Praktijkleren - Deel I - De MAGIE van de Praktijk

Opinie  |  do 4 jul 2024  |  Bron: ASCIE  |  Auteur: Jan H.M. Hendriks  |  Trefwoorden: , , , , , , ,

De onmisbare leerervaring voor zorgprofessionals

A. Introductie Magie van de Praktijk

Inleiding

Leren in de zorgpraktijk kan worden gezien als de hoeksteen van effectieve ontwikkeling binnen vrijwel elk vak-gebied in de wereld van zorg, begeleiding, ondersteuning en zorgprofessionals. Het is een proces dat verder gaat dan theorie, door directe ervaring en interactie met de realiteit. We beschrijven het belang van praktijk-leren en onthullen de MAGIE die het met zich meebrengt voor professionals die streven naar uitmuntendheid en effectiviteit in hun rollen. We moeten terug naar de praktijk met opleiden, leren en ontwikkelen in de Zorg.

Waarom is leren in de praktijk zo belangrijk?

De kloof tussen theorie en praktijk is een veelbesproken onderwerp in het onderwijs en zorgprofessionele ontwikkeling. Terwijl theoretische kennis de fundamenten en principes biedt, is het de praktijkervaring die begeleiders en zorgprofessionals de mogelijkheid geeft om deze kennis toe te passen, te toetsen en te verfijnen. Voor begeleiders, ondersteuners en zorgprofessionals, die vaak te maken hebben met complexe en dynamische situaties, is de praktijk een onvervangbare leermeester. De afgelopen jaren is telkenmale weer herbevestigd dat de complexiteit van de zorgvraag als maar verder toeneemt waardoor de kloof steeds groter wordt.

De MAGIE van de praktijk uitgelegd

De essentie van leren in de praktijk kan worden samengevat in het acroniem MAGIE, dat staat voor Meesterschap, Aanpassingsvermogen, Groei, Intuรฏtie en Ervaring. Elke letter vertegenwoordigt een cruciaal element dat bijdraagt aan effectiviteit en ontwikkeling van professionals.

Meesterschap

Praktijkleren stelt professionals in staat om diepgaand begrip en beheersing van hun vakgebied te ontwikkelen. Door herhaalde blootstelling aan real-life scenario's, kunnen ze vaardigheden verfijnen en hun kennis verdiepen.

Aanpassingsvermogen

In de snel veranderende wereld van ondersteuning, begeleiding en zorg is aanpassingsvermogen essentieel. De praktijk leert professionals om flexibel te zijn en zich snel aan te passen aan nieuwe situaties en uitdagingen.

Groei

Groei is een natuurlijk gevolg van leren in de praktijk. Begeleiders en (zorg)professionals worden niet alleen bekwamer in hun rol, maar ontwikkelen ook een beter inzicht in zichzelf, hun team en de organisatie als geheel.

Intuรฏtie

Praktijkervaring scherpt de intuรฏtie. Het stelt begeleiders en (zorg)professionals in staat om op hun instincten te vertrouwen bij het nemen van beslissingen, vooral wanneer ze worden geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden of incomplete informatie.

Ervaring

Uiteindelijk is ervaring de grootste leraar. Het biedt niet alleen waardevolle lessen en inzichten, maar bouwt ook het zelfvertrouwen dat essentieel is voor effectief persoonlijk, professioneel en teamleiderschap.

B. Omarmen van MAGIE in de werk- en beroepspraktijk

Inleiding

In navolging van de introductie van de MAGIE van de praktijk (A) is het interessant om te bezien hoe (zorg)professionals deze Magie van de Praktijk kunnen omarmen. Het omarmen van de magie van de praktijk vereist een proactieve houding en de bereidheid om buiten de comfortzone te treden. Hierna zijn enkele stappen uiteengezet die (zorg)professionals kunnen nemen om het meeste uit hun praktijkervaringen te halen.

๐—ฆ๐˜๐—ฒ๐—น d๐˜‚๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ l๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ- ๐—ฒ๐—ป p๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป

Begin met het vaststellen van praktijkgerichte specifieke, meetbare leer- en presteerdoelen voor wat je hoopt te bereiken door praktijkervaring in de werk- en beroepspraktijk.

๐—ญ๐—ผ๐—ฒ๐—ธ u๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ p๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ฒ๐—ป/p๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ธ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ด๐˜€๐˜๐˜‚๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป

Kies praktijkgerichte projecten/vraagstukken die je uit je comfortzone halen en je dwingen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en bestaande te verbeteren.

๐—ฅ๐—ฒ๐—ณ๐—น๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ r๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ด

Neem de tijd om steeds weer te reflecteren op al je praktijkervaringen. Wat heb je geleerd? Wat zou je de volgende keer anders doen?

๐——๐˜‚๐—ฟ๐—ณ ๐˜๐—ฒ v๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป

Feed-up, Feedback en Feedforward van collega's, mentoren en andere betrokkenen over jouw praktijkpresteren kan inzichten bieden die je zelf misschien niet ziet.

๐—•๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ l๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป

Zie elke praktijkervaring als een krachtig leermoment. Wees open voor nieuwe ideeรซn en benaderingen en blijf je vakkennisbasis praktijkgericht uitbreiden.

๐—ฆ๐—”๐— ๐—˜๐—ก๐—š๐—˜๐—ฉ๐—”๐—ง

De MAGIE van de praktijk is een krachtig hulpmiddel voor praktijkdocenten, praktijkopleiders en praktijk-begeleiders samen met zorgprofessionals die streven naar steeds beter worden en op weg naar uitmuntendheid in hun vakgebied. Het biedt niet alleen de kans om theorie in actie te zien, maar stimuleert ook persoonlijke en professionele groei door meesterschap, aanpassingsvermogen, intuรฏtie en ervaring.
Door actief te blijven zoeken naar unieke praktijkervaringen - ๐—ฐ๐—ฎ๐˜€๐˜‚รฏ๐˜€๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป - en deze leerbenaderingswijze met een open en leergierige houding tegemoet te treden, kunnen praktijkdocenten, praktijkopleiders- en -begeleiders samen met zorgprofessionals hun leer- en presteercapaciteiten aanzienlijk verbeteren en effectievere begeleiders en/of (zorg)professionals worden. De begeleiders en (zorg)professionals 'in opleiding' zijn beter in staat om het geleerde in de praktijk toe te passen (snellere grotere INZETBAARHEID met een minimale TRANSFERTIJD). Door de kracht van vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen met PRAKTIJKLEREN en MAGIE van de praktijk voor je te laten werken, steeds weer een nog betere professional te worden, wie wil dat nu niet!

PRAKTIJKLEREN brengt het leerproces weer terug in de zorgpraktijk!

 
Lees meer

Jan H.M. Hendriks

Jan H.M. Hendriks Meer info




Ascie BV


Anders kijken
Anders denken
Anders doen

Samen werken
Samen groeien
Samen realiseren