Dit is hoe je horecapersoneel werft

Artikelen  |  za 2 mrt 2024  |  Trefwoorden: , , ,




Personeel werven voor je horecaonderneming, het blijft lastig. Ben jij ook op zoek naar nieuw of extra personeel en wil het maar niet lukken? Door de juiste aanpak te gebruiken, kan jij als ondernemer makkelijker personeel vinden, zelfs in de horeca branche. In deze branche is er tegenwoordig een flink personeelstekort en hebben werknemers vaak hogere eisen dan vroeger. Wat zijn dan de slimme manieren om toch horecapersoneel te vinden?

Slimme strategieën voor online werving

Online werving is tegenwoordig een van de meest effectieve manieren om talent aan te trekken voor je horecabedrijf. Maak gebruik van diverse online platforms zoals vacaturesites (Indeed of LinkedIn bijvoorbeeld), sociale media en professionele netwerken om je vacatures te promoten. Zorg ervoor dat je vacatures duidelijk en aantrekkelijk zijn geformuleerd en maak gebruik van relevante connecties om de juiste kandidaten aan te trekken. Zorg er ook voor dat je een pagina toevoegt aan je website voor alle vacatures die momenteel open staan. Zo kunnen nieuwe kandidaten makkelijker de vacatures vinden.

Het belang van een aantrekkelijke vacaturetekst

Een aantrekkelijke vacaturetekst is essentieel om de aandacht te trekken van potentiële kandidaten. Zorg ervoor dat je vacaturetekst duidelijk en beknopt is, met een overzicht van de functie-eisen, verantwoordelijkheden en voordelen van de functie. Gebruik een pakkende introductie om de interesse van lezers te wekken. Schrijf bijvoorbeeld over de werksfeer binnen het bedrijf en met welk horeca-apparatuur nieuwe werknemers te maken zullen hebben. Heb je bijvoorbeeld een hele mooie espressomachine en ben je op zoek naar een nieuwe barista? Dan is de kans groter dan ze sneller reageren op je vacature.  

Effectieve manieren om horecapersoneel aan te trekken via social media

Social media is een krachtig platform voor het aantrekken van horecapersoneel. Geef jouw bedrijf een eigen Instagram, Facebook en LinkedIn account zodat klanten, werknemers, partners en geïnteresseerden jouw bedrijf kunnen volgen. Gebruik visuele content zoals foto's en video's om de sfeer en cultuur van je horecabedrijf te laten zien en moedig je medewerkers aan om je berichten te delen en hun netwerken te betrekken. Op deze platformen kan je dan ook je vacatures plaatsen zodat ze door de juiste doelgroep gezien worden.

Tips voor het organiseren van succesvolle wervingsdagen

Het organiseren van wervingsdagen kan een effectieve manier zijn om potentiële kandidaten persoonlijk te ontmoeten en een indruk te krijgen van hun vaardigheden en persoonlijkheid. Organiseer bijvoorbeeld een workshop koffie zetten gecombineerd met een wervingsdag. Zo leren de aangemelde kandidaten de kneepjes van het vak en kan jij gelijk hun skills zien. Zorg er wel voor dat je wervingsdag goed is georganiseerd, met duidelijke informatie over de functies en mogelijkheden binnen je horecabedrijf. Bied potentiële kandidaten de kans om het team te ontmoeten, de werkomgeving te ervaren en daarna eventueel een proefshift uit te voeren.

Je team uitbreiden met de juiste aanpak

Met deze strategieën kan je op een succesvolle manier horecapersoneel werven voor je bedrijf. Maak bijvoorbeeld gebruik van online werving, aantrekkelijke vacatureteksten, social media of wervingsdagen. Je kan er ook voor kiezen om ze allemaal te gebruiken! Blijf in ieder geval flexibel in je aanpak en kijk welke strategie het beste bij jouw bedrijf past. Zo weet je precies hoe je het bij de volgende vacature goed kan aanpakken.