Wetten en wetsvoorstellen

Datum laatste wijziging: 31 maart 2022  |  Trefwoorden: , ,

Inhoud

  1. Klimaatwet aangenomen door Eerste Kamer
  2. Wetsvoorstel minimumprijs CO2 bij elektriciteitsopwekking ingediend
  3. Internetconsultatie wetsvoorstel CO2-heffing industrie
  4. CO2-heffing voor de industrie vanaf 2021
  5. Nieuwe wet dwingt werkgever tot nadenken over CO2

Klimaatwet aangenomen door Eerste Kamer

Op 28 mei 2019 is de Klimaatwet een feit. En tegelijker tijd overheerst bij menigeen de teleurstelling omdat de wet onvoldoende dwingend is. Wat staat er wel in:
  • Maatregelen betreffende de verhoging van de energiebelasting op fossiele brandstoffen, de aanschafsubsidie van elektrische auto’s et cetera zullen in afzonderlijke wetgeving worden geregeld.
  • Er zijn drie doelen:
    • In 2030 moet t.o.v. 2019 de Nederlandse broeikasgasuitstoot met respectievelijk 49 procent zijn verminderd.
    • In 2050 moet t.o.v. 2019 de broeikasuitstoot met 90 procent zijn verminderd.
    • In 2050 zal een volledig CO2-neutrale elektriciteitsproductie zijn bereikt.
  • Het kabinet is - te beginnen in 2019 - verplicht iedere vijf jaar een Klimaatplan op te stellen waarin wordt vastgelegd hoe het dan aanwezige kabinet de drie klimaatdoelen zal bereiken.
  • Als de dan aanwezige regering de doelen niet haalt, staat daarop geen juridische sanctie.
  • De maatschappelijke en financiële gevolgen van de klimaatplannen worden in kaart gebracht.
  • Er komen nader uit te werken plannen voor bedrijven inzake een CO2-heffing.
  • Ieder jaar wordt er door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) een Klimaat- en Energieverkenning gepubliceerd waarin de laatste cijfers en andere actuele zaken omtrent het klimaat staan. De publicatie verschijnt op iedere vierde donderdag in oktober. Die dag wordt voortaan Klimaatdag genoemd.

Wetsvoorstel minimumprijs CO2 bij elektriciteitsopwekking ingediend

Het kabinet wil dat er per 1 januari 2020 een De heffing geldt niet voor de opwekking van elektriciteit en organisaties die niet binnen de industrie vallen. Bijvoorbeeld: glastuinbouw, ziekenhuizen of universiteiten.

l CO2-heffing industrie

Het kabinet neemt maatregelen om de CO2-uitstoot in Nederland te halveren. Onderdeel hiervan is een CO2-heffing voor de industrie, die bedrijven op verstandige wijze stimuleert om te verduurzamen. Over dit wetsvoorstel starten de ministeries van Financiën en Economische Zaken nu een internetconsultatie van 24 april tot 29 mei 2020.

De heffing sluit nauw aan op het Europese emissiehandelssysteem (ETS). Wordt het ETS strenger, dan wordt de nationale heffing automatisch minder streng. Omdat de huidige vormgeving van het ETS nu nog onvoldoende is om doelen van het Klimaatakkoord te halen, is een nationale CO2-heffing voor de industrie noodzakelijk. Nederland blijft zich in Brussel inzetten voor een beter werkend emissiehandelssysteem. (Bron: Min. Fin. 24 apr. 2020)

CO2-heffing voor de industrie vanaf 2021

Als een installatie meer dan de vrijgestelde hoeveelheid (dispensatierecht) aan broeikasgas uitstoot, gaat de werkgever met ingang van 2021 een CO2-heffing betalen. Het gaat om een afvalverbrandingsinstallatie of een installatie die lachgas uitstoot.

De heffing geldt niet voor de opwekking van elektriciteit en organisaties die niet binnen de industrie vallen. Bijvoorbeeld: glastuinbouw, ziekenhuizen of universiteiten. (Bron: BNR e.a.)

Nieuwe wet dwingt werkgever tot nadenken over CO2

Zakelijk verkeer is een van de belangrijkste bronnen van CO2-uitstoot. De regering wil daarom dat werkgevers inzichtelijk maken wat hun bijdrage daaraan is. Een nieuwe wet die dat verplicht stelt gaat vermoedelijk in 2023 in. Wat betekent dit voor HR?

“Heel veel werkgevers nemen al hun verantwoordelijkheid”, zegt Onno Bierhoff, CEO van Arval BNP Paribas Nederland. Dit bedrijf specialiseert zich in het aanbieden van mobiliteitsoplossingen. “De CO2 -reductie van de eigen vervoersbewegingen staat hoog op de agenda. Wat deze wetgeving beoogt is om dat verplicht te stellen voor bedrijven met meer dan honderd werknemers.”

“Als je het ondernemers vraagt, dan zijn de meesten het in essentie eens met de doelstelling van de wet. Ik denk dat iedereen graag wil dat we minder CO2 uitstoten. Iedereen ziet daar in generieke zin het belang van in.”

Verkleinen CO2-uitstoot

Maar waar begin je als werkgever bij het verkleinen van je CO2-footprint? Bierhoff: “De eerste stap is vaststellen wat je belangrijk vindt. Daarbij zijn een paar dingen essentieel. Aan de ene kant is dat werknemerstevredenheid. Mensen willen graag op hun manier naar het werk komen. Aan de andere kant zie je dat vergroening heel belangrijk is. En dan is de eerste vraag die je stelt: ‘Moet je eigenlijk reizen?’ De tweede vraag is: ‘Als je moet reizen, welk vervoermiddel kies je dan?’ En de derde vraag is: ‘Als je voor een auto kiest, wat voor auto kies je dan?’ Zo cascadeer je naar beneden.”

Werknemers werken graag mee aan vergroening

Volgens Bierhoff hoeven werkgevers niet bang te zijn voor weerstand van werknemers. “Wat je ziet is dat werknemers graag mee willen werken aan vergroening, maar geen zin hebben in het gedoe. Je moet daarom zorgen dat je mobiliteitsbeleid administreerbaar en controleerbaar is, zowel voor de werkgever en de werknemer.”

Ook werkgevers zitten niet te wachten extra werk. Maar dat hoeft het ook niet te zijn, bezweert Bierhoff. Speciale programma’s en apps kunnen het rekenwerk overnemen. Zo kun je makkelijk duidelijk maken wie welke rechten en budgetten heeft als het gaat om zakelijke kilometers. Hieronder vallen zowel de kilometers die worden gereisd voor woon-werkverkeer als de ritten naar zakelijke afspraken. 

Olifanten in de kamer

Ook zijn er apps op de markt die eenvoudig berekenen hoeveel CO2-uitstoot een werknemer veroorzaakt door te reizen met het openbaar vervoer of met een auto. Hiervoor moet je als werkgever wel eenmalig in kaart brengen in wat voor auto de werknemers zich verplaatsen. Want het maakt natuurlijk verschil of iemand rijdt in de nieuwste elektrische auto of een oud barrel.

“De olifanten in de kamer zijn de heel grote auto’s of de hele oude. Maar we zien nog niet dat onze klanten tegen hun werknemers zeggen: ‘We willen niet meer dat je met die auto op ons parkeerterrein komt.’ Maar je moet het gebruik wel inzichtelijk maken.”

Fietsen stimuleren

Bierhoff ziet steeds vaker dat werkgevers twee vliegen in een klap slaan in hun mobiliteitsbeleid. “Wat we zien is dat sommige van onze klanten het fietsen stimuleren en daar zelfs beloningsbeleid aan hangen. En dan gaat het niet meer alleen over CO2, maar ook over de gezondheid van je werknemers. Als jij dan een auto hebt die niet zo schoon is, maar je komt wel heel vaak op de fiets, dan kan dat een prima mix zijn.”

Hoeveel extra administratieve lasten de wet met zich mee gaat brengen, is nu nog niet te zeggen, erkent Bierhoff. “Het ligt eraan wat de wetgever gaat vragen. Is dat één getal? Zo veel ton uitstoot? Of zoveel per kilometer? Of willen ze nog meer weten?”

Bewuster kijken naar mobiliteit

Bierhoff verwacht dat de trend dat werkgevers bewuster kijken naar mobiliteit, zal worden doorgezet. Door de nieuwe wet, maar ook door andere ontwikkelingen. “Je ziet nu een aantal dingen gebeuren. Het eerste is dat de techniek voortschrijdt. Elektrische auto’s komen in veel meer segmenten beschikbaar. Je ziet ook dat een carsharing auto, de oude poolauto, steeds vaker elektrisch is.”

“Daarnaast zie je dat de techniek aan de platformkant is doorontwikkeld. Het wordt steeds makkelijker om vervoersmiddelen te combineren en dat te administreren. Het derde aspect is, en dat hebben we de afgelopen twee jaar allemaal gezien, dat je vanachter je beeldscherm ook allerlei dingen kan doen. Er wordt veel bewuster gekeken naar die eerste vraag: ‘Moet je wel reizen?’ En dat heeft direct impact. Net als de prijzen aan de pomp overigens.”