Peter Oskam, griffier van Kamervoorzitter, heeft een eigen dienstauto. Bijtelling, eigen bijdrage?

Opinie  |  di 28 jan 2025  |  Bron: HR-kiosk & De Telegraaf  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , ,


De griffier van Kamervoorzitter Martin Bosma heeft met succes het bestuur van de Tweede Kamer gevraagd om een dienstauto. Hij wordt daarin bij toerbeurt rondgereden door Kamermedewerkers, die de vinger mogen opsteken om de wagen van hun baas te besturen. De leaseovereenkomst voor de dienstauto kost meer dan 20.000 euro per jaar.
Ingewijden melden dat de Kamerleden in het presidium, zoals het dagelijks bestuur van de Kamer heet, zich deze week over het verzoek van de griffier (en voormalig CDA-Kamerlid) Peter Oskam hebben gebogen. Een woordvoerder van de Kamer bevestigt dat zij ook groen licht hebben gegeven.
"Hij heeft gemeend dat zelf rijden niet langer een optie is - en openbaar vervoer ook niet". "Meneer wil dus een dienstauto. Hij heeft daar expres en apart toestemming voor gevraagd. Dat ging allemaal niet van harte, maar hij heeft het toch voor elkaar gekregen. Wel onder voorwaarde dat er niet een aparte chauffeur komt, maar dat Kamermedewerkers zich mogen melden om hun baas rond te rijden door het land."

Bijtelling en eigen bijdrage?

Maar wat zijn nu de belastingtechnische regels bij een dienstauto. Een dienstauto is in principe gewoon een auto van de zaak, zoals doorgaans een leaseauto wordt genoemd, die door de werkgever ter beschikking wordt gesteld. Daarvoor kan een fiscale bijtelling gelden, wanneer buiten het gebruikelijke woon-werkverkeer en dienstreizen, ook nog eens meer dan 500 km per jaar aan privé ritten wordt gereden. Dus het rond te rijden door het land, zal zakelijk moeten zijn en geen privé ritten, want anders komt er een forse bijtelling. En hoe staat het met de eigen bijdrage? En zijn de kosten van een eigen chauffeur, niet belastbaar?
 
Lees meer

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10



Gerelateerd nieuws en/of opinies: Benzinekosten buitenland Mogen de kosten van een laadpaal van de bijtelling worden afgetrokken? Aanpassing bijtelling toch pas vanaf 2022 Mag de werkgever de kosten van parkeren van auto van de zaak onbelast vergoeden? Wat is de grondslag voor de cataloguswaarde en de bijtelling? Mag de werkgever de zelfbetaalde brandstof van mijn bijtelling aftrekken? Mag mijn werkgever de brandstofkosten buitenland (vakantie) op mijn bijtelling in mindering brengen? Mogen wij een onbelaste woon-werk vergoeding uitbetalen voor een lease-auto? Drie auto's van de zaak ter beschikking en dan 3x bijtelling privé-gebruik? Ondernemer moet anderhalve ton belasting betalen wegens gratis lunch Kan ik de kosten buitenland van vorig jaar voor mijn leaseauto nog declareren? Moet de werkgever voor de elektrakosten van een privé auto een bijtelling toepassen? Onbelaste reiskostenvergoeding leasefiets is vereenvoudigd Zakelijke leaserijders hoeven per 2025 nog niet verplicht over te stappen op een elektrische auto. Welke kosten van mijn elektrische auto van de zaak mag mijn werkgever onbelast vergoeden? Een leaseauto bestaat niet, maar vanaf 2025 wel allemaal aan de stekker? Waarom zou je je medewerkers een auto van de zaak moeten geven? Werknemer heeft geen recht op financiële vergoeding als hij na zes maanden ziekte zijn leaseauto moet inleveren Verklaring geen privégebruik en toch meer dan 500 kilometer privé gereden Leasefiets en accessoires: bijtelling, wkr of loon?