vergoeding of verstrekking van een fiets is belast loon. U kunt de fiets alleen (deels) onbelast vergoeden vanuit de vrije ruimte van de werkkostenregeling. De regeling tot 2020 blijft dus ook in 2020 van kracht.
Honderden kilometers aan snelfietspaden kent Nederland al. Ze bieden forensen een duurzaam, gezond en filevrij alternatief. Ze zijn veilig en comfortabel, want je hebt bijna altijd voorrang en er zijn geen verkeerslichten. Ondanks grote ambities blijven veel plannen voor snelfietspaden vaak steken in de verkenningsfase. Wegen de kosten wel op tegen de baten?
Ja, zo concludeert een studie in economenblad ESB vandaag. Onderzoekers keken naar het Trambaanpad, het fietstraject tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse. Het is een route van 14,4 kilometer die nu nog veel onduidelijke kruisingen kent, op een aantal punten te smal is en hier en daar onderbroken. 'We hebben uitgerekend wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van een snelfietspad op deze route, investeringskosten verdien je binnen vijf jaar terug.' (Bron en meer: De Volkskrant, 17 apr. 2018)
In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. In 2017 kwamen 201 inzittenden van een personenauto om het leven, 30 minder dan in 2016. Het is voor het eerst dat er meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets zijn dan in de auto. Verder overleden 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel als gevolg van een verkeersongeluk.
De toename van het aantal fietsslachtoffers is alleen bij mannen opgetreden. Het aantal mannelijke fietsdoden ging van 125 in 2016 naar 148 in 2017. Bij vrouwen is het aantal verkeersdoden op de fiets iets afgenomen, van 64 in 2016 naar 58 in 2017. (Bron: CBS, 25 apr. 2018)
ANWB wil fietsdiefstal tegengaan en introduceert per 1 mei de Blijven Fietsen Verzekering. Wie deze verzekering afsluit, zou in geval van diefstal zijn rijwiel binnen twee dagen weer terug moeten krijgen. Zo niet, dan is de fietsbezitter verzekerd van een andere, nieuwe fiets.
De bond werkt voor deze verzekering samen met 1000 fietsendealers die een speciale zender met een ‘bewezen techniek’ van KPN op de fiets plaatsen. Dankzij deze zender zou een fiets vrijwel altijd terug te vinden zijn. Eigenaren kunnen via de ANWB Fietsenapp de zender activeren en daarmee de opsporing in gang zetten, die wordt uitgevoerd door Find Recover & Insurance Service (FRIS).
De verzekering is exclusief voor ANWB-leden. Het gaat om een complete, doorlopende verzekering met dekking van diefstal, beschadiging, fietspas (incl. pechhulp), verhaalsrechtsbijstand, ongevallen en 5 jaar lang vergoeding van de nieuwwaarde. De focus van de verzekering ligt op elektrische fietsen. De premie voor een e-bike van € 2000 is zo’n € 85 per jaar. (Bron: Findinet, 30 apr. 2018)
Toen TU Delft-studievrienden Burger een student op een afgeragde fiets voorbij zagen komen, dachten zij: dat kan beter. Ze kwamen op het idee voor een abonnementsmodel voor fietsen. “Je kent de pijn van het zelf kopen van een fiets, deze onderhouden en weer verkopen, dat wilden wij voorkomen.”
In januari 2015 lanceerden de vier Swapfiets, een bedrijf waarbij klanten voor 15 euro per maand - en voor studenten 12 euro per maand - een fiets kunnen huren. Bij beschadigingen zoals een lekke band, komt het Swapfiets-team hoogstpersoonlijk langs om de fiets te repareren. Wordt 'ie gestolen, dan is de huurder 40 euro kwijt, maar wil deze van het huurcontract af, dan kan dat al binnen één maand. (Bron: Sprout, 22mei 2018)
Bestaande (fiscale) regelingen om fietsen te stimuleren, kunnen optimaler worden benut. Dat vindt staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Zij schrijft dit aan de Tweede Kamer in een brief over haar ambities om het fietsgebruik te bevorderen.
Werkgevers kunnen werknemers die fietsen naar het werk een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer geven. Dit zou in veel gevallen nog niet gebeuren. Deze vergoeding kan ook worden ingezet als renteloze lening voor de aanschaf van een fiets die dan terugverdiend kan worden door te fietsen. (Bron: TaxLife, 12 jun. 2018)
De overheid stimuleert het gebruik van elektrische vervoersmiddelen. Dat elektrische auto's weinig fiscale bijtelling hebben weten we. En minder bekend: ook voor e-bikes zijn een aantal subsidieregelingen.
Om met de deur in huis te vallen: die regelingen gelden alleen voor ondernemers. Wie in loondienst is en zelf een elektrische fiets aan wil schaffen, valt buiten de boot. De baas lief aankijken en hopen dat je via hem een fiets kan leasen is wel een optie.
Met de fiscale regelingen hoopt de overheid dat bijvoorbeeld pizzeria's en pakketbezorgers hun vervuilende scooter inruilen voor een e-bike of een nog snellere speed pedelec. Er zijn diverse aftrek- en afschrijfregelingen. (Bron en meer: RTLZ, 11 jul. 2018)
Het aantal E-bikers dat in de eerste vijf maanden van 2018 betrokken was bij een ongeval is met ruim 25% toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Politie en ANWB roepen alle weggebruikers op om beter op te letten.
Uit onderzoek van Smart Traffic Accident Reporting (STAR), een samenwerking van onder andere het Verbond van Verzekeraars en de politie, blijkt dat E-bikes vaak van de zijkant worden aangereden. Ongelukken met elektrische fietsen komen relatief veel voor op rotondes en driesprongen waar fietsers en andere weggebruikers elkaar kruisen. Dit kan duiden op een verkeerde inschatting door medeweggebruikers. Die schatten in dat ze nog voldoende tijd hebben om voorlangs te kruisen, maar worden verrast door de snelheid van de E-bike. (Baak-Verzekeringen, 26 jul. 2018)
Het wordt zoals eerder aangekondigd verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Dat volgt uit de voorgenomen wijziging per 1 juli 2019 van art. 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Het voorstel is dinsdag aangeboden aan de Tweede Kamer. Parallel start de internetconsultatie.
De wijziging strekt zich niet alleen uit tot fietsers, maar betreft ook trambestuurders en bestuurders van alle gehandicaptenvoertuigen. Alle overige bestuurders vielen al onder het verbod. "Met dit besluit wordt een duidelijke en consistente norm gesteld: als je een voertuig in het verkeer bestuurt, wat voor voertuig dat ook is, dien je geen mobiel elektronisch apparaat vast te houden", aldus de minister.
Het verbod beperkt zich tot die gevallen waarin daadwerkelijk het voertuig wordt bestuurd. Wie met de fiets stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon. Dit is conform het verbod zoals dat tot nu toe bestond voor gebruik in en op gemotoriseerde voertuigen. (Bron: VVP, 25 sep. 2018)
Van alle afgelegde fietskilometers gaat 18 procent per e-fiets. Hoewel het merendeel van de e-fietskilometers wordt afgelegd door 65-plussers, neemt het e-fietsgebruik vooral toe onder Nederlanders jonger dan 65 jaar. Dat is te lezen in de publicatie 'Kerncijfers Mobiliteitsbeleid 2018' (30 oktober 2018) van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Staatssecretaris Snel van Financiën stuurde in november 2018 aan de Tweede Kamer schriftelijke antwoorden op vragen die zijn gesteld tijdens het wetgevingsoverleg van 5 november 2018. Hierbij kwam ook de 'Fiets' ter sprake, zie pagina's 20 t/m 21.
Provincies, vervoersregio’s en gemeenten investeren op korte termijn samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) 345 miljoen euro in extra snelle fietsroutes en meer plekken om je fiets na de rit neer te zetten.
Dat schrijft Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Afgelopen juni maakte de staatssecretaris bekend 100 miljoen euro uit te trekken om bij regionale fietsprojecten een versnelling op te schakelen. Van Veldhoven wil samen met provincies en gemeenten nog deze kabinetsperiode 200.000 mensen extra op de fiets naar het werk krijgen. (Bron en meer: Rijksoverheid, 23 nov. 2018)
Uit vonnissen tegen fietsendieven blijkt dat zij systematisch gestolen fietsen omkatten. Omkatten houdt in dat dieven originele framenummers vervangen door een vals nummer. ‘Wij willen dat de fabrikanten stoppen met die framenummerstickers en met een oplossing komen die wel werkt.’
Zonder framenummer is niet meer te achterhalen van wie de gestolen fiets is geweest. Een framenummer maakt een fiets uniek en daarom moet je dat framenummer altijd invullen op het formulier als je aangifte doet van een gestolen fiets. En de aangiftes zijn weer belangrijk om fietsdieven veroordeeld te krijgen. (Bron: Fietsenbond, 10 dec. 2018)
De bewindsman noemt het gebruik van de smartphone op de fiets gevaarlijk. Het handhaven moet op een zodanige manier dat het goed effect heeft, aldus Grapperhaus. „Dit is een norm die we nu heel duidelijk aan het stellen zijn.”
De boete op het gebruik van een mobieltje op de fiets wordt 95 euro. De maatregel moet het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Het verbod was eind 2017 aangekondigd. (Bron en meer bedragen van boetes: De Telegraaf, 1 feb. 2019)
Het aantal nieuw verkochte brom- en snorfietsen was in 2018 met 58.000 exemplaren bijna 22 procent lager dan in 2017. Het aantal nieuw verkochte snorfietsen was een kwart lager, het aantal bromfietsen was 12,5 procent lager.
Begin 2019 telde Nederland ruim 1,2 miljoen brom- en snorfietsen. Dit is 1,6 procent meer dan in 2018. De snorfiets is populairder dan de bromfiets, met bijna 750.000 geregistreerde exemplaren tegen 457.000 geregistreerde bromfietsen.
Tot 2012 waren er meer bromfietsen dan snorfietsen in Nederland. Sinds dat jaar is het aantal bromfietsen elk jaar gedaald, terwijl het aantal snorfietsen jaarlijks toenam. Vergeleken met 2009 is het aantal snorfietsen begin 2019 bijna verdubbeld en is het aantal bromfietsen bijna twee procent lager. (Bronnen: VVP en CBS, 12 mrt. 2019)
De populariteit van fietsabonnement Swapfiets is dit jaar fors gegroeid. Het bedrijf heeft de mijlpaal van 100.000 klanten bereikt en is daarmee het grootste fietsabonnement ter wereld. Sinds de start van het bedrijf in 2014 groeide het bedrijf ieder jaar met minimaal 500%. Werd het jaar 2017 nog afgesloten met 20.000 fietsabonnementen, nu zijn dit er vijf keer zoveel.
Swapfiets, te herkennen aan haar blauwe voorband, werd in 2014 opgericht door drie vrienden met een sterk consumenteninzicht. Mensen willen wel een eigen fiets hebben, maar geen zorg dragen voor het onderhoud ervan. Swapfiets pakt het daarom anders aan: service en reparaties zijn inclusief bij een fietsabonnement bij dit bedrijf. Dit bleek een gouden idee, het bedrijf groeide in een hoog tempo naar 100.000 klanten in vier landen (Nederland, Duitsland, België en Denemarken).
Het bedrijf test nieuwe type fietsen en wil de organisatie van de zakelijke markt (bedrijven) gaan bedienen. (Bron: Emerce, 14 mrt. 2019)
En in december 2019 is het aantal gegroeid naar 180.000 fietsen.
Liefst 42.000 Amsterdammers hebben hun handtekening op een petitie geplaatst die tegen het verplaatsen van snorfietsers van de fietspad naar de rijbaan is. Verkeersonveiligheid neemt volgens hen juist toe als snorfietsen op de rijbaan rijden waar zich ook de auto's bevinden. Auto's zijn groter en gevaarlijker door hun hogere snelheid dan fietsen.
In Amsterdam mogen snorfietsers vanaf 13 april 2019 binnen de ringweg A10 niet langer op het fietspad rijden. En als ze op rijbaan rijden, moeten ze een helm dragen.
De politie is op zoek naar degene die strakgespannen draden hangt op mountainbike-routes in Drenthe en Groningen. Aanleiding is het ernstige letsel van een mountainbiker uit Gasselternijveen anderhalve maand geleden in Drouwen. De mountainbiker die in Drouwen gewond raakte, reed in april tegen een ijzerdraad aan dat op 1,50 meter hoogte was gespannen tussen twee bomen. Dat is op zijn minst poging tot zware mishandeling, mogelijk zelfs poging tot doodslag.” (Bron: Dagblad van het Noorden, 8 juni 2019)
Redactie: Dat gevaar was de reden dat militairen destijds in een jeep de voorruit niet naar voren mochten omslaan.
Waarde fiets | € 2.000 |
Bijtelling 7% x € 2.000 | € 140 per jaar |
Belasting | € 58 per jaar* |
Kosten per maand | € 4,83 |
* Persoon met een inkomen van € 35.000 per jaar
Het Ministerie van Financiën (8 december 2019) beantwoordt vragen over de fiets van de zaak. Als u het antwoord op de volgende vragen weet, mag u het vragen / antwoordenspel overslaan:
De aanbieders van deelfietsen en deelscooters die nu in de binnenstad van Rotterdam actief zijn, krijgen een vergunning en kunnen deelvervoer blijven aanbieden. Ook krijgt Rotterdam een nieuwe aanbieder voor elektrische scooters.
Sinds 1 januari 2020 geldt een vergunningsplicht om ervoor te zorgen dat het aantal deelfietsen en deelscooters op straat aansluit op het aantal gebruikers. Ook helpt de vergunning om overlast van deelfietsen en deelscooters aan te pakken. (Bron: Verkeersnet.nl., 6 feb. 2020)
De elektrische fiets, ook wel e-bike genoemd, was de meest populaire fiets in 2019. Met een aandeel van ongeveer 40 procent van het totaal aantal verkochte fietsen, is de e-bike het meest verkochte type fiets. Niet alleen privé gebruiken steeds meer mensen een e-bike, ook zakelijk is dit een erg interessant vervoersmiddel.
Voordelen van een zakelijke e-bike boven auto:
De overheid zou er goed aan doen om nu de aanschaf van een fiets via de werkgever fiscaal aantrekkelijker te maken, stelt ABN AMRO. De coronacrisis is volgens de bank een kans voor de overheid om mensen te stimuleren om vaker op de fiets naar het werk te gaan. Ze kunnen daartoe worden verleid met ruimere fiscale maatregelen voor een fiets van de zaak en de aanleg van fietssnelwegen. (Bron en meer: Fiscaalvanmorgen, 22 apr. 2020)
Nu veel mensen door het coronavirus thuiswerken is het op wegen en fietspaden veel rustiger dan normaal. De Fietsersbond en Bouwend Nederland doen daarom gezamenlijk een oproep aan wegbeheerders om, juist nu er minder verkeer is, onderhoudswerkzaamheden naar voren te halen. Fietsers kunnen zich zo veilig blijven verplaatsen, bouwers blijven aan het werk en werkzaamheden kunnen makkelijker en in een kortere periode uitgevoerd worden. Bij regulier onderhoud aan het wegdek kunnen bovendien verbeteringen worden doorgevoerd die van groot belang zijn voor de fietsveiligheid. (Bron: Bouwend Nederland, 30 apr. 2020)
In april 2020 is het aantal registraties van nieuwe snorfietsen met 29 procent toegenomen ten opzichte van april 2019, terwijl de verkoop van gebruikte snorfietsen door de vakhandel met 34 procent steeg. (Bron en meer: Bovag, 11 mei 2020)
Om het aantal fietsdoden terug te brengen, moet de fietshelm voor alle elektrische fietsers verplicht worden. De helmverplichting moet ook gaan gelden voor fietsende kinderen tot 12 jaar. Dat schrijven het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving in een studie naar effecten van politieke maatregelen op autorijden, ov, milieu en verkeersveiligheid met de doorrekening van kosten en overheidsinvesteringen. Het plan wordt op 7 juli 2020 overhandigd aan de regering, Tweede Kamer en politieke partijen in de aanloop naar de 2021-verkiezingen.
Een belangrijke overweging om de fietshelm verplicht te stellen, is dat er jaarlijks gemiddeld 45 doden en 1400 zwaargewonden zijn te betreuren. (Bron: Centraal Planbureau e.a., jun. 2020)
Fietsen, met of zonder elektrische aandrijving, is populair. Toch rijdt op dit moment slechts een procent van de werkende Nederlanders een zakelijke fiets of e-bike. Terwijl ruim 70 procent van de professionals ervoor open staat. Van deze groep zou 92 procent willen dat dit door de werkgever wordt gefaciliteerd. (Bron en meer: Managers Online, 9 jul. 2020)
Redactie: de regeling is eerst op 1 januari 2020 ingegaan. Het kan toch niet zo zijn, dat een bijtelling van iets meer dan € 11,00 per maand, waarover een loonheffing van nog geen € 5,00 betaald moet worden een belemmering kan zijn?
De verkoop van snorfietsen is de laatste maanden flink gestegen in vergelijking met vorig jaar. Dat komt doordat consumenten vanwege de uitbraak van het coronavirus zoeken naar een alternatief voor het openbaar vervoer, melden brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en RDC. Tot en met augustus van dit jaar zijn al meer snorfietsen verkocht dan in heel 2019. (Bron: AD, 3 sep. 2020)
In 2020 zijn 610 mensen in Nederland door een verkeersongeval om het leven gekomen, 51 minder dan in 2019. Het aantal dodelijk verongelukte fietsers steeg echter naar 229, het hoogste aantal in 25 jaar. Eenderde van alle fietsdoden verongelukte op een e-bike. (Bron: Volkskrant, 14 apr. 2021)
Veel leasefietsen worden voorzien van accessoires. Van een betere accu op een elektrische fiets tot tassen, sloten en kilometer tellers: alles is mogelijk. Maar wat moet de werkgever dan met de bijtelling doen? SalarisNet zocht het uit. (Bron: SalarisNet, 16 apr. 2021)
Elektronische fietsen maken de laatste jaren een flinke opmars. Veel ouderen worden gezien op een elektronische fiets, waar het hen veel moeite scheelt om te trappen. Toch is het zo dat ook steeds meer jongeren een elektronische fiets aanschaffen. Je gaat immers snel door het verkeer, de elektronische fiets is makkelijk te parkeren en je blijft toch een beetje in beweging. Maar is het nu verplicht om een helm te dragen op de elektronische fiets? Er zijn wettelijk gezien twee soorten elektronische fietsen, die wij hieronder even zullen toelichten.
De standaard elektronische fiets heeft feitelijk dezelfde kenmerken als een gewone fiets. Je moet ermee op het fietspad rijden, je hebt geen verzekeringsplicht en daarnaast dus ook geen helmplicht. Een standaard elektronische fiets biedt de fietser trapondersteuning tot vijfentwintig kilometer per uur, alhoewel je natuurlijk wel harder kunt rijden wanneer je harder trapt.
Een ander soort elektronische fiets is de speed pedelec. Normaliter was het zo dat ook bij deze elektronische fietsen je geen helm hoefde te dragen, al is de wet veranderd 1 januari 2017. Momenteel wordt de speed pedelec gezien als bromfiets, je hebt dus niet alleen een kenteken nodig voor deze 'fiets', maar ook een helm. Een speed pedelec kan een maximumsnelheid behalen van vijfenveertig kilometer per uur.
Koop een helm met een keurmerk, zo weet je immers zeker dat het een helm is van goede kwaliteit. Kies bijvoorbeeld voor een helm met keurmerk EN 1080.
Soms is het zo dat jouw hoofd net te groot is voor de ene maat helm, maar net te klein voor een andere. Kies altijd voor de helm die het strakst zit, na een tijdje dragen gaat deze nog losser aanvoelen.
Om te weten welke omtrek de helm moet hebben, meet je de omtrek van jouw hoofd. Dit doe je ongeveer drie centimeter boven je wenkbrauwen.
Het klinkt vrij logisch, maar stel de bandjes van de helm niet te strak af. Wanneer deze te strak zijn kunnen zij gaan irriteren, wanneer de bandjes te los afgesteld zijn kan de helm wegschieten tijdens een ongeluk.
Wettelijk gezien is het dus niet verplicht om op een standaard elektronische fiets voorzien te zijn van een helm. Toch is het verstandig om als fietser je gezond verstand te gebruiken. Wanneer jij vijfentwintig kilometer per uur gaat, ga je ongeveer net zo hard als een scooter met blauw kenteken. Dat is nog steeds behoorlijk hard. Mocht je vallen, dan kun jij jezelf ernstig bezeren. Neem dus het zekere voor het onzekere en probeer altijd een helm te dragen. (deel van de tekst overgenomen van Helmonline.nl
In februari 2023 heeft het Ministerie van Financiën belangrijke stappen genomen om fietslease te bevorderen. Er is goedkeuring gegeven voor afspraken met betrekking tot woon-werkverkeer, waardoor werkgevers en werknemers kunnen overleggen over het aantal dagen dat de werknemer met de leasefiets zal reizen. Deze nieuwe regelgeving wordt gecombineerd met de thuiswerkvergoeding.
In januari 2020 werd er al een nieuwe regeling voor fietslease geïntroduceerd. Destijds was de uitkering van een belastingvrije reiskostenvergoeding iets anders geregeld. Werkgevers moesten bewijs leveren voor de dagen waarop een werknemer niet met een leasefiets naar het werk ging. Dit maakte de regeling erg tijdrovend en administratief complex.
Met de veranderingen van februari 2023 is het proces veel eenvoudiger en efficiënter geworden. Werkgevers mogen nu van tevoren afspraken maken over het aantal dagen waarop de werknemer wel of niet met de leasefiets zal reizen. Er is geen bewijs meer nodig, maar de afspraken moeten wel realistisch zijn.
Bart Hoogstad, Sales & Partnership Manager bij Hellorider, legt uit: "Een groot voordeel hiervan is dat werkgevers een netto reiskostenvergoeding kunnen blijven uitkeren voor de dagen waarop werknemers niet met de leasefiets reizen. De werkgever kan de niet uitgekeerde nettoreiskostenvergoeding toevoegen aan de werkgeversbijdrage, wat de werknemer nog meer voordeel oplevert bij het gebruik van zijn leasefiets."
Dankzij deze nieuwe regelgeving is de leasestructuur veel minder complex geworden. Dit is goed nieuws voor werkgevers, omdat fietsen de vitaliteit, duurzaamheid en gezondheid bevordert.
Ga terug naar rubriek Vervoer.