Inkomensafhankelijke inhoudingen, uitkeringen en regelingen (in alfabetische volgorde per item) | |||
Naam | Omschrijving; | Subrubriek HR-kiosk | |
30%-Regeling | In het Belastingplan 2017 is opgenomen dat de grondslag voor de 30%-regeling zal worden gemaximeerd. Dat betekent dat buitenlandse werknemers niet langer altijd 30% van hun hele salaris (inclusief de vergoeding) onbelast mogen krijgen. De inkomensafhankelijke regeling bevindt zich nog het stadium van wetsvoorstel |
30%-regeling | |
Aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) | Afhankelijk van inkomen en vermogen | IOAW, IOW en IOAZ (tabellen) | |
Algemene nabestaandenwet | Van inkomen uit arbeid blijft een deel buiten beschouwing (50% van het minimumloon plus een derde deel van het meerdere) | Algemene nabestaandenwet (tabellen) | |
Armoede | - Jeugdsportfonds (deelname sport, cultuur en school) - Kortingspas (deelname culturele, maatschappelijke of sportvoorzieningen) - Koopkrachttegemoetkoming voor laagste inkomensgroepen (eenmalig 2014) NB: Is er sprake van armoede, dan gaan bepaalde deuren open. Probleem is dat de verschillende (overheids)instanties er verschillende definities op na houden |
Armoede | |
Bijstand | Uitkeringen afhankelijk van inkomen, vermogen en (over)waarde woning | ||
Belasting (Box 1) | Belastingschijven: vier schijven met opklimmend percentage belastingafdracht | Belastingschijven (tabellen) | |
Belasting (Box 3) | Inkomensstaffel inkomsten uit sparen | Box 2 en 3 (tabellen) | |
Bovenmatige beloning | Functionarissen in de publieke en semipublieke sector mogen niet meer verdienen (max. euro 181.000) | Bovenmatige beloning | |
Chronisch zieken en gehandicapten | De Wtgc is in 2014 afgeschaft. In plaats daarvan biedt de gemeente ondersteuning op maat | Tegemoetkoming arbeidsongeschikten | |
Crisisheffing | Crisisheffing van 2013 betrof een pseudo-eindheffing voor de werkgever als een werknemer iemand die meer dan euro 150.000 verdiende | Crisisheffing | |
Dagloon (maximum) | Basis voor berekeningen WAO, ;WIA, WW en Ziektewet is het maximumbedrag van euro 205,77 per dag of euro 53.705,97 (2017) per jaar | Maximum dagloon (tabellen) | |
Directeur-grootaandeelhouder (DGA) | Het maximale salaris waarover de DGA pensioen kan opbouwen, wordt in 2014 verlaagd naar maximaal euro 100.000 Pensioen in eigen beheer wordt per 1 januari 2017 afgeschaft |
DGA-pensioen | |
Doorwerkbonus | Voor de doorwerkbonus geldt dat het inkomen meer is dan euro 17.327 en niet meer dan euro 33.694 (2017) Vanaf 1 januari 2015 is de werkbonus voor nieuwe gevallen afgeschaft. Voor bestaande gevallen wordt de werkbonus in 2018 geheel afgeschaft. |
Doorwerkbonus (tabellen) | |
Eindheffing | Werkgever betaalt bepaalde type van loon (bijv. geschenk of ontslagvergoeding): hoogte tabeltarief en enkelvoudig tarief afhankelijk van type loon en hoogte bedrag | Eindheffing tabeltarief en enkelvoudig tarief | |
Faillissement | De uitkering van het UWV is niet hoger dan 150 procent van het maximumdagloon | Loongarantieregeling UWV | |
Heffingskorting | Diverse inkomensafhankelijke heffingskortingen: - Algemene heffingskorting (mede afhankelijk van aanrechtkorting) - Arbeidskorting - Inkomensafhankelijke combinatiekorting - Jonggehandicaptenkorting - Ouderenkorting |
Heffingskorting (tabellen) | |
Hypotheekaftrek | Inkomensafhankelijk | Belastingtarieven | |
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers | Van de inkomsten die iemand naast de IOAW-uitkering ontvangt mag hij een kwart houden, met een bepaald maximum. De rest wordt in mindering gebracht op de uitkering Neveninkomsten zijn tot maximumbedrag toegestaan |
IOAW, IOW en IOAZ (tabellen) | |
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen | Inkomsten (bedrijfswinst) worden mee berekend. Ook inkomen partner wordt meeberekend. Van het vermogen dat iemand meer heeft dan circa euro 130.000 wordt jaarlijks drie procent verrekend met de uitkering. |
IOAW, IOW en IOAZ (tabellen) | |
Kindregelingen | Inkomensafhankelijk zijn: - Kindgebonden budget (o.m. schoolboeken) - Combinatiekorting (combineren werk en zorg) - Kinderopvangtoeslag - Levensonderhoud kinderen tot 21 jr afgeschaft in 2015 NB: Kinderbijslag is (nog) niet inkomensafhankelijk |
Kindgebonden bedragen (tabellen) | |
Koopkracht- tegemoetkoming |
Laagste inkomensgroepen kregen in 2014 een extraatje tot max euro 100. Tot 10% boven bijstandsnorm | Armoede | |
Langdurige zorg | Deze zorg (WLZ, vroeger AWBZ) kent een inkomensafhankelijke bijdrage/premie | Wet langdurige zorg (tabellen) | |
Leaseauto | De hoogte van de bijtelling van de leaseauto - gesteld dat 500 of meer privé'-kilometers per jaar gereden wordt - wordt bepaald door de catalogusprijs van de auto en de belastingschijf die op de rijder van toepassing is NB: Gesteld dat Nederland overgaat op de kilometerheffing, dan is de forfaitaire inkomensafhankelijke bijtelling verleden tijd |
Bijtelling lease-auto en Kilometer- en tolheffing |
|
Maatschappelijke ondersteuning | Gemeenten bij ondersteuning een eigen bijdrage vragen, de eigen bijdrage is afhankelijk van leeftijd, inkomen en vermogen van cliënt en diens partner (samenwonend) | Wet langdurige zorg (Wlz) en Box 2 en 3 (tabellen) |
|
Mediation | Gereduceerd bedrag is volgens een staffel afhankelijk van het inkomen. Boven inkomen euro 37.000 (gehuwd) vervalt de reductie. | Mediation (tabellen) | |
Ontslagvergoeding | Transitievergoeding: 1/6 maandsalaris per 1/2 dienstjaar en 1/2 maandsalaris per dienstjaar bij diensttijd langer dan 10 jaar. Maximale vergoeding salaris tot euro 77.000 (2017), of een jaarsalaris bij een hoger inkomen dan euro 77.000. Eindheffing op excessief hoge ontslagvergoeding is in 2014 vervallen |
Transitievergoeding | |
Opleidingen | Voor de aftrek van de scholingsuitgaven geldt een drempel (euro 250) en een maximum van (euro 15.000) Scholingskosten zijn niet aftrekbaar voor nieuwe vakkennis Scholingsuitgaven omvormen tot gerichte uitgavenregeling in de vorm van scholings-vouchers voor mensen die uit zichzelf minder snel geneigd zijn scholing te volgen (2018?) |
Studiekosten |
|
Pensioen | De fiscale opbouwmogelijkheden voor een oudedagsvoorziening is beperkt tot een inkomen van euro 100.000. Boven deze grens is het mogelijk gebruik te maken van een netto lijfrente of netto pensioen Eindheffing 16% bij inkomen > euro 150.000 (pseudo-eindheffing) vervalt in 2015 AOW-partnertoeslag is afhankelijk van het inkomen uit arbeid (een baan), of inkomen in verband met arbeid (een sociale uitkering of VUT) |
Pensioenwetten | |
Rechtsbijstand | Hogere eigen bijdrage is via een staffel afhankelijk van het inkomen. Boven inkomen euro 37.000 (gehuwd) vervalt de rechtsbijstand | Rechtsbijstand (tabellen) | |
Scholieren | Als een kind minder verdient dan euro 1.266 netto per kwartaal, verandert dat niets aan de kinderbijslag. Een kind mag zelfs in de zomervakantie met vakantiewerk euro 1.300 extra bijverdienen. Daarboven wordt de kinderbijslag gestopt |
Bijverdienen | |
Spaarregelingen | De spaarloonregeling is per 2012 afgeschaft, er was een overgangsregeling Tot 1 januari 2016 bleven de gespaarde bedragen buiten box 3 |
Bedrijfssparen | |
Stamrecht | De belastingbetaling van de bij ontslag ontvangen ontslagvergoeding in de tijd uitsmeren (veelal vanaf de pensioendatum), is vanaf 1 juli 2014 niet meer mogelijk | Stamrecht | |
Toeslagenwet | Inkomensafhankelijke aanvulling op de loondervingsuitkering krachtens de Werkloosheidswet, Ziektewet (vangnet), Wajong, WAO, WIA, IOW en WAMIL | Toeslagenwet (tabellen) | |
Transitievergoeding | De vergoeding bij ontslag bedraagt een maximum (euro 77.000 in 2016) en maximaal een jaarsalaris voor mensen die meer verdienen | Transitievergoeding (tabellen) | |
Verhuiskosten | Herinrichtingskosten tot euro 7.750 onbelast en daar bovenop nog verhuiskosten | Verhuiskosten | |
Vertrekvergoeding (pseudo-eindheffing) | Werkgever betaalt 75% over vertrekvergoeding meer dan euro 521.000 | Vertrekvergoeding (excessief) | |
Werkkostenregeling | Het percentage vrije ruimte die in de werkkostenregeling wordt 1,2%. Alles daarboven zal worden belast met een eindheffing van 80%. NB: Ondernemingen met veel werknemers met laag inkomen zullen nauwelijks kunnen profiteren van de vrije ruimte |
Werkkostenregeling (inleiding) | |
Ziektekosten | Inkomensafhankelijke aftrek inkomstenbelasting | Zorgverzekeringswet (tabellen) | |
Zorgverzekering | Inkomensafhankelijke bijdrage werknemers en werkgevers in procenten tot maximum premieloon | Zorgverzekeringswet (tabellen) | |
Zorgtoeslag | Inkomensafhankelijke bijdrage voor werknemer | Zorgverzekering (inleiding) | |
Zwangerschap en bevalling | Werkgever kan compensatie van UWV ontvangen tot maximum dagloon | Zwangerschap en bevalling |