Is invoering van een extra belastingtarief wel noodzakelijk en effectief?
Opinie | wo 4 sep 2024 | Bron: HR-kiosk & De Telegraaf | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Inkomensplaatje, Belastingschijven, Belastingtarieven, AOW-premie, Loonbelasting, Heffing, Algemene heffingskorting, Arbeidskorting
Het kabinet overweegt de invoering van een extra schijf in de inkomstenbelasting om de geplande miljarden voor lastenverlichting eerlijker te verdelen. Het plan, dat voortkomt uit het hoofdlijnenakkoord van de coalitiepartijen
PVV, VVD, NSC en BBB, zou betekenen dat iedereen over het eerste deel van het inkomen minder belasting gaat betalen.
Belastingschijven
Momenteel zijn er twee schijven in de inkomstenbelasting: één van 36,97% (9,32% en premie volksverzekering, w.o.
AOW 27,65%) voor inkomens tot 75.000 euro en één van 49,5% voor hogere inkomens. Hoewel de nieuwe schijf lagere inkomens moet ondersteunen, roept het plan vragen op over de effectiviteit ervan. Critici wijzen erop dat ook hogere inkomens van de maatregel zouden profiteren, wat afbreuk doet aan het doel om vooral lagere inkomens en de middenklasse te helpen. Het kabinet onderzoekt daarom alternatieven, hoewel deze vaak complexer en moeilijker uitvoerbaar zijn.
Wat is de feitelijke situatie van lage inkomens?
Al eerder schreven wij dat ongeveer 52% van de werkenden niet meer verdient dan 120% van het minimum loon.
Dat zou dus de groep moeten zijn die van een belastingverlaging zou moeten profiteren.
Maar bij de huidige schijven en de heffingskortingen wordt er nauwelijks loonbelasting betaalt of geen
AOW-premie. Op een listige manier zijn deze twee heffingen in 1 totaalheffing gefrommeld, waardoor geen zicht meer is op het bedrag aan
AOW-premie en het deel aan loonbelasting.
De
AOW-premie zou N.B. al 17,9% moeten bedragen, dus . . . . . .
Salarisspecificatie
Bruto maandsalaris |
€ 2.702,40 |
120% |
Minimum loon |
€ 2.252,00 |
Loonheffing |
- € 314,42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Netto maandsalaris |
€ 2.387,58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidskorting |
€ 445,50 |
|
|
|
Alg. heffingskorting |
€ 238,25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Misschien is het handiger om alleen de arbeidskorting voor lage lonen te verhogen.
En dan hebben we het nog niet eens over alle toeslagen, waarvoor deze groep (niet meer) in aanmerking komt.
De minimumlonen nog meer verhogen is helemaal uit den boze, omdat dit niet alleen een enorme kostenpost is voor het bedrijfsleven, maar het hele toeslagenstelsel op z’n kop zou zetten. Of zou dat dan de oplossing zijn om toeslagen maar geheel af te schaffen? Ik denk dat het bedrijfsleven daar niet echt gelukkig van wordt.
Inkomensplaatje
Zo blijven we dus jaar-in-jaar-uit aan de knoppen draaien voor een acceptabel “inkomensplaatje”.
Overigens waarom zoveel zorg om lage inkomens, willen we elke prikkel wegnemen om zich te ontwikkelen en verbeteren?
Dat ook hogere inkomens van een extra belastingschijf zouden profiteren is onzin, de Algemene heffingskorting en Arbeidskorting worden immers voor hogere inkomens afgebouwd tot nihil.