Gratis Openbaar Vervoer is veel te duur! Hoezo?

Opinie  |  ma 14 apr 2025  |  Bron: HR-kiosk & NOS  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , ,

Gratis Openbaar Vervoer?

Dat vinden staatsecretaris Jansen (PVV) en ook veel partijen een sympathiek initiatief, maar zien ook grote bezwaren. Lees: Kamer en kabinet zien niets in gratis ov
Eind jaren ‘90 opperde ik hetzelfde idee, waarbij het spoorwegnet nauwelijks aangepast hoefde te worden in een metroachtige omgeving.
Lees: Goeroes en de Overheid vertellen oude waarheden

Privatisering

Ik gaf toen aan dat de privatisering van de NS door het Kabinet Kok, de grootste boosdoener is geweest, waardoor je (en dat geldt voor meer bedrijven, neem KLM en Hoogovens) als Nederlandse staat nauwelijks of geen beslissingen meer kunt nemen.
Oud-president-commissaris van de NS, Jan Timmer, zegt later precies hetzelfde.

Uitgangspunt van mij was indertijd: je moet wel echt je eigen auto nodig hebben om niet van het openbaar vervoer gebruik te maken, of gewoon een dwaas zijn!

Wissels

Wat ik indertijd ook schreef is dat het probleem van de wissels bij de NS (of ProRail) is, dat er wissels zijn. Alle treinen komen in de fuik van Utrecht uit, terwijl treinen, lees metro’s, gewoon om de 5 a 10 minuten kunnen aankomen en rondjes rijden (rond de kerk, vonden treinbestuurders). Ik liet toen in mijn presentatie het bovenstaande plaatje zien, dat later nog eens een keer door Minister Karla Peijs in 2003 werd gebruikt. Helaas vond zij de volkomen nutteloze HSL belangrijker om een kwartier eerder in Brussel te zijn.

Metrolijnen

In plaats van 3 metrolijnen, die eind 19e eeuw al in steden zoals Londen, Parijs en Moskou waren, zitten wij nu nog met een spoorwegnet van de stoomtrein en vele stations die gesloten zijn.
Terugkomend op veel te duur, is er rekening gehouden met:

  1. De controle op zwartrijden en kosten van verkoop van abonnementen en kaartjes?
  2. De kosten van onderhoud en steeds breder maken van de snelwegen?
  3. Het dichtslibben van alle snelwegen?
Hoera! We mogen nu op 3 onbelangrijke stukjes snelweg 130 rijden!

Er gaan ook stemmen op voor zelfrijdende electrische auto’s, terwijl we al een eeuw een elektrisch vervoermiddel hebben, maar die onvoldoende benutten.



Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl, directeur van HR-kiosk BV, directeur en consultant De Bongerd VOF,was Bestuurslid NVP, Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10