Anw-hiaat: een verborgen en onbekende inkomensval-kuil
Opinie | do 2 jun 2022 | Bron: HR-kiosk | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Nabestaandenpensioen, ANW, Schouten, Klijnsma
In de uitzending van Pauw en Witteman liet kortgeleden ook mevrouw Klijnsma, Staatsecretaris van Sociale Zaken blijken er niets van te snappen. “En als ze er niet uitkomen” zei Klijnsma “dan gaan ze toch naar de Schuldhulpverlening!” Neen, mevrouw Klijnsma, die is er niet voor om schulden te voorkomen of bij te springen bij financiële nood, maar om mensen, die al zwaar in de problemen zijn gekomen, ook door o.a. onzinnige maatregelen als die van u, er weer bovenop te helpen.
Pijnlijk plan
Het Tweede Kamer lid Schouten is 'verbijsterd' over Klijnsma' s 'bijzonder pijnlijke' plan. 'Klijnsma schrijft: werk is goed voor de rouwverwerking. Als de nabestaanden gaan werken is dat een goed voorbeeld voor de kinderen.
Schouten vindt dat stuitend. Klijnsma gaat geheel voorbij aan het leed in een gezin. Geen woord over de moeite die nabestaanden zelf hebben om de draad weer op te pakken, laat staan een woord over hulp en begeleiding voor kinderen.
Periode van rouw
Nu krijgen nabestaanden die na het overlijden van hun partner onvoldoende inkomsten hebben een minimumuitkering tot het jongste kind 18 jaar is. Jetta Klijnsma (PvdA) wil de duur van die uitkering inperken tot maximaal 1 jaar, omdat zij overtuigd is, dat ook in een periode van rouw werken beter is dan een uitkering. Het plan is onderdeel van het regeerakkoord en moet leiden tot een besparing van 100 miljoen euro. In maart 2012 kregen ruim 45 duizend mensen een nabestaandenuitkering (is slechts 0,6% van de beroepsbevolking!). En dat aantal neemt de komende jaren nog zienderogen af.
De Anw bestaat over 2 jaar niet meer
Het gaat er niet alleen om of een maatregel al dan niet asociaal is, maar wees ook eens duidelijk over het feit, dat de Anw, als volksverzekering, over 2 jaar eigenlijk niet eens meer bestaat. En dat het gevolg is, dat iedereen zelf maar moet beslissen of men zich wil verzekeren voor deze enorme inkomensterugval. Veel werkgevers – laat staan werknemers – weten niet, dat wanneer de nabestaande geboren is ná 1 januari 1950, deze geen recht heeft op het basis nabestaandenpensioen.
Meer dan 80% van de werknemers is dus helemaal niet verzekerd voor dit basispensioen
Alleen indien de kinderen jonger dan 18 jaar zijn, is er nog recht op een Anw-uitkering. En dat wil het kabinet ook nog eens terugbrengen tot slechts 1 jaar.
Meer dan 80% van de werknemers is dus helemaal niet verzekerd voor dit basispensioen, maar er is meestal ook geen andere voorziening getroffen als de partner wegvalt.
Verzekeren van risico
Bij overlijden van de partner kan een aanzienlijk inkomensverlies ontstaan. Het is echter mogelijk om dat financiële risico te verzekeren in de vorm van een Anw-hiaatverzekering. De betaling van de premie kan fiscaal voordelig tegen inlevering van bruto loon.
De meeste werkgevers (HR-Managers) attenderen hun medewerkers hier echter niet op of nog erger, hebben zelf totaal geen weet van dit risico.
Aan de kwaliteit van de zorg voor ouderen en zieken, kan men de maat van de beschaving aflezen (Cicero, 83 jr, 44 jr. v. Chr.)
Enig idee wat de hoogte van het nabestaandenpensioen is in de Metaal en de uitkering van de Bijstandswet? En welke vermogenstoets de Bijstandswet hanteert?
Gaat u dat als HR-manager aan de nabestaande uitleggen?