Goeroes en de Overheid vertellen oude waarheden, alsof ze nieuw zijn

Opinie  |  wo 29 jan 2025  |  Bron: HR-kiosk  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , , , , ,





Vele jaren geleden schreef ik (al) dat goeroes (Maleis woord voor leraar) meestal oude waarheden verkondigen, verpakt in nieuwe onsamenhangende kretologieën. En als bijna niemand het meer snapt, gaan ze het in eenvoudige taal uitleggen aan de dik betalende goedwillende enthousiaste deelnemers aan het seminar.
Ik schreef meer dan 20 jaar geleden al over het fileprobleem, waarbij vrijwel iedereen zich ’s morgens tussen 7 en 9 uur in de file stort om te voldoen aan de arbeidsethos om voor 9 uur op de werkplek te zitten. Overigens niet de bouwvakkers en instalateurs. En nu heeft de Overheid een dure TV-commercial gemaakt, waarbij aan de kijkers een raadsel wordt opgegeven, alsof de meeste werkgevers niet allang een beslissing hebben genomen over thuiswerken en verschoven uren.

Over de werkelijke doelstellingen mocht (indertijd) nauwelijks gesproken worden. Functioneringsgesprekken en persoonlijke doelstellingen werden in de loop der tijd afgeschaft en salarisverhogingen worden nog steeds in cao’s bepaald op anciënniteit. Dus ieder jaar gewoon een periodiek erbij, als je maar tijdig op je werkplek zit. Met gerichte persoonlijke doelstellingen, maakt het toch niet uit wanneer en waar je je werk doet?

Metrolijnen

Ik schreef ook meerdere malen over ons antieke spoorwegnet. Let wel onze treinen zijn de mooiste van Europa, maar ons spoor is nog precies, zoals de eerste spoorrails tussen Amsterdam en Haarlem. We ontwikkelden een wirwar van spoorlijnen, met veel wissels. Waarom we storingen hebben aan wissels, is omdat we wissels hebben. In een presentatie eind jaren ‘90 deed ik het voorstel van het bestaande spoorwegnet 3 a 4 metrolijnen te maken. Geen wissels en om de 10 minuten een trein. (In het begin van de vorige eeuw hadden steden ter grootte van Nederland, zoals Londen, Moskou en New-York al een uitgebreid metronet). Een paar jaar later gebruikte minister Karla Peijs hetzelfde (mijn) plaatje.
Door in het verleden de NS in Utrecht te laten zetelen, gaan alle treinen via Utrecht naar andere bestemmingen. Utrecht is de grote bottleneck!
Inmiddels hebben we bijna alles geprivatiseerd en kan de overheid nauwelijks ingrijpen in het amateurisme van de NS en ProRail. Veel stations zijn opgeheven omdat deze niet meer rendabel waren. Het openbaar vervoer en ook de trein gratis maken zou een enorme boost geven aan deelname door de reizigers. Dus geen zwartrijden meer en controles en geen "spoorboekje". En je moet de auto wel bitter hard nodig hebben, wil je niet in de trein stappen.
Naar plaatsen als Leeuwarden (via Lelystad), Groningen, Maastricht en Vlissingen gewoon rechtstreekse lijnen vanaf de metrocirkels. Dat was mijn voorstel in een seminar over de kosten van het OV eind jaren '90, waarbij ook de files en flexibele werktijden werden toegelicht.
Lees nog eens mijn artikel uit 2010 21. Als lemmingen | HR-kiosk.nl   Even doorklikken.

Lees meer

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10