Inhoud
- Handbagage niet langer gratis?
- KLM-passagiers betalen extra voor ruimbagage
- Vliegtickets in tien jaar bijna 40 procent duurder
- Afspraken om zakelijk vliegen aan te passen
- Wijziging wetsvoorstel vliegbelasting naar Raad van State
Handbagage niet langer gratis?
Handbagage is nog steeds kosteloos, mits die voldoet aan de juiste afmetingen en gewichtslimieten. Maar het lijkt steeds lastiger voor luchtvaartmaatschappijen om dat zo te houden. Doordat reizigers de grenzen van de toegestane grootte en hoeveelheid handbagage meer dan eens opzoeken, puilen de bagagevakken aan boord van de vliegtuigen vaak uit. Soms moet handbagage daarom als ruimbagage meegenomen worden.
Recent (2019) overkwam een redacteur van HR-kiosk in Milaan het zelf. Twee koffers die de juiste afmeting hadden voor handbagage moesten op de band worden geplaatst om in het ruim te worden vervoerd, was wel kosteloos. In het vliegtuig binnen gekomen bleken vele passagiers een koffer van beperkte omvang toch als handbagage te hebben meegenomen. Gevolg voor de redacteur, ruim later thuis wegens het missen van de trein. Uitleg waarom de een niet en de ander wel bleef achterwege, willekeur? (Bron: Linda.nl, 4 mei 2017)
KLM-passagiers betalen extra voor ruimbagage
Reizigers die met KLM naar het buitenland vliegen, moeten voortaan bij bepaalde ticketsoorten extra betalen voor hun ruimbagage. Ook bij Air France wordt de uitgebreide regeling van kracht. Medio 2020 jaar moet de regeling op alle vluchten zijn ingevoerd.
Er zijn drie verschillende tickets: Standaard, Flex en Light. Bij de Standaard- en Flex-tickets is nog steeds een stuk ruimbagage inbegrepen, maar reizigers met een Light-ticket moeten ruimbagage bijboeken en betalen daar 25 euro extra per vlucht voor. Met een retourvlucht ben je dus vijftig euro extra kwijt aan bagage, zowel voor vluchten binnen Europa als intercontinentale vluchten. De Light-ticketprijzen zijn wel gedaald nu de ruimbagage uit de prijs is gehaald. (Bron: AD e.a., 20 mei 2019)
Vliegtickets in tien jaar bijna 40 procent duurder
De prijzen van vliegtickets in Nederland zijn sinds 2010 met ruim 38 procent gestegen. Dat is meer dan in België (+29%), Frankrijk (+1%) en Duitsland (+21%).
De stijging in Nederland* lijkt samen te hangen met de toegenomen vraag naar vliegtickets, mede door de opkomt van budgetvliegers. (Bron: Federale Overheidsdienst Economie (België), 2 aug. 201Het kabinet gaat per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. De eerder voorgestelde vliegbelasting voor vrachtverkeer gaat niet door, na aanvullend onderzoek op verzoek van de Tweede Kamer. Het tarief van de vliegbelasting voor passagiers gaat daarom iets omhoog naar €7,45 per vertrekkende passagier. Een wijziging op het wetsvoorstel wordt nu voor advisering aan de Raad van State gezonden.
9)
* En dan moet de vliegtaks van 7 euro p.p. in 2021 nog worden ingevoerd.
Afspraken om zakelijk vliegen aan te passen
Grote werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, hebben samen met Natuur & Milieu ‘De Vliegwijzer’ gepubliceerd. De trein pakken voor korte afstanden, directe vluchten en meer video-conferencen, zijn voorbeelden van maatregelen die de CO2-uitstoot omlaag brengen. De wijzer volgt op de afspraken die de bedrijven eerder maakten om het vliegverkeer aan banden te leggen.
De Vliegwijzer* is een initiatief van Anders Reizen en Natuur & Milieu in samenwerking met Climate Neutral Group. Anders Reizen is een netwerk van 60 werkgevers die in totaal meer dan 500.000 werknemers vertegenwoordigen. De coalitie stelt zichzelf als doel de CO2-uitstoot van zakelijk reizen met 50% te hebben verminderd in 2030 ten opzichte van 2016. (Bron: Natuur & Milieu, 2020)
Meer informatie over de
Vliegwijzer.
Wijziging wetsvoorstel vliegbelasting naar Raad van State
Het kabinet gaat per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. De eerder voorgestelde vliegbelasting voor vrachtverkeer gaat niet door, na aanvullend onderzoek op verzoek van de Tweede Kamer. Het tarief van de vliegbelasting voor passagiers gaat daarom iets omhoog naar € 7,45 per vertrekkende passagier.
Een wijziging op het wetsvoorstel wordt nu voor advisering aan de Raad van State gezonden. (Bron: Rijksoverheid,
13 nov. 2020)