Selectie

Datum laatste wijziging: 29 januari 2024  |  Trefwoorden: , , , , , , , , , , , , ,

Inhoud

1. Sollicitatiebrief en CV
2. Sollicitatiegesprek
3. STAR-methode
4. NVP-sollicitatiecode
5. Competentiegericht werven
6. CompetentNL: standaard voor het beschrijven van skills
7. Virtuele organisatie
 

Sollicitatiebrief en cv

Nadat een organisatie haar boodschap via een wervingskanaal heeft uitgedragen, zal zij sollicitatiebrieven (of e-mails) ontvangen. Talloos zijn de boeken, internetsites en dergelijke met instructies hoe de sollicitatiebrief en aanvullend curriculum vitae (cv) geschreven moet worden. Solliciteren is maatwerk: sollicitanten doen er goed aan hun brief en cv zodanig aan te passen dat hieruit de belangstelling en geschiktheid voor de vacature duidelijk blijkt.

Selectiecommissie

Organisaties stellen vaak een selectiecommissie in, die de gesprekken met kandidaten voert. De reden is dat een commissie vaak tot een beter oordeel of voorspelling (meer objectief) komt dan één persoon (meer subjectief), namelijk dat de gekozen kandidaat ook op langere termijn een goede keus blijkt te zijn.

In de selectiecommissie hebben bijna altijd de directe chef onder wie de kandidaat komt te werken en de personeelsfunctionaris zitting. In sommige organisaties voert de kandidaat ook gesprekken met een van de directeuren, toekomstige collega's en ondergeschikten; het is wel belangrijk om vooraf vast te leggen wie uiteindelijk beslist. Nadat met alle kandidaten is gesproken beslist als regel de directe chef wie de gelukkige is: deze moet immers na de aanstelling dagelijks met hem werken. De rol van de personeelsfunctionaris is het begeleiden van het proces van werving en selectie: het plaatsen van de vacature (intranet, kranten), afspraken maken met het wervingsbureau, kandidaten uitnodigen voor gesprekken, kandidaten afschrijven, een arbeidsovereenkomst opstellen, het budget bewaken, enzovoort.

Sollicitatiegesprek

  • Tijdens een sollicitatiegesprek probeert degene die de organisatie in dezen vertegenwoordigt erachter te komen of de sollicitant de juiste kandidaat is voor de functie. Het is een tweerichtingsgesprek, waarbij het van belang is dat beide partijen zich goed hebben voorbereid en daarom een vragenlijst bij zich hebben en daarop tijdens het regelmatig kijken: het zal niet de eerste keer zijn dat de P&O'er de sollicitant belt met: `Ik was u nog vergeten te vragen...'
  • De STAR-methode (zie verderop) is een prima manier om een goed beeld van de sollicitant te krijgen en uit te vinden hoe hij in bepaalde situaties handelt en taken aanpakt.
  • Het stellen van open vragen (`Waarom heb je voor onze organisatie gekozen?') is belangrijk om zo veel mogelijk over de sollicitant te weten te komen. Vraag door als de sollicitant zich gemakkelijk van een vraag afmaakt, of een nietszeggend of onduidelijk antwoord geeft. Vraag bijvoorbeeld: `Kun je er een voorbeeld van geven?' of `Wat vind je er zelf van?'
  • De sollicitant wil uiteraard al tijdens het eerste gesprek weten wat hij zal kunnen verdienen (per jaar incl. een eventuele dertiende maand enzovoort). De vraag is dan niet: `En hoeveel ga ik bij jullie verdienen' (te direct). Beter is de vraag: `Kunt u mij vertellen, als ik word aangenomen, wat ik per jaar bij u zal kunnen gaan verdienen? En zijn er in uw bedrijf dan ook opleidingen en promotiemogelijkheden?'
  • Bepaalde vragen zijn verboden (zie onderstaand kader).
  • Na het gesprek krijgt de sollicitant te horen wat de volgende stappen in de sollicitatieprocedure zijn: op welke termijn hoort hij of hij door is naar de volgende ronde? Is er nog een verplicht assessment of ander psychologisch onderzoek? 

Mag ik bij een sollicitatie verbergen dat ik zwanger ben?

Tijdens een jobinterview mogen ze jou geen vragen stellen over zaken die tot de privésfeer behoren, zoals godsdienstige overtuiging, seksuele voorkeur en partners. Dit betekent dat de interviewer niet mag polsen of je zwanger bent en of je kinderen wilt. Stel dat een mogelijke werkgever toch probeert te achterhalen of je zwanger bent. Dit is een delicate situatie. De vraag gewoon niet antwoorden ligt niet voor de hand. Daarom heeft de (Belgische) wetgever (geldt ook voor Nederland) bepaald dat je mag liegen tijdens een sollicitatiegesprek, maar alleen over zaken die tot de privésfeer behoren en die bovendien niet relevant zijn voor de job. Toch zijn er situaties waarin men het recht heeft te vragen of je in verwachting bent, en jij daar bovendien eerlijk op moet antwoorden. Dit is het geval wanneer een zwangerschap het normale uitoefenen van de job belemmert. Voorbeelden hiervan zijn:

  • de job houdt bepaalde veiligheidsrisico's in (zoals omgaan met gevaarlijke stoffen) waardoor zwangere vrouwen de job niet mogen uitoefenen;
  • het gaat om een job als balletdanseres, mannequin, fotomodel, enzovoort. Als je in zo'n geval liegt over je zwangerschap, kan de werkgever je de laan uit sturen zonder enige verbrekingsvergoeding.
  

De raarste fouten

  • Kandidaat stuurde na het sollicitatiegesprek een klachtenbrief naar het bedrijf.
  • Kandidaat vroeg om een hoger salaris vanwege de introductie van de euro.
  • Kandidaat zei tegen de interviewer: `Ik zit hier, maak uw keuze.'
  • Kandidaat liep tijdens het sollicitatiegesprek zonder iets te zeggen weg om een sms-je te beantwoorden.
  • Kandidaat liet zich tijdens het sollicitatiegesprek negatief uit over de producten van het bedrijf.
  • Kandidaat vertelde de interviewer waar zij moest gaan zitten.
  • Kandidaat viel tijdens het sollicitatiegesprek in slaap.
  • Kandidaat moest fysiek worden verwijderd na ongepaste opmerkingen.
  • Kandidaat nam zijn hond mee naar het sollicitatiegesprek.
  • Kandidaat stormde, zonder een hand te geven, de kamer in en verklaarde: `Ik heb werk nodig.'

STAR-methode

Sinds enkele jaren maakt P&O gebruik van de STAR-methode, een gesprekstechniek die dient om zowel werkgedrag als de omgeving en omstandigheden waarin dat gedrag zich heeft voorgedaan, te kunnen beoordelen. Deze methode gaat ervan uit dat de werknemer gedrag dat hij in zijn vorige functie heeft laten zien, ook in de nieuwe functie zal tonen. De vragen hebben betrekking op de vorige organisatie (situatie) waar de kandidaat een opdracht (taak) kreeg, deze moest uitvoeren (aanpak) en de mate waarin hij erin slaagde de opdracht met succes uit te voeren (resultaat).

S  situatie (omschrijving van de omgeving en omstandigheden waarin een voorval plaatsvond)
T  taak (wat werd opgedragen, wat waren de verantwoordelijkheden, wat werd precies verwacht?)
A  aanpak (hoe werd de activiteit uitgevoerd, wat deed hij/zij, wat was het gedrag in deze situatie?)
R  resultaat (wat was het effect van de actie, wat vonden anderen ervan, wat vond u zelf?)

Sollicitatiecode

Bedrijven gebruiken tijdens de sollicitatieprocedure en in het bijzonder bij de selectie een gedragscode. In Nederland zijn meerdere gedragscodes in gebruik. De code van de Nederlandse Vereniging voor Personeelbeleid is een van de bekendste (zie kader 5.4).
Gedragscodes hebben geen wettelijke basis. De werkgever is uiteraard gebonden aan zaken die wel in de wet zijn opgenomen, zoals het discriminatieverbod, privacyregels en het verbod sollicitanten medisch te keuren indien dit, gezien de eisen die aan de functie worden gesteld, niet noodzakelijk is. Overtreedt de werkgever op grove wijze algemeen aanvaarde normen, dan kan hij door de kantonrechter op zijn gedrag worden aangesproken op grond van het Burgerlijk Wetboek, artikel 7:611: `De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.'

Werkgevers kiezen voor de code omdat het correct behandelen van sollicitanten (en uiteraard de eigen werknemers) onderdeel is van de bedrijfscultuur. Ook kan het zijn dat sollicitanten die in de advertentie lezen dat het bedrijf volgens de sollicitatiecode werft, misschien eerder zullen solliciteren.

NVP Sollicitatiecode (vernieuwd oktober 2009)

De NVP Sollicitatiecode (hierna te noemen: `de code') bevat basisregels die arbeidsorganisaties (bedrijven en instellingen die arbeidsrelaties aangaan) en sollicitanten naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) in acht behoren te nemen bij de werving en selectie ter vervulling van vacatures. Het doel van de code is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke wervings- en selectieprocedure.
De code is chronologisch opgebouwd vanaf het ontstaan van de vacature tot de aanstelling. De arbeidsorganisatie kan de (toepassing van de) code aan haar eigen specifieke situatie aanpassen, zo daartoe aanleiding bestaat. De NVP zal de praktijk van werving en selectie door arbeidsorganisaties volgen en haar invloed aanwenden om deze op het door haar voorgestane peil te brengen en te houden. De code is opgesteld in overleg met de Stichting van de Arbeid.

Uitgangspunten
1.1 De code is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
  • een eerlijke kans op aanstelling voor de sollicitant (gelijke kansen bij gelijke geschiktheid; de arbeidsorganisatie bepaalt haar keuze op basis van geschiktheid voor de functie);
  • de sollicitant wordt deugdelijk en volledig geïnformeerd over de procedure, over de inhoud van de vacante functie en over de plaats daarvan in de organisatie;
  • de arbeidsorganisatie vraagt van de sollicitant slechts die informatie die nodig is voor de beoordeling van de geschiktheid voor de functie;
  • de sollicitant verschaft aan de arbeidsorganisatie de informatie die deze nodig heeft om een waar en getrouw beeld te krijgen van de geschiktheid van de sollicitant voor de vacante functie;
  • de van de sollicitant verkregen informatie wordt vertrouwelijk en zorgvuldig behandeld; ook in andere opzichten wordt de privacy van de sollicitant gerespecteerd;
  • de sollicitant en de arbeidsorganisatie zijn zich ervan bewust dat beschikbare informatie van open bronnen, zoals internet en informatie via derden verkregen, niet altijd betrouwbaar is;
  • op een door de sollicitant schriftelijk bij de arbeidsorganisatie ingediende klacht over onzorgvuldige, onbillijke of onjuiste behandeling wordt door de betrokken arbeidsorganisatie schriftelijk gereageerd.
Zie de tekst van de NVP sollicitatiecode
 

Competentiegericht werven

Er is een wereldwijde krapte op de arbeidsmarkt. Werkgevers staan te springen om personeel en doen er alles aan om hun organisatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiële medewerkers. Headhunters en HR-managers draaien overuren en dan duurt het alsnog vaak maanden voordat een vacature is ingevuld. Ondertussen hebben er alweer twee medewerkers opgezegd, blijkt die laatste aanwinst met dat geweldige CV toch niet zo goed in het team te passen. Terwijl het er op papier zo veelbelovend uitzag. Goede opleiding, alle papieren en een bak ervaring waar je u tegen zegt. Volgens een survey van CareerBuilder heeft 74% van de HR-managers achteraf gezien weleens de verkeerde persoon aangenomen voor een functie, iets dat bedrijven gemiddeld 15.000 dollar per mismatch kost. En het risico op een mismatch wordt alleen maar groter op het moment dat de spoeling dun is en een positie het liefst snel moet worden ingevuld. Als het zichtbare talent niet voorhanden is, zullen we dus op zoek moeten naar het verborgen talent. Dat is waar skills-based hiring, werving op basis van competenties, zijn entree maakt. In tegenstelling tot traditioneel werven, kijkt werven op basis van vaardigheden grof gezegd niet of iemand een opleiding met een diploma heeft afgerond, maar naar wat iemand kan of zou kunnen leren. Daarnaast neemt deze manier van werven ook iemands soft skills mee in de beoordeling van geschiktheid.

De nadelen van traditioneel werven

Hoe komt het dat wervingsstrategieën waar we decennialang op konden vertrouwen, ineens niet meer blijken te werken? Is er iets mis met de manier waarop we sollicitatieprocedures uitvoeren of zijn de omstandigheden veranderd? Het juiste antwoord is een beetje van beide. Ondanks dat het traditionele wervingstraject van advertentie plaatsen, cv’s doorspitten, en de top 5 potentials uitnodigen voor een gesprek, goed kan werken in een tijd van veel aanbod, heeft het een aantal onbewust ingebouwde nadelen die in een veranderende arbeidsmarkt komen bovendrijven.

Vooroordelen

Een van de meest prangende tekortkomingen van traditioneel werven is het risico op onbewuste vooroordelen. Door voornamelijk af te gaan op cv's en waar een sollicitant heeft gestudeerd of gewerkt, wordt vaak een homogeen personeelsbestand gecreëerd waar diversiteit ontbreekt, zowel in denken als in achtergrond. Terwijl we inmiddels weten dat bedrijven met een meer divers personeelsbestand beter presteren dan meer homogeen samengestelde bedrijven.

Softskills

Een andere beperking van traditioneel werven is dat essentiële soft skills zoals probleemoplossend vermogen, aanpassingsvermogen en empathie meestal niet worden meegenomen in de sollicitatieprocedure, net zomin als belangrijke persoonlijke karaktereigenschappen zoals doorzettingsvermogen en ambitie. Deze eigenschappen zijn moeilijk uit een CV te herleiden, maar kunnen het verschil betekenen tussen succes en falen.

Bij traditioneel werven is opleidingsniveau vaak een essentiële factor. Wanneer er geen hogeschool of universiteit op het cv staat, komt het cv automatisch op de stapel ‘ongeschikt’ terecht. De meeste ‘hogere’ opleidingen zijn echter gebaseerd op theoretische kennis. Een afgeronde hogere opleiding is daarmee geen garantie op het hebben van praktische vaardigheden die wellicht essentieel zijn voor de functie. Hoger opgeleid betekent dus niet automatisch beter geschikt voor de job.

Een laatste nadeel van traditioneel werven is dat het geen rekening houdt met de bedrijfscultuur. We weten uit onderzoek dat medewerkers die goed bij de organisatie en bij hun collega’s passen en zich thuis voelen in de werkomgeving, vaak beter presteren en langer bij dezelfde werkgever in dienst blijven.

Waarom traditioneel werven niet meer volstaat

Als we ons bewust zijn van de beperkingen van traditioneel werven, dan kunnen we die nadelen toch ondervangen? Je zou zeggen van wel, maar rekening houden met de nadelen blijkt niet voldoende in een tijd waarin alle middelen moeten worden aangegrepen om talent te werven én te behouden. Kwamen in de tijd van een overvolle talentvijver de beste kandidaten vanzelf bovendrijven, in een tijd van krapte zijn die kandidaten allang niet meer beschikbaar. Om schaars talent te bereiken moeten we onze scope verbreden. In andere vijvers gaan vissen. Die andere vijvers bevinden zich niet in de traditionele media, maar in offline communities en verenigingen. Verder vinden we ze voor het overgrote deel online. Naast de grote socials als LinkedIn, Facebook, Instagram en X (voorheen Twitter), die je al bijna traditioneel zou kunnen noemen, kun je daarbij ook denken aan meer specialistische fora zoals Reddit en Tweakers. Maar in andere vijvers op dezelfde vis gaan vissen is zinloos. In andere vijvers zwemmen andere vissen en moet je andere hengels uitgooien. Enter skills-based werven.

De voordelen van competentiegericht werven

Werven op basis van vaardigheden heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditioneel werven.

Grotere talent pool
Door prioriteit te geven aan competenties boven opleiding, boren we een tot dan toe onaangeroerde bron van talent aan, die bij traditioneel werven niet eens werd overwogen. 

Behoud van talent.
Humanyze, ontdekte dat werknemers die op basis van hun vaardigheden worden aangenomen, beter presteren en langer bij hetzelfde bedrijf blijven werken. En volgens Linkedin Talent Solutions is de werktevredenheid bij werknemers die op basis van hun vaardigheden werden aangenomen 14% hoger dan bij hun traditioneel geworven collega's.

Meer diversiteit
De combinatie van een grotere talent pool en minder prioriteit voor opleiding en werkervaring leidt tot meer diversiteit.

Valkuilen en nadelen

Natuurlijk is werven op basis van competenties niet alleen maar zaligmakend. Zowel traditioneel werven als skills-based hiring hebben hun voor- en nadelen. Een van de nadelen van skills-based werven is dat het vraagt om uitgebreide assessments om de vaardigheden van een kandidaat te kunnen testen. Ook zullen bedrijven en met name HR-afdelingen een omslag moeten maken om competentiegericht werven in hun wervingstrajecten te integreren. Dit zal niet altijd makkelijk zijn. Ook zal er nagedacht moeten worden over beloning. Functiegroepen en salarisschalen zijn nu voor een belangrijk deel gebaseerd op scholing, leeftijd en werkervaring. Daar zullen vaardigheden een plek in moeten krijgen. De waarde van een diploma kan daarmee onder druk komen te staan, iets dat zijn weerslag kan hebben op onderwijs.

Conclusie

De huidige krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een veranderende kijk op traditioneel werven. Werven gebaseerd op competenties is in opkomst en bedrijven zien de voordelen zoals meer diversiteit en loyaliteit en minder mismatches. De volgende stap is manieren vinden om competentiegericht werven te introduceren in uw huidige wervings- en selectieprocessen. Op LinkedIn Business vindt u een serie artikelen die u op weg kunnen helpen met skills-based hiring.

CompetentNL: standaard voor het beschrijven van skills en competenties

De Nederlandse arbeidsmarkt is sterk in beweging. De inhoud van ons werk verandert snel, we wisselen vaker van baan en werken tot op oudere leeftijd door. Ook ontstaan er nieuwe functies die bepaalde vaardigheden – ook wel skills genoemd – vergen. Daarom worden alle beroepen en opleidingen in termen van skills beschreven. Om deze informatie bij elkaar te brengen ontwikkelen het CBS, UWV, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en TNO een nationaal open en toegankelijke skillstaal: CompetentNL. Dit doen de samenwerkingspartners in opdracht van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Virtuele organisatie? Definitie, kenmerken en typen

Deze nieuwe vorm van organisatie, dat wil zeggen 'virtuele organisatie', ontstond in 1990 en wordt ook wel digitale organisatie, netwerkorganisatie of modulaire organisatie genoemd. Simpel gezegd, een virtuele organisatie is een netwerk van samenwerking mogelijk gemaakt door, wat ICT wordt genoemd, ie informatie- en communicatietechnologie, die flexibel is en de dynamiek van de markt tegemoet komt.
Als alternatief is de virtuele organisatie een sociaal netwerk waarin alle horizontale en verticale grenzen worden verwijderd. In die zin is het een grens minder organisatie. Het bestaat uit individuen die werken op fysiek verspreide werkplekken, of zelfs individuen die werken vanaf mobiele apparaten en niet gebonden zijn aan een bepaalde werkruimte. De ICT is de ruggengraat van virtuele organisatie.
Het is de ICT die de activiteiten coördineert, de vaardigheden en middelen van de werknemers combineert met een doelstelling om het gemeenschappelijke doel van een virtuele organisatie te bereiken. Managers in deze organisaties coördineren en controleren externe relaties met behulp van computernetwerkverbindingen. De virtuele organisatievorm neemt ook in India toe. Nike, Reebok, Puma, Dell Computers, HLL, enz. Zijn de prominente bedrijven die virtueel werken.

Bij het overwegen van het probleem van flexibiliteit, kunnen organisaties verschillende opties hebben zoals flexi-time, parttime werken, taakverdeling en thuiswerk. Een van de belangrijkste kwesties die hier spelen, is het bereiken van flexibiliteit om te reageren op veranderingen - zowel intern als extern - bepaalt de mate van controle of de mate van autonomie die de virtuele organisaties aan hun leden opleggen.
Dit komt door de paradox van flexibiliteit zelf. Dat wil zeggen: hoewel een organisatie over enkele procedures moet beschikken die de flexibiliteit vergroten om de staat van stijfheid te vermijden, en tegelijkertijd ook enige stabiliteit hebben om chaos te vermijden, aan de andere kant.

Kenmerken:

Een virtuele organisatie heeft de volgende kenmerken:
1. Platte organisatie
2. Dynamisch
3. Informele communicatie
4. Krachtige flexibiliteit
5. Multi-disciplinaire (virtuele) teams
6. Vage organisatorische grenzen
7. Doeloriëntatie
8. Klantgerichtheid
9. Thuiswerk
10. Ontbreken van schijnbare  managementstructuur
11. Delen van informatie
12. Bemand door kenniswerkers.
In feite is deze lijst met kenmerken van virtuele organisatie niet uitputtend, maar alleen illustratief. Men kan meer kenmerken toevoegen aan deze lijst.

Typen virtuele organisaties

Afhankelijk van de mate of het spectrum van virtualiteit, kunnen virtuele organisaties als volgt in drie brede typen worden ingedeeld:
1. Telewerkers
2. Uitbesteding van werknemers / competenties
3. Volledig virtueel
Een korte beschrijving hiervan volgt achtereenvolgens.

Telewerkers

Deze bedrijven hebben werknemers die vanuit huis werken. Ze communiceren met de werkplek via personal computers die verbonden zijn met een modem met de telefoonlijnen. Voorbeelden van bedrijven die een vorm van thuiswerken gebruiken, zijn Dow Chemicals, Xerox, Coherent Technologies Inc., enz.

Medewerkers / competenties outsourcen

Deze bedrijven worden gekenmerkt door de outsourcing van alle / de meeste kerncompetenties. Uitbestedingsgebieden zijn onder meer marketing en verkoop, human resources, financiën, onderzoek en ontwikkeling, engineering, productie, informatiesystemen, enz. In zo'n geval doet een virtuele organisatie het op een of twee kerngebieden van competentie, maar met uitmuntendheid. Nike presteert bijvoorbeeld erg goed in productontwerp en marketing en vertrouwt op outsourcing voor informatietechnologie als middel om de coördinatie tussen de organisaties te behouden.

Volledig virtueel

Deze bedrijven worden metaforisch omschreven als bedrijven zonder muren die nauw verbonden zijn met een groot netwerk van leveranciers, distributeurs, detailhandelaren en klanten, maar ook met strategische en joint venture-partners. Atlanta Comite voor de Olympische Spelen (ACOG) in 1996 en de ontwikkelingsinspanningen van de pc door de IBM zijn de voorbeelden van volledig virtuele organisaties.
Een virtuele organisatie is ook een organisatie zonder een strakke managementstructuur (harkjes) maar worden medwerkers steeds per project ingedeeld op basis van hun skills (vaardigheden), die voor dat (tijdelijke) project noodzakelijk zijn. De medewerkers horen niet bij een afdeling, maar een pool van deskundigheid waaruit geput kan worden om een project de grootste slagingskans te geven. 

Registreren van vaardigheden, ervaring, houding etc.

Een organisatie met medewerkers met registratie van kennis, vaardigheden/ervaring en inzetbaarheid, dus niet gebonden aan een afdeling met een manager, maar beschikbaar voor de hele organisatie en (tijdelijk) toegewezen aan een project en taken.
Belangrijk is:

  • Een visie, strategie en doelstellingen
  • Daaraan verbonden een duidelijke scope v.w.b. planning van HR, wie/hoeveel (kennis, vaardigheden) hebben we nu en vooral in de toekomst nodig
  • Welke opleidingen en ontwikkelingen zijn dan nodig en carrièrepaden.

En dan eerst hoe gaan we om met de pool ook wel  "Urenbank" genoemd, wat in feite gewoon het HR-systeem is waarin vooral ALLE kennis en ervaring en beschikbaarheid etc. staat genoteerd. (En hoe ga je dat uniform noteren?)

Selectie

Komt er een project dan wordt als eerste gekeken wie en hoeveel medewerkers met welke kwaliteiten men nodig heeft
Er wordt dan een projectleider/coördinator benoemd (dus geen manager) die gedurende het project leidinggeeft

Er zijn 5 belangrijke zaken:

1. Loslaten van de harkjestructuur
2. Exact registreren van kennis en ervaring
3. Vaststellen welke kennis en ervaring in de toekomst nodig is (ontwikkeling)
4. Medewerkers mobiel en ambulant maken
5. Dit vraagt wel om extra steun van een HR-manager die toegewezen wordt aan een medewerker


Redactie: het wordt steeds meer duidelijk dat functiebeschrijvingen voor sollicitaties, maar ook vooral voor personeelsprognoses niet meer volstaan met vage beschrijvingen. In steeds meer bedrijven zie je dat strakke organisatiemodellen, plaats maken voor een virtuele organisatie waarbij met behulp van registratie van vaardigheden (skills) en ervaring medewerkers worden ingezet op projecten en vooral gerecruteerd worden om opgeleid te worden voor toekomstige functies. Niet alleen wie kunnen we nu inzetten op dit project, maar ook wie hebben we nu beschikbaar om op te leiden voor een toekomstige functie? Daarvoor is een (inter)nationale normalisatie van beschrijvingen van vaardigheden (competenties) nodig.

Onderzoek: dit zijn de grootste clichés op Nederlandse cv’s

Waar ben jij écht goed in?

Veel sollicitanten noemen vaardigheden op hun cv om zichzelf in een goed daglicht te zetten bij werkgevers. Vind jij jezelf sociaal en leergierig? Hiermee onderscheid je je waarschijnlijk niet van de rest. Dit zijn namelijk de meest genoemde vaardigheden op Nederlandse cv’s: echte clichés dus. Dit en meer blijkt uit onderzoek van dienstverlener CVster.nl op basis van bijna 7 miljoen cv’s uit 30 verschillende landen over de hele wereld.

Vaardigheden op cv: 10 grootste clichés

Nederlandse sollicitanten benadrukken het liefst dat ze sociaal zijn: op ruim een vijfde van alle cv’s vind je deze eigenschap terug. Ook de vaardigheden ‘leergierig’ en ‘flexibel’ worden door veel werkzoekenden benoemd. De top 10 grootste cv clichés ziet er als volgt uit:
 

  1. Sociaal: komt voor op 20,3% van de cv’s
  2. Leergierig: komt voor op 18,6% van de cv’s
  3. Flexibel: komt voor op 16,8% van de cv’s
  4. Betrouwbaar: komt voor op 16,1% van de cv’s
  5. Coöperatief (goed in samenwerken): komt voor op 14,3% van de cv’s
  6. Zelfstandig: komt voor op 13,7% van de cv’s
  7. Stressbestendig: komt voor op 12,2% van de cv’s
  8. Behulpzaam: komt voor op 12,1% van de cv’s
  9. Doorzettingsvermogen: komt voor op 12,1% van de cv’s
  10. Communicatief vaardig: komt voor op 8,9% van de cv’s

Praktische vaardigheden worden minder vaak genoemd
Opvallend is dat er op Nederlandse cv’s vooral soft skills worden genoemd. Praktische en meetbare vaardigheden zoals programmeren, talenkennis, copywriting en het werken met verschillende computerprogramma’s worden veel minder vaak genoemd.

In veel andere landen is dat anders. Wereldwijd staat ‘Microsoft Office’ bijvoorbeeld op de derde plaats van meest genoemde vaardigheden op cv’s. 22% van alle sollicitanten wereldwijd benadrukt op hun cv dat zij goed kunnen werken met deze kantoorsoftware. In Maleisië gaat het zelfs om 63,4% (!) van alle werkzoekenden.


Over het onderzoek
De statistieken in dit artikel zijn gebaseerd op een analyse van 6.895.120 cv's van mensen in dertig verschillende landen. Alle informatie over de analyse vind je op de onderzoekspagina
https://cvster.nl/blog/vaardighedenanalyse-cv

Lees ookCurriculum Vitae (CV) | HR-kiosk.nl