Vakbond CNV zet in het komende cao-seizoen onder meer in op een loonsverhoging tussen de 3,5 procent en 6 procent. Ook wil de bond afspraken over de fietsvergoeding, waarbij de onbelaste reiskostenvergoeding van 0,23 euro per kilometer ook voor fietsers moet gelden.
Daarnaast pleit de vakbond voor een arbeidsduurverkorting van twee uur per week. Ook wil CNV afspraken maken over meer zekerheid voor werknemers en dienen ze na een jaar dienstverband een vast contract te krijgen.
Redactie: Bedoelt het CNV nu dat werkgevers verplicht moeten worden om ook wanneer hun werknemers op de fiets komen, € 0,23 te betalen per gereden kilometer of dat de fiscus dat zou moeten toestaan.
Blijft een vreemde vraag, omdat de meeste werkgevers dat allang doen en daarbij maakt het helemaal niet uit of je lopend, met de fiets of met welk ander vevoer je naar je werk komt; de werkgever mag altijd € 0,23 per kilometer vergoeden.
Als werkgever ben je bij wet niet verplicht om een reisvergoeding te geven, maar het is wel gebruikelijk. Er zijn wel werkgevers die een onderscheid willen maken in milieuvriendelijk vervoer en reizen met de auto.
Minder gaan werken? Daar zullen veel werkgevers niet blij om zijn, omdat meer werken meer aan de orde zal zijn of minder parttime. Ook 2 uur minder per week betekent toch een parttimepercentage van 95%.