Als HR-medewerker werk je op de personeelsafdeling van een bedrijf. Dit kan verschillen van commerciële organisaties tot overheidsinstanties en nog veel meer. Het takenpakket van een HR-medewerker is daarom breder dan de meeste mensen zich kunnen voorstellen. Het verschilt nu eenmaal per bedrijf. Een HR-medewerker is te vergelijken met een duizendpoot die continu schakelt tussen administratieve en uitvoerende taken. Je krijgt vanaf de eerste dag op de werkvloer al veel verantwoordelijkheid. Het is een doorlopend leerproces dat veel uitdagingen met zich meebrengt. Je bent nooit uitgeleerd en je moet in staat zijn om in een rap tempo mee te groeien. Omdat er als HR-medewerker veel op je af komt, is het ook de kunst om te weten waar je prioriteit aan geeft. Benieuwd naar welke werkzaamheden ook soms bij een HR-medewerker komen te liggen? Lees dan snel verder.
Wie binnen een HR-team werkt kan zich vast in het volgende herkennen. Het komt regelmatig voor dat een HR-medewerker op verschillende afdelingen binnen het bedrijf ondersteuning biedt. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun social media uitbesteden aan een professioneel extern bureau. Dit gebeurt lang niet altijd. In dit geval komen deze werkzaamheden al snel bij het personeel van de HR-afdeling terecht.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de werknemers de HR-medewerkers ziet als een informatiepunt. Dit is ongetwijfeld ook te merken op de werkvloer. Hierdoor wordt de HR-afdeling voornamelijk benadert voor zaken m.b.t. salaris, verlof, verzuim en arbeidsvoorwaarden.
In zeldzame gevallen of kleinere bedrijven komt het zelfs voor dat de HR-medewerker ook online marketing werkzaamheden uitvoert. Denk hierbij aan webpagina’s beter vindbaar maken bij zoekdiensten zoals Google. Heb je hiervoor niet genoeg kennis in huis en wil je jouw werkzaamheden op het gebied van Zoekmachinemarketing toch liever uitbesteden? Vind jouw SEA bureau bij Sortlist!
Naast het feit dat ze voor de organisatie van onschatbare waarde zijn, zijn HR-medewerkers ook voor hun collega’s van groot belang. Dit uit zich in diverse werkzaamheden. Zoals het motiveren van anderen, het geven van trainingen en het bieden van hulp. Denk hierbij aan hulp op vlakken die te maken hebben met de ontwikkeling van de medewerker in kwestie. Hierbij kan hun eigen ontwikkeling natuurlijk niet achterblijven. Dit is ook de reden dat HR-medewerkers vaak kansen krijgen om zich bij te scholen en aanvullende trainingen te volgen.
Kortom, de functie als HR-medewerker is heel uitgebreid en kan per organisatie verschillen. De werkzaamheden die daadwerkelijk bij een HR-medewerker terecht kunnen komen zijn heel divers. Als HR-medewerker krijg je grotendeels met alles en iedereen binnen het bedrijf te maken.