Minister Schultz van Infrastructuur wil in 2015 grootschalige tests met zelfrijdende auto’s in Nederland. Ons land zou zelfs voorloper moeten worden op dit gebied. Een mooi toekomstperspectief, maar zijn we er al bijna?
Wel zullen in 2015 de eerste ongetrainde Nederlanders in een zelfrijdende auto de weg op gaan als test. Dat is vooral om te kijken hoe mensen omgaan met de technologie. (Bron: NU, 8 apr. 2015)
Zelfrijdende auto’s kunnen onze maatschappij ingrijpend veranderen. Of dat gebeurt hangt af van hoeveel de auto daadwerkelijk zelf kan maar ook van wat de consument wil. Worden auto’s een tweede luxe huiskamer of blijft een bestuurder noodzakelijk? Ook de deeleconomie is van invloed. Als veel mensen zelfrijdende voertuigen en ritten gaan delen verandert dit het verkeer- en vervoersysteem radicaal.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht in het rapport Chauffeurs aan het stuur? (14 oktober 2015) aan de hand van vier toekomstscenario’s het toekomstig verkeer- en vervoersysteem met zelfrijdende auto’s. En dat roept vooral nog veel vragen op.
De beelden maken duidelijk dat volledig automatisch rijden niet vanzelfsprekend is. In twee van de scenario’s wordt dat stadium helemaal niet bereikt. Hierin houden mensen in de stad hun handen aan het stuur. Alleen op de snelweg kan de auto de rijtaken helemaal zelf overnemen. Daarnaast laat het rapport zien dat de mate waarin mensen voertuigen maar ook ritten gaan delen veel verschil maakt voor hoe de samenleving eruit gaat zien. Als de auto overal zelfstandig kan rijden en mensen blijven hechten aan privébezit dan staan de straten vol met dit soort auto’s van verschillende merken. Als de technologie zo ver doorzet is het ook denkbaar dat mensen voor iedere rit een auto laten voorrijden. Deze deelauto’s zijn in het bezit van grote bedrijven, die hun voertuigen parkeren aan de rand van de stad. Dat verandert het straatbeeld aanzienlijk.
Autonome voertuigen maken nu al belangrijke keuzes over welke levens meer toe doen dan andere, aldus experts. Elke keer dat een auto een ingewikkelde manoeuvre uitvoert, maakt het een impliciete afweging met betrekking tot de verschillende partijen.
De bekendste problemen in de ethiek van zelfrijdende auto’s gaan over de vraag welke levens opgeofferd moeten worden bij een onvermijdbare botsing. Als een persoon bijvoorbeeld vlak voor een snel rijdende autonome auto op de weg valt, zou de auto tegen een lantarenpaal of vangrail kunnen crashen. De passagier komt dan mogelijk om het leven, maar de voetganger wordt gespaard. (Bron: Business Insider, 30 dec. 2016)
Het robottijdperk lijkt nog ver weg; voorlopig blijft de wereld van Robocop science-fiction. Toch wordt in Brussel al hard nagedacht over hoe de robotrevolutie in goede banen kan worden geleid.
Als een zelfrijdende auto een botsing veroorzaakt, wie is dan aansprakelijk? De inzittende, de fabrikant van de auto, de softwareontwikkelaar of een combinatie van alle drie? (Bron: NU, 11 feb. 2017)
De zelfrijdende auto biedt plaats aan twee personen en hun bezittingen, en heeft geen stuur, gas- of rempedalen. De kleine wagentjes hebben enkel een start- en stopknop en een scherm waarop passagiers hun route kunnen zien. Er zijn geen spiegels, geen handschoenenkastje, geen achterbank en geen radio, zo is te zien in een video.
De zelfrijdende auto's hebben een snelheidsbeperking van 40 kilometer per uur en worden de komende jaren in de Amerikaanse staat Californië op de weg getest. In die staat test Google al enkele jaren zelfrijdende auto's, tot nu toe omgebouwde bestaande auto's waarbij gediplomeerd personeel als vangnet achter het stuur zit. In het begin zullen ook sommige prototypes zo'n vangnet hebben. (Bron: Nu, 19 feb. 2017)
Google heeft Uber voor de rechter gesleept voor het stelen van technologie die een sleutelrol speelt bij autonoom rijden.
Formeel is de rechtszaak aangespannen door Waymo, de zelfrij-divisie van Google's moederbedrijf Alphabet, tegen Otto dat weer de zelfrij-tak is van Uber. Volgens Waymo heeft Athony Levandowski, mede-oprichter van Otto, bij zijn vertrek bij Waymo 14.000 hoogst-vertrouwelijke files, inclusief die over het lidar systeem dat een centrale rol speelt in autonoom rijdende auto's, op een harde schijf gezet om ze mee te nemen naar zijn volgende werkgever.Google-zusterbedrijf Waymo stuurt als eerste bedrijf ter wereld volledig zelfrijdende auto's zonder menselijke chauffeur de openbare weg op. Een deel van de zelfrijdende vloot auto's van Waymo gaat in de stad Phoenix zonder chauffeur achter het stuur rijden.
Mensen kunnen zich voor testprogramma van Waymo opgeven. Met een app laten gebruikers de auto naar zich toe komen, en kunnen die vervolgens voor een enkele rit gebruiken, maar ook een hele dag of zelfs tot een week.
De auto's van Waymo zijn nu echter de eersten die de weg op gaan zonder chauffeur die in geval van nood kan ingrijpen. Het bedrijf zegt dat zijn auto's daarmee het zelfrijdende niveau 4 hebben bereikt.
Niveau 4 staat voor volledig autonoom rijden binnen gebieden die al nauwkeurig in kaart zijn gebracht. Huidige legale auto's met zelfrijdende functies beperken zich vaak nog tot level 2, waarbij de handen aan het stuur moeten worden gehouden. Level 5, waarbij geen enkele menselijke ingreep nodig is, wordt op zijn vroegst binnen zo'n twee jaar verwacht. (Bron: NU, 7 nov. 2017)
Het Verbond van Verzekeraars vraagt aandacht voor de positie van toekomstige bestuurders van zelfrijdende auto’s en voor de slachtoffers van ongevallen die zelfrijdende auto’s kunnen veroorzaken. In een brief aan de Tweede Kamer pleit het Verbond voor een autoverzekering gekoppeld aan de persoon en niet meer aan het voertuig.
Het Verbond wil graag met de minister in gesprek over wetgeving die de bescherming van slachtoffers van zelfrijdende voertuigen regelt. “Hoewel het gedrag van de bestuurder verantwoordelijk is voor veel ongevallen, kan de techniek die zijn rol overneemt ook falen.
Daarnaast vraagt het Verbond aandacht voor de rol van de bestuurder. Deze zal steeds meer de positie van inzittende krijgen in plaats van de centrale rol die hij nu heeft. Dat vraagt, aldus het Verbond, om een “grondige herbezinning op het huidige aansprakelijkheidsrecht dat juist gebouwd is op het uitgangspunt dat de bestuurder het voertuig bestuurt.
De vaste Kamercommissie Infrastructuur en Water behandelt op 18 januari 2018 een wetswijziging waardoor het mogelijk wordt gemaakt te experimenteren met autonome voertuigen. (Bronnen: Verbond van Verzekeraars & Findinet, 11 jan. 2018)
Uber staakt met onmiddellijke ingang al zijn proeven met zelfrijdende auto's wegens een ongeluk waarbij een overstekende vrouw om het leven is gekomen. Het ongeluk gebeurde zondag in de plaats Tempe in de staat Arizona.
Het taxibedrijf is een van de vele technologie- en autobedrijven die proeven doen met zelfrijdende auto's. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een voetganger om het leven komt door een ongeluk met een zelfrijdende auto. (Bron: Fok, 19 mrt. 2018)