Meerdere keren werden instanties w.o. Kamerleden, Staatsecretarissen, Vakbonden etc. gewezen op een onwenselijke situatie, waardoor de wildgroei aan schijnzelfstandigen zou kunnen ontaarden in een ontwrichting van het Sociale Verzekeringsstelsel of was het een bewuste poging tot privatisering?Om een draai te geven aan het verzaken van diverse bewindslieden*, noemen we het nu verouderde wetgeving
Meer dan 1 miljoen schijnzelfstandigen
Maar toen hadden we al meer dan 1 miljoen zelfstandigen, waarvan de meesten op basis van de criteria: gezagsverhouding, persoonlijke dienstverrichting en loon, helemaal niet zelfstandig waren, maar feitelijk een werknemer in loondienst, waarvoor de “inlener” (werkgever) was en heffingen en premies zou moeten afdragen.
Voor beide partijen lijkt in eerste instantie zo’n overeenkomst gunstig. De “zelfstandige” hoefde niet onnodig premies te betalen voor wetten, die hij toch nooit nodig zou hebben en de inlener (die we maar werkgever zullen noemen) hoefde geen werkgeverslasten en pensioenpremies af te dragen. Beide partijen tot dan gelukkig!
Dus werd in principe alle aanbieders van werk een vrije keuze gelaten: ZZP-er of in loondienst?
Kamerleden vonden het onwenselijk dat zelfstandigen geen pensioen spaarden of niet verzekerd waren voor arbeidsongeschiktheid, in plaats van te wijzen op het feit dat 90% van die groep feitelijk werknemer was. Maar zelfs die poging voor een minimale afscherming van risico’s strandde.
En toen kwam de corona en bleek het niet verzekerd zijn een regelrechte ramp. Geen behoud van baan en geen werkloosheidsuikering. Er waren belangenverenigingen die het een groot onrecht vonden, dat de ZZP-ers niet werden ondersteund en vergaten kennelijk, dat iedere poging in betere tijden om dat echt te regelen, werd afgewezen.
Veel van die ‘schijnzelfstandigen” hebben niet altijd voor deze situatie gekozen en werden via de voordeur ontslagen, vanwege zogenaamde bezuinigingen en via de achterdeur weer aangenomen als ZZP-er, met N.B. dezelfde baan en een ogenschijnlijk gelijk inkomen met een direct opzegbaar contract.
En nu? Gaan we de wet DBA nog een keer invoeren of schuiven we de bal door na de verkiezingen?
Of gaan we de hele sociale wetgeving privatiseren - werknemers (9 miljoen) kunnen zich dan naar keuze wel of niet verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij. Als dat de bedoeling is, zijn we al een heel aardig end op weg.
Lees ook: Hoezee, hoezee, iedereen ZZP
* O.a. Asscher en Wiebes