Callcenterbedrijf Teleperformance vraagt zijn werknemers om tien minuten voor aanvang van een dienst aanwezig te zijn. In die tijd moeten zij inloggen in verschillende automatiseringssystemen, waardoor zij bij aanvang van de werktijd meteen kunnen beginnen met de verwerking van telefoontjes.
Een werknemer die sinds 2016 bij Teleperformance werkte, vond dat oneerlijk. Hij beschouwde de minuten die hij eerder aanwezig moet zijn als werktijd, waarvoor het callcenter hem moet betalen. Het bedrijf weigerde echter voor die tien minuten te betalen.
Volgens de rechtbank is het eerder aanwezig zijn een verplichting, en geen vrijblijvend advies. Bovendien is het inloggen in de systemen noodzakelijk om de telefonische werkzaamheden te kunnen uitvoeren. "Deze tien minuten zijn aan te merken als arbeidstijd", concludeert de kantonrechter. Dat betekent dat Teleperformance de werknemer nu bijna 2900 euro moet betalen aan achterstallig salaris en vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten. Ook moet het bedrijf opdraaien voor bijna 800 euro aan juridische kosten van de werknemer.