Cruciaal is niet het bedrag dat voor de auto wordt betaald, noch dat deze later in prijs wordt verlaagd. Voor het vaststellen van de cataloguswaarde geldt dus de oorspronkelijke waarde, zoals deze officieel wordt genoemd.
Wat is de grondslag voor de cataloguswaarde?
De bijtelling vindt plaats op basis van de cataloguswaarde van de wagen, de zogeheten grondslag. Onder 'cataloguswaarde' wordt verstaan de oorspronkelijke Nederlandse aanschaffingswaarde van het model en type en in de uitvoering zoals de auto aan de werknemer 'af fabriek' ter beschikking is gesteld, volgens de prijscourant van de importeur in Nederland, inclusief Belasting over de Toegevoegde waarde (BTW) en Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) én inclusief de waarde van belangrijke accessoires zoals een airco. Kortingen mogen in de cataloguswaarde niet worden doorberekend, hetzelfde geldt voor kleine losse accessoires zoals een autoradio of automatten. Accessoires zoals een boordcomputer, cruise control en navigatiesysteem tellen vanaf 1 januari 2006 mee bij de cataloguswaarde van de leaseauto. De kosten van de headset zijn aan te merken als telefoonkosten, die, mits zakelijk, de werkgever onbelast mag vergoeden.
Conclusie
De vraag is hier: was de cataloguswaarde op het moment van aflevering verlaagd? C.q. was de oorspronkelijke prijs op het moment van afleveren al verlaagd in de prijscourant?
Dus niet vanwege een speciale aanbieding etc.
Is het laatste juist, dan heeft u een goed punt, dat van de cataloguswaarde van het moment van aflevering (en niet de bestelling) wordt uitgegaan voor het vaststellen van de bijtelling.