Volgens Marieke Blom, hoofdeconoom van de ING, moeten piloten van Transavia niet te hoge eisen stellen, anders worden ze vervangen door
-ers. Ziet zij ze nou vliegen? Het moet niet gekker worden.
Geen gezagsverhouding is nog veel meer dan wat de piloten nu willen. Ze kunnen dan hun eigen dienstregeling invullen. Geen persoonlijke dienstverrichting, dan mag ieder ander met een brevet ook zijn dienst overnemen. En geen loon maar een aanneemsom betekent gewoon voor de vlucht nog even onderhandelen over de prijs.
Laat ik mij niet mengen in de discussie of de lonen van verkeersvliegers in verhouding tot een touringcarchauffeur veel te hoog zijn. Maar dit soort opmerkingen van ondeskundigen op het gebied van sociaal- en arbeidsrecht, die ten onrechte als een autoriteit worden opgevoerd, maakt dat de verwarring rondom de verzekeringsplicht van de meeste
-ers alleen maar groter wordt.
Vindt u dat de "Wet op de verzekeringsplicht" maar vervangen moet worden door een "Eigen Risico" systeem, waar iedere medewerker en werkgever zelf kunnen beslissen of de "medewerker" wel of niet verzekerd is voor de sociale wetten?
Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid
NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van
Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist.
Visie over Personeelsbeleid Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10