De zakelijke werkruimte thuis is geen thuiswerkplek
Opinie | do 29 apr 2021 | Bron: HR-kiosk | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Thuiswerkplek, Thuiswerkovereenkomst, Werkruimte thuis, Werkkostenregeling, WKR, Checklist, Inkomstenbelasting
Een zakelijke werkruimte thuis of de thuiswerkplek, maakt fiscaal een groot verschil.
We merken nog steeds dat de voorwaarden en fiscale consequenties van de zakelijke werkruimte thuis en de thuiswerkplek door elkaar gehaald worden. Waar zitten de verschillen?
Zakelijke werkruimte
Voor de zakelijke werkruimte thuis bestaan aparte strenge fiscale regels. Het betreft hier vaak een administratiekantoor of zelfstandige consultant, die vanuit huis werkt.
De kosten van deze ruimte zijn slechts aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting (
IB) of winst, wanneer de ruimte zich als een fiscale werkruimte kwalificeert. Hieraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:
De werkruimte is een zelfstandig gedeelte van de woning en heeft een eigen opgang en sanitair
Stel voor dat het administratiekantoor een extra werknemer in dienst heeft dan zijn ook hier de strenge Arboregels van toepassing.
Voldoet men aan de voorwaarden, dan zijn alle kosten die betrekking hebben op deze ruimte “aftrekbaar”, zoals bijvoorbeeld:
- Onderhoud
- Eventuele huur
- Deel van de WOZ kosten
- Energiekosten (CV en elektra)
- Meubilair
Thuiswerkplek
Maar als het een thuiswerkplek betreft, dan gaat het om een heel andere situatie. Dan zijn de kosten die onder een zakelijke werkruimte vallen, allemaal niet aftrekbaar en mogen ook niet door de werkgever onbelast worden vergoed, behoudens een vergoeding uit de vrije ruimte van de Werkkostenregeling (
WKR) of door een zogenaamde “eindheffing” toe te passen.
De werkgever mag wel bijvoorbeeld meubilair en communicatiemiddelen beschikbaar stellen. Die blijven dan eigendom van de werkgever en kunnen t.z.t. wel tegen de restwaarde worden overgedaan.
Voor de thuiswerkplek zijn ook de strenge Arboregels niet van toepassing. Er staat in de voorwaarden alleen vermeld dat er een tafel en deugdelijke zitgelegenheid en licht aanwezig moet zijn. Maar dan houdt het verder ook wel op.
Mocht u als werkgever wel een vergoeding geven voor de inrichting, dan kan dat alleen onbelast uit de vrije ruimte van de
WKR of het is gewoon loon, dat wel belast dient te worden.
Advies
Maak een
thuiswerkovereenkomst en -reglement en benut de checklist