Komt de nieuwe wet DBA er dan eindelijk aan?
Opinie | di 4 jul 2023 | Bron: Salaris Net & Belastingdienst | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Wet DBA, VAR-verklaring, Belastingdienst, Verzekeringsplicht, UWV, Schijnzelfstandigen, Zorg, Overheid
Dat vraagt Stan Rethans (voorzitter Kennisgroep cao van de Belastingdienst) in een artikel in SalarisNet.
Een vreemde vraag, want de Wet
DBA is in 2016 al aangenomen, maar daarna door zowel de ministers Wiebes als Koolmees is de handhaving uitgesteld (tot na de verkiezingen of functie elders).
Rethans schrijft
“Nederland heeft een aantal langdurige hoofdpijndossiers. Een daarvan betreft de kwestie van zzp'ers, ofwel de Wet Beoordeling Arbeidsrelaties of de Wet DBA. Sinds het afschaffen van de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) per mei 2016 is de arbeidsmarkt in fiscale nevelen gehuld. Al jaren wachten wij op nieuwe wetgeving die duidelijk zou moeten maken of iemand in dienstbetrekking is en onder welke omstandigheden een opdrachtnemer buiten loondienst een klus mag uitvoeren voor een opdrachtgever.”
Hier suggereert Rethans dat werkgevers al jarenlang wachten op nieuwe wetgeving, terwijl hij had kunnen zeggen, dat werkgevers al jarenlang wachten op de Belastingdienst, die maar steeds weigert om controle op de al meer dan 60 jaar bestaande wetgeving m.b.t. de verzekeringsplicht uit te voeren, zoals afgesproken in het convenant van 2005, waarbij de controle m.i.v. 2006 werd overgeheveld van het UWV naar de Belastingdienst.
Lees ook
Hoge Raad en Delivero
Rethans beweert in het artikel ook dat de Hoge Raad in haar oordeel m.b.t. Delivero
“maar een tipje van de sluier heeft opgelicht”, waarmee ook hij opnieuw verwarring sticht m.b.t. het convenant, zoals dat in 2005 is overeengekomen, om als belastingdienst de verzekeringsplicht vast te stellen, op basis van eenvoudige criteria, waarvan de gezagsverhouding de belangrijkste is.
Verder zegt hij:
“dat onze wetgever de taak heeft om nieuwe wetgeving te ontwerpen die met ingang van 2025 van kracht wordt. In elk geval moet het gezagscriterium in die nieuwe wet worden verduidelijkt”, terwijl N.B. de wet
DBA die al in 2016 (volkomen onnodig) is aangenomen, exact hetzelfde stelt (nogmaals bevestigt) als de criteria van de Wet op de Verzekeringsplicht van 1950.
Lees ook
Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA): de nieuwe kleren van de keizer
Is ZZP een aanvaard instituut geworden als beroepsgroep?
Niet alleen dat de Belastingdienst een verwijt kan worden gemaakt, maar ook de kabinetten (ministers vanaf 2006) en vooral ook de Tweede Kamerleden die maar raaskallen over o.a. een verplichte
AOV en een pensioenvoorziening voor ZZP-ers, terwijl meer dan 1 miljoen ZZP-ers feitelijke gewoon werknemers zijn volgens de Wet op de Verzekeringsplicht.
Er is nu zo vaak en stelselmatig de wetgeving onjuist uitgelegd, dat de ZZP min of meer een aanvaard “instituut” is geworden, dat zelfs door wetgeving niet meer als onderdeel van de beroepsbevolking weg te denken valt.
De Belastingdienst overtreedt de wet
Een gotspe is N.B. dat zelfs de belastingdienst willen en wetens ZZP-ers heeft aangenomen, waarvan men wist dat het schijnzelfstandigen waren, maar het excuus hanteert dat men gegeven de omstandigheden niets anders kon. Maar wel heel tegenstrijdig de premies heeft afgedragen(?).
En zo blijft de soap nog jaren voortduren.
Opmerkelijk: de vele advertenties van bemiddelingsbureau's voor ZZP'ers bij de Overheid en de Zorg
Lees meer