Wat is een goeroe? En wat is Amplitie?
Opinie | do 18 aug 2022 | Bron: A.S.R. HR-kiosk | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Amplitie, Goeroe, Organisatiepsychologie
Een goeroe (Maleis) is een spirituele leraar of gids. Iemand van internationaal aanzien, die in nog onbekend onontgonnen gebied mensen de toegang verschaft tot nieuwe kennis en vaardigheden.*
Het is mij meerdere keren in een seminar overkomen, dat na een brij van veel moeilijke en onbegrijpelijke zinnen, de meester in eenvoudige taal ging uitleggen wat de nieuwe leer wel kon betekenen in de vooruitgang van de “wereld”. De boodschap was dat wanneer je deze nieuwe methodieken niet zou toepassen je eigenlijk verloren was.
Wanneer je nog jong bent is vrijwel alles nieuw, vooral omdat je het voor het eerst hoort. Je wordt als jongeling enthousiast en wil de nieuwe leer onmiddellijk gaan toepassen in je eigen omgeving. Helaas stuit je dan op de weerstand, die 50 jaar geleden ook ontstond, toen werd getracht dezelfde methoden in te voeren. Weliswaar was de naam anders, maar het verhaal was precies hetzelfde.
Achteraf realiseer je dat een goeroe niets anders is dan iemand die voor eenvoudige handelingen eerst hele vreemde woorden gaat verzinnen, om vervolgens in eenvoudige zinnen uit te leggen, wat we vele jaren geleden ook al of juist niet deden.
Amplitie is dat nou zo nieuw?
Zo kwam ik kortgeleden het woord “Amplitie” tegen. Nieuwsgierig en leergierig zoals ik al jaren ben, ging ik de nieuwe boodschap bestuderen. Wat houdt deze nieuwe leer nu letterlijk in?
Bij amplitie (zo staat het geschreven) ligt de focus op wat goed gaat, in plaats van op wat beter kan. Deze hr-trend past in een snel veranderende wereld waarbij menselijk kapitaal belangrijker wordt voor een succesvolle organisatie.
Amplitie is een vorm van positieve organisatiepsychologie. Het richt zich op het versterken van mensen, in plaats van het voorkomen of herstellen van een situatie.
Het is daarbij belangrijk dat medewerkers zelf de regie nemen over hun inzetbaarheid en mobiliteit.
Als Amplitie gewoon positieve communicatie is?
Geen verzuimbeleid, maar een gezondheidsbeleid. Geen werkdrukplan, maar een werkenergieplan. Amplitie sluit aan bij het motto: alles wat je aandacht geeft, groeit. De positieve beïnvloeding van amplitie zorgt voor meer bevlogen, vitale én positief ingestelde werknemers die hun talenten optimaal benutten.
Veel werkgevers kiezen momenteel voor een preventieve (voorkomen) of curatieve (herstellende) aanpak. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die rondlopen met burn-outklachten. De meeste leidinggevenden focussen zich op medewerkers die tot de risicogroep behoren. Het voeren van gesprekken en kijken naar mogelijke oplossingen, zijn voorbeelden van zo’n preventieve aanpak.
Een voorbeeld van een curatieve aanpak is daarentegen het opstellen van een plan om de terugkeer van een werknemer met burn-outklachten mogelijk te maken.
Amplitie versus preventie en curatie
Preventie en curatie bieden oplossingen voor zowel werknemers als leidinggevenden. Toch voorkom je met amplitie in veel gevallen een preventieve of zelfs curatieve aanpak. Amplitief werken is fundamenteel anders. Deze werkwijze richt zich namelijk op alle werknemers tegelijkertijd. De positieve aspecten van werknemers worden extra belicht, waardoor voorkomen of herstellen op individueel niveau vaak niet meer nodig is.
Wilt u “amplitiespecialist” worden, dan raad ik u zeker een dergelijk seminar aan.
Maar, een schoonmaker blijft een schoonmaker, ook al noemen deze vandaag een “interieur hygiënist”.
*
Vroeger heette de onderwijzer in de kampong gewoon goeroe, die voor de eenvoudige bevolking in de Oost zeker een geleerde was