De do’s en don’ts bij verzuim op de werkvloer als werkgever
Artikelen | vr 17 nov 2023 | Trefwoorden: Ziekteverzuim, Verzuimbeleid, Ziekmelding, Bedrijfsarts, Verzuimreglement
Als werkgever wil je hier natuurlijk niet te veel over nadenken: verzuim op de werkvloer. Toch is het wel een belangrijk onderdeel om bij stil te staan, aangezien je er vast wel een keer mee te maken gaat krijgen. En mocht er inderdaad verzuim op de werkvloer ontstaan, hoe ga je er dan mee om? We hebben daarom een aantal do’s en don’ts voor je opgesomd die je hierbij kunnen helpen.
Do: schakel hulp in
Als er verzuim op de werkvloer ontstaat, kan het zijn dat je niet precies weet hoe je moet handelen. En dat is natuurlijk ook niet zo gek, vooral als het je nog nooit eerder is overkomen. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn dat er werknemers of flexwerkers ziek uit dienst zijn getreden, die vervolgens recht kunnen hebben op een
Ziektewetuitkering. Hoe pak je dat dan aan? In dit soort gevallen kun je contact opnemen met een organisatie die over deze kennis beschikt. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op
Acture, die jou hierbij kan helpen. Bovendien kan deze organisatie jou met nog meer onderwerpen helpen die te maken hebben met verzuim, zoals ervoor zorgen dat zieke medewerkers zo snel mogelijk worden hersteld.
Do: ga in gesprek met je medewerkers
Het is belangrijk om regelmatig met jouw medewerkers in gesprek te gaan, ook als er nog geen verzuim is gemeld. Door namelijk regelmatig een praatje te maken met jouw medewerkers en te vragen hoe het met hen gaat, kom je er misschien wel achter dat jouw medewerker tegen een situatie aanloopt of dat het niet zo goed met diegene gaat. Door regelmatig gesprekjes aan te knopen kunnen bepaalde punten naar boven komen, waardoor er vroegtijdig naar een oplossing kan worden gezocht. Zo kan er dus ook eventueel voorkomen worden dat medewerkers zich ziek gaan melden.
Do: een duidelijk verzuimbeleid
Het is belangrijk om van tevoren een duidelijk verzuimbeleid op te stellen. Dit is prettig voor beide partijen. Hierin kun je bijvoorbeeld vermelden op welke wijze een werknemer zich ziek moet melden, en welke regels hieraan verbonden zitten. Ook kun je in dit beleid opstellen hoe je het verzuim zo veel mogelijk probeert tegen te gaan. Dit is dan ook meteen een belangrijk punt om over na te denken; je wilt immers als organisatie het verzuim zo veel mogelijk proberen te beperken, toch? Daarnaast is het ook belangrijk om op papier te zetten wanneer er een bedrijfsarts aan te pas moet komen. Met een helder verzuimbeleid weet niet alleen jij, maar ook de medewerker waar hij of zij aan toe is in tijden van ziekte.
Don’t: het verzuim niet serieus nemen
Als je een melding krijgt van een medewerker dat diegene niet naar het werk komt wegens ziekte, dan is het belangrijk om deze melding serieus te nemen. Je weet namelijk nooit wat er aan de hand is en een medewerker meldt zich niet voor niets ziek. Je kunt na de ziektemelding voorzichtig contact opnemen met de zieke medewerker om te vragen hoe het met hem of haar gaat en wat jij voor hem of haar kunt doen.
Don’t: de werknemer te snel weer aan het werk willen
Een zieke medewerker: het is niet alleen vervelend voor de medewerker, maar natuurlijk ook voor jou als werkgever. Het werk kan hierdoor opstapelen en het kost geld. Het is daarom logisch dat je graag wil dat de werknemer snel weer aan het werk gaat. Echter, zorg ervoor dat je dit niet té snel wil. Het is namelijk belangrijk dat de werknemer volledig uitziekt, voordat hij of zij weer aan het werk gaat. Alleen zo kan de werknemer weer vol goede moed en energie aan het werk.