Mensontwikkeling

Datum laatste wijziging: 26 mei 2023  |  Trefwoorden: , , , , , , , , , ,

Inhoud

  1. Leer- en loopbaan (zorg)registraties en -administraties
  2. De kracht van een regionale beleidscyclus
  3. Opleidingsplan GZ Psychologen
  4. GOP Flevoland een heugelijk feit
  5. GOG-ROSO-FL
  6. Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen
  7. Home Care Nursing Vietnam
  8. Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen in de praktijk

Leer- en loopbaan (zorg)registraties en -administraties

Flexibilisering en modularisering in de werk- en beroepspraktijk

Eindelijk is het gelukt om een 'op maat' leer- en loopbaanplan (zorg)registraties en -administraties voor deze doelgroep te ontwerpen en professioneel te ontsluiten.

Waarbij de opleiding Associate degree Zorgadministratie een mooie tussenstap is op weg naar een Hbo-diploma.

Webinar

Al eerder organiseerden de betrokkenen vanuit de opleidingsorganisatie MVP (Markus Verbeek Praehep) een webinar over deze ingezette ontwikkelingen. Webinar Zorgadministratie: https://lnkd.in/eTE72SyK

Wij vanuit AscieGroup hebben actief mogen meewerken aan de inhoud van deze vernieuwde flexibele opleidingsvarianten. Het leer- en loopbaanconcept is ingezet in deze ontwikkeling waarmee ook loopbaanleren ingebed is.

Modulaire en flexibele opleidingen

Mocht u belangstelling hebben voor een of enkele opleidingsprogramma’s dan verwijzen wij u graag naar de expert in deze, mevr. Belinda Kerkhove, (bkerkhove@mvp.nl, 0613437483 https://lnkd.in/e8nWBDTJ), zij kan al uw vragen - hoed en rand - professioneel beantwoorden.

De kracht van een regionale beleidscyclus

Gecombineerde opleidinggroep SO-opleiding Flevoland

In 2021 startten we vanuit AscieGroup een regionale beleidscyclus op rond opleiden, leren en ontwikkelen van de SO-functie in toekomstperspectief. Maar liefst vier VVT-organisaties in de regio Flevoland namen het besluit om te komen tot een regionaal beleid inzake het opleiden van Specialisten Ouderengeneeskunde. En daarmee tevens met de keuze om ook coassistenten, basisartsen en basisartsen als trainee SO mee te nemen in de verkenning van dit beleidsvraagstuk. In een volgende fase zouden dan de PA- en de VS-opleiding evenals de VPL/VIG-opleidingen in regio-verband verkend gaan worden. Maar eerst focus: de SO voorop.

In mei’2021 werd gestart met de beleidsvoorbereiding. Via kwartier maken, kick-off bijeenkomsten en kern- en werkgroepsessies werd er in 7 maanden tijd gewerkt aan: visie op de SO-van-de-toekomst waarvoor we gaan opleiden, een visie op vernieuwd opleiden met een aanpak van het opleidingsteam en een begeleidingsschil, een notitie met uitgangspunten en randvoorwaarden voor regionaal opleiden, een notitie over de organisatie en inrichting van de leerfunctie en tenslotte de leerwerkplannen en opleidingsprofielen van de opleiders (SOON eisenkader). Eind november’21 werd als onderdeel van deze beleidscyclus een externe audit uitgevoerd door een onafhankelijke externe SO, kader arts en opleider. Dit alles bracht de regio begin december in een besluitvormingsfase. Vakgroepen, Behandelcentra en Bestuurders gaven allemaal groen licht op het regionaal geformuleerde beleidswerkboek GOG-FL (gecombineerde opleidingsgroep Flevoland).

De besluitvormingsfase kreeg een fraai slot door op 16 december 2021 via Gerion met elkaar het erkenningstraject voor opleider SO t.b.v. Coloriet succesvol af te ronden en de samenwerking tussen Coloriet en WZF goedgekeurd te krijgen (GOG-vorming). In 2022 zullen ZONL en Talma Urk mogelijk gaan aanhaken. En zo waren 4 VVT-organisaties samen goed voor 1 AIOS per 2 jaar en wordt vanaf 2022 de inzet 3 AIOS Ouderengeneeskunde permanent jaarlijks in de regio Flevoland binnen de 4 VVT-opleidingspartners en opleidingsstagepartners (GGZ, zkhs Jansdal) opleiden! Met als einddoel permanent 4 AIOS in opleiding binnen deze regio.

In 2022 worden een zestal leer modules over opleiden, leren en ontwikkelen voor de opleidingsregio open gesteld in het kader van de bijscholing.

In ziekenhuisland spreekt men van een OOR - Onderwijs- en Opleidingsregio. Is hier dan toch de eerste OOR Flevoland geboren binnen de Ouderenzorg. Waar regionale beleidsontwikkeling al niet toe kan leiden. Eerst een GOP (GZ Psychologen) en nu een GOG (SO).

Opleidingsplan GZ Psychologen

Hervisitatie PIOG Zorggroep Almere

Vanuit de AscieGroup  is (m.b.v. het kennisplatform https://gop2025.nl) samen met LocumConsult gewerkt aan het opleidingsplan als onderdeel van de hervisitatie rond de opleidingserkenning voor de opleiding tot GZ Psycholoog voor de Zorggroep Almere.

Een erkenningsaanvraag oftewel de hervisitatie voor verlenging van de opleidingserkenning is en blijft een stevige opgave. En nog meer als je daarin ook nog een opleidingsvernieuwing wilt introduceren.

De bouwstenen vanuit het GOP-concept zijn hierbij bruikbaar.

En dan is er een kerngroep. De inventarisatie volgt. Een SharePoint wordt ingericht en gedreven samen aan de slag om binnen een maand de hervisitatie beslecht te krijgen. Werken vanuit een opgave en een lerende grondhouding zijn de hulpmotoren om succesvol te zijn.

De samenwerkingsrelatie met de Onderwijspartner Rino Amsterdam maakt onderdeel uit van de aanpak en draagt bij aan de juiste invulling van het beantwoorden van de visitatievragen.

En dan maak je de balans op:

  • een actueel opleidingsplan
  • een notitie vernieuwend opleiden
  • een pakket van > 25 ondersteunende bijlagen
  • een actuele documentenset straks het werkboek (bereikbaar via SharePoint)
  • een bestuurlijke aanbiedingsbrief
  • En een reeks van handtekeningen.

Zorggroep Almere gaat enthousiast en vernieuwend aan de slag om de komende jaren tot 2025 de PIOG’s opleiding vast en zeker voortzetten.

Op weg naar de uitkomst van deze hervisitatie bij Rino Amsterdam.

GOP Flevoland een heugelijk feit

Gecombineerde opleidingsplaats voor psychologen in opleiding tot GZ Psycholoog

Het is gelukt en de gecombineerde opleidingsplaats met vier VVT organisaties als opleiders en maar liefst vijf zorgorganisaties (ziekenhuis, revalidatie, GGZ en zorggroep) vormen de opleidingssnelweg voor PIOG’s. Met een opleidingsvisie die gestoeld is op SAMEN opleiden. Waarbij met vernieuwend opleiden wordt toegewerkt naar opleidingsteams op regionaal en instellingsniveau die werken vanuit een begeleidingsschil. De samenwerking met de onderwijs-partners PPO wordt een mooie kans om te laten zien dat de GOP kan werken binnen de VVT. Zeker als ook de bestuurders er vol voor willen gaan samen. De berg op is gelukt nu nog de bergafdeling samen en PIOG’s naar de eindstreep gaan brengen. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

GOG-ROSO-FL

Gecombineerde opleidingsgroep SO regio Flevoland

Als onderdeel van het programma Duurzame Medische Zorg in de regio Flevoland is de ambitie uitgesproken om in samenspraak te komen tot een gecombineerde opleidingsgroep van VVT-partners waarbinnen gezamenlijk opleiden vorm en inhoud kan krijgen. Om zo de opleidingsfunctie voor AIOS in opleiding tot (medisch) specialist Ouderengeneeskunde een impuls te geven. In meerdere regio's in Nederland speelt het vraagstuk om te komen tot een instellingsoverstijgende opleidingscombinatie waarmee de kansen en mogelijkheden voor EXTRA opleiden in beeld komen.

In de regio Flevoland is het deelprogramma ROSO-FL van start gegaan om in samenspraak met 4 VVT-partners te komen tot een gecombineerde opleidingsgroep (GOG) voor het regionaal opleiden van SO's (ROSO) in de regio Flevoland (FL). Een kerngroep werkt stevig door aan de totstandkoming van de GOG-ROSO-FL aan de hand van een viertal bouwstenen: toekomstvisie op de SO-functie, vernieuwend opleiden, regionale kaders en geïntegreerde leerwerkplannen.

Een hele puzzel maar de puzzelstukjes krijgen vorm en inhoud en de komende week proberen we de eerste puzzelstukjes met elkaar te verbinden op weg naar een beeld van de GOG ROSO-FL in de praktijk. Binnenkort kunnen we de eerste opbrengsten hopelijk met een ieder die belangstellend is delen zodat we enerzijds feedback krijgen op onze ideeën en anderzijds  anderen onze ideeën als vertrekpunt kunnen nemen voor hun zoektocht en/of traject op weg naar gecombineerd opleiden.

Voor geïnteresseerden hierna alvast een inkijkje naar de toekomst van de SO-functie (https://lnkd.in/eQbgmHi3). Wordt vervolgd, we zijn vertrokken, de GOG-ROSO-FL is onderweg.

Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen

Praktijkleerplannen voor 'in huis en op maat' professionaliseren

EPA en doel-middel valkuil

Met belangstelling heb ik het artikel over EPA’s gelezen op he SKIPR-platform, en ook de eerste reacties op het artikel (https://lnkd.in/e6p5cBMM). Reflecterend op dit alles lijkt hier de doel-middel valkuil in het artikel op te spelen. EPA’s zijn niet meer maar ook niet minder dan een bruikbaar hulpmiddel. Om meerdere redenen die iedereen met liefde voor ‘opleiden, leren en ontwikkelen’ (Manon C.P. Ruijters, 2016) al lang weet en ook respecteert.

Praktijksturing

De vraagstukken in de leerpraktijk die om een passend antwoord vragen zijn:

  1. mag de werk- en beroepspraktijk weer leidend zijn/worden en het onderwijs dienend;
  2. mag de opleidingsurennorm definitief naar het verleden (20e eeuw) en mogen we de duur van opleiden, leren en ontwikkelen (21e eeuw) aanpassen aan dat wat een opleidingskandidaat in de praktijk toont, aantoont en wat loont;
  3. mag opleiden, leren en ontwikkelen slimmer, sneller en specifieker - overal en altijd - bereikbaar worden.

Leerprogramma

EPA’s zijn een bruikbaar hulpmiddel (leertaal) voor opleidingskandidaten in de praktijk (zorgprofessionals in opleiding 100% als trainees werkzaam in de praktijk), voor zelf- werk- en praktijkcoaches (begeleidingsschil in de praktijk) en voor werkdocenten (train-de-trainers in de praktijk). Breng het onderwijs terug naar de praktijk en laten we werken aan – moderne – flexibele praktijkgestuurde beroepsopleidingen ‘in huis en op maat’.

Leerimpact

Waarbij de evalueerbaarheid en effectiviteit van veel meer (volledig) praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen laat zien dat het echt anders kan. Ja en dan zijn EPA’s nog steeds een bruikbaar hulpmiddel, niet meer en niet minder.

Samen echt Anders

En gaan we eindelijk samen proberen om leren in de zorg weer inspirerend en uitdagend te maken door de regie van leren bij de zorgprofessional te laten (inspraak en zeggenschap).
En willen we dan eindelijk de leerroutes echt sneller, slimmer en specifieker maken (ontdubbelen, ontzorgen en gemak).
En kunnen we dan eindelijk ophouden met systeemgericht opleiden, leren en ontwikkelen en een beroepsopleiding weer mensgericht maken (liefdevolle zorg, liefde voor de praktijk en liefde voor leren).

Samen werken - samen ontwikkelen - samen realiseren

Zorg Opleidingen Academie - Leerprogrammering AscieGroup
Anders kijken - anders denken - anders doen
 

Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen 'in huis en op maat'

Home Care Nursing Vietnam

Praktijkgestuurd opleiden in Azie #nursing

Inleiding

Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen kent geen grenzen. Afgelopen week heb ik (Jan Hendriks) samen met de Medical en Nursing staff van de Phenikaa University in Vietnam het implementatievraagstuk van Home Care Nursing diepgaand verkend samen met Dick Herfst.

Met als inzet om te komen tot een educational programma voor Homecare Nursing bestaande uit een modulair Leerlijnprogramma, een Guidance Shell programma en een Train-de-Trainer programma.

Beroepsgerichte perspectieven

We zijn op zoek gegaan naar de toekomst van Nursing in de Vietnamese context. Met hele mooie beroepsontwikkelingsvraagstukken in beeld. De verpleegkundige professie ontwikkeld zich vanuit integrative nursing perspectieven met een stapsgewijze herpositionering van Nurse versus Medici.

Werkgerichte perspectieven

We kwamen in gesprek met de zorgprofessionals (professoren, lectoren, gespecialiseerde medici/nurses) over hun werk van nu en in de toekomst. Telemedcine sprong eruit als thema. Hier ligt nog onontgonnen werk te doen om te komen tot een home care standaard, #nurse #medical

Professionele perspectieven

We kwamen in aanraking met ambities, vragen, wensen en in het bijzonder ook beelden van de ‘next nurse generatie’. Waar wil de Vietnamese verpleegkundigen voor gaan en voor staan nu en in de toekomst. Wat is hun positie in relatie tot de medici enerzijds en de andere zorgprofessionals en cliënten/bewoners/patiënten anderzijds. Er was sprake van veel energie en ambitie bij de aanwezigen. Heerlijk om te zien hoe de ‘next nursing generatie’ opstaat en er voor gaat. Ik was oprecht vervuld van beroepstrots op zondagmiddag met 15 nurses en medici aanwezig in de dialoog sessie over hun toekomst!

Educatieve perspectieven

Het praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen vraagt om anders kijken, anders denken en anders doen. Waarbij het onderwijssysteem volledig in dienst van de praktijk opereert met praktijkgestuurde leermodules, een begeleidingsschil bouwen in de praktijk en niet slechtst theoretisch vooraf. Datzelfde gold voor het train-de-trainer programma. Wennen en nog eens wennen aan de voorgestelde volledig praktijkgestuurde leeraanpak.

Project versus Programma

De opbrengsten van onze verkennersaanpak lijken vruchten af te werpen. Het onderlinge vertrouwen is nog sterker geworden. Het eigenaarschap is voelbaar aanwezig en de wilskracht is zichtbaar. We gingen voor het educatieve project en het gaat nu ineens over een implementatieprogramma.

We zijn als AscieGroup  gevraagd voor beide opdrachten maar zover is het nog niet. Wel alvast een oproep aan ervaren/praktiserende/docerende Wijkverpleegkundigen, meld je aan als belangstellende voor een docentreis naar Vietnam (info@ascie.nl). 
 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen in de praktijk

Met de afdeling SEH - Academische Ziekenhuis Paramaribo op leerreis

Inleiding

Al sinds 2015 onderhoud ik warme contacten met Academisch Ziekenhuis in Paramaribo op de professionalisering van medisch en verpleegkundig personeel een extra boost te geven. Met zogenaamde AAD-Kennisbruggen bouwen we een leerbrug waarbij evenwaardigheid en wederkerigheid de peilers zijn onder deze bruggen. De stichting AAD, vernoemd naar wijlen Aad Huisman, opleider in het Rijnstate ziekenhuis geweest en jarenlang voorzitter van de Centrale Opleidingscommissie en de Coassistenten Opleidingscommissie. Een toonbeeld van leermeesterschap dat we in de stichting AAD proberen te laten voortleven.

SEH-artsen

Vanaf 2016 tot 2022 hebben we hard gewerkt voor en achter de schermen om de SEH-opleiding samen met de afdeling SEH van het AZP op de rit te krijgen. En dat is meer dan gelukt want inmiddels zijn er meerdere gediplomeerde SEH-artsen werkzaam in het AZP en dit aantal zal de komende jaren nog verder gaan toenemen, zo is de meerjarige strategie.

SEH-verpleegkundigen

In 2018 begon ik mij zorgen te maken over het feit dat de professionalisering van de verpleegkundigen niet in de pas liep met die van de medici. Hadden wij met de AAD Kennisbrug wel goed gedaan aan het versterken van de medische opleidingen zonder ook de verpleegkundige opleidingen mee te nemen. De zoektocht die toen werd gestart, en door COVID-19 enigszins vertraagd, heeft geleid tot een unieke mijlpaal in de geschiedenis van het AZP.

Leerprogramma SEH-verpleegkundigen

Een samenhangend praktijkleerprogramma waarin leermodules (NCOI Opleidingen/Online Academy), het begeleidingsschil traject en een train-de-trainer traject een drieluik vormen met in alles praktijkgestuurd leren voorop.
Een bomvol programma van 's morgens tot 's avonds om alles vanuit praktijkgericht leren benadering ingericht te krijgen. Maar we zijn succesvol bezig geweest en vanmiddag is de Kick-off geweest van 14 cursisten die met het Praktijkwerkboek SEH-VPL willen gaan werken vanuit praktijkgestuurd leren. Studenten, tutoren, MT-leden, Directieleden, Stafleden HR en Opleidingen, alles was aanwezig. Een prachtig moment, feestelijk en een mijlpaal in het bestaan van het AZP. Dan word je vanzelf ook stil en realiseer je jezelf hoe dankbaar je mag zijn dat je hier een kleine bijdrage aan hebt kunnen leveren en dit mede mogelijk hebt kunnen maken. Een traantje van geluk over mijn wangen……

De AscieGroup timmert aan de weg met praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen in NL, maar nu ook in Suriname. De 1e leergroep is vertrokken, de 2e leergroep staat zelfs al klaar, maar we doen het in stapjes en vooral samen op een manier die past bij het AZP en Suriname.

Docenten die belangstelling hebben konden zich al aanmelden (0628848785 of office@ascie.nl). Informatie over de docentreis is beschikbaar. En nu ook de docenthandleiding voor in de leerpraktijk.




Ascie BV


Anders kijken
Anders denken
Anders doen

Samen werken
Samen groeien
Samen realiseren