Ik gaf toen aan dat de privatisering van de NS door het Kabinet Kok, de grootste boosdoener is geweest, waardoor je (en dat geldt voor meer bedrijven, neem KLM en Hoogovens) als Nederlandse staat nauwelijks of geen beslissingen meer kunt nemen.
Oud-president-commissaris van de NS, Jan Timmer, zegt later precies hetzelfde.
Uitgangspunt van mij was indertijd: je moet wel echt je eigen auto nodig hebben om niet van het openbaar vervoer gebruik te maken, of gewoon een dwaas zijn!
Wat ik indertijd ook schreef is dat het probleem van de wissels bij de NS (of ProRail) is, dat er wissels zijn. Alle treinen komen in de fuik van Utrecht uit, terwijl treinen, lees metro’s, gewoon om de 5 a 10 minuten kunnen aankomen en rondjes rijden (rond de kerk, vonden treinbestuurders). Ik liet toen in mijn presentatie het bovenstaande plaatje zien, dat later nog eens een keer door Minister Karla Peijs in 2003 werd gebruikt. Helaas vond zij de volkomen nutteloze HSL belangrijker om een kwartier eerder in Brussel te zijn.
In plaats van 3 metrolijnen, die eind 19e eeuw al in steden zoals Londen, Parijs en Moskou waren, zitten wij nu nog met een spoorwegnet van de stoomtrein en vele stations die gesloten zijn.
Terugkomend op veel te duur, is er rekening gehouden met:
Er gaan ook stemmen op voor zelfrijdende electrische auto’s, terwijl we al een eeuw een elektrisch vervoermiddel hebben, maar die onvoldoende benutten.