Op deze manier vind jij nieuw personeel voor je organisatie

Artikelen  |  ma 15 mei 2023  |  Trefwoorden: ,


De huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt maken het voor veel organisaties een uitdaging om geschikt personeel te vinden. Wat maakt jouw organisatie aantrekkelijker dan die van een concurrent voor een werkzoekende? Er zijn verschillende manieren waarop je de kans op succes op de arbeidsmarkt kunt vergroten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om vacatures niet alleen op je eigen website, maar ook op een platform als Werkzoeken.nl te plaatsen. Niet alleen bereik je zo een groter aantal werkzoekenden; ook heeft het invloed op je naamsbekendheid. Laat vacatures die je hier publiceert delen door collega’s, zodat dit mensen uit de directe omgeving van collega’s bereikt. 

Houd vacatures kort en bondig op centrale platforms

Als werkgever een vacature plaatsen op een centraal platform als Werkzoeken.nl lijkt heel eenvoudig te zijn. Omschrijf de functie, beschrijf wat je van een nieuwe collega verlangt en noem wat deze van jou als werkgever mag verwachten. In de praktijk blijkt dit lastiger te zijn. Houd vacatureteksten kort en bondig; een werkzoekende heeft op de huidige arbeidsmarkt snel een nieuwe baan. Hij of zij wil binnen een minuut weten wat jou als werkgever interessant maakt, wat de functie hem of haar te bieden heeft en op welke manier jouw onderneming zich onderscheidt van anderen. Hetgeen je van een werknemer verwacht komt aan bod tijdens een sollicitatiegesprek. 

Bied een opleidingsprogramma aan voor nieuwe collega's

Je wilt daarbij voorkomen dat mensen die niet volledig aan het profiel voldoen direct naar een andere vacature kijken, als ze de profielschets lezen. Het is veel interessanter om deze mensen alsnog aan te nemen en bijvoorbeeld een opleidingsprogramma aan te bieden, wanneer je de potentie in hun skills ziet. Zo’n opleidingsprogramma kan direct een reden zijn om bij jouw organisatie te solliciteren. 

Maak het persoonlijk wanneer je mensen actief benadert

Een van de grootste irritaties bij veel werkzoekenden is het feit, dat recruiters hen op een platform als LinkedIn benaderen met een gestandaardiseerd bericht. Mocht je voor een dergelijke strategie kiezen om nieuwe arbeidskrachten te vinden, dan is het zaak deze berichten persoonlijk te maken. Wat maakt jouw organisatie zo’n leuke werkgever? Waarom schrijf je juist deze kandidaat aan? Benoem hierbij zaken die men op LinkedIn gedeeld heeft. Het toont je oprechte interesse in een kandidaat. Weliswaar neemt het aantal kandidaten wat je op deze manier binnen een dag aan kunt schrijven af; de conversie zal hoger liggen. Een gratis vacature plaatsen?