Zoekwoorden onderzoek: de basics

Opinie  |  ma 15 feb 2016  |  Auteur: Romano Groenewoud  |  Trefwoorden:

Zoekwoordenonderzoek zelfdoen! 

Ondanks de recente veranderingen in Google’s algoritme, blijven zoekwoorden een belangrijke rol spelen bij zoekmachineoptimalisatie. Natuurlijk is het mogelijk om het zoekwoordenonderzoek voor uw bedrijf uit te besteden, maar er is natuurlijk ook de optie om dit zelf te doen. Ten slotte kent u uw eigen bedrijf, product, en uw doelgroep beter dan wie dan ook!
Onderzoek naar zoekwoorden kunt u zelf doen met behulp van gratis online tools. Het is aan te raden uw onderzoek op te delen in onderzoeksfases en zo een beter begrip te krijgen van de best passende tool voor elke fase. Hieronder volgt een voorbeeld van een indeling in fases en de bijbehorende gratis online tools:

Fase 1 De Brainstorm

Brainstorm mogelijke trefwoorden. Na het opstellen van een lijstje met woorden die uw product omschrijven, kunt uw met ‘suggest-tools’ deze woordenlijst uitbreiden. Simpelweg een woord intypen bij Google geeft meteen een hele rij gerichte suggesties voor de keywords. Verder zijn er gratis tools zoals Übersuggest. Voor degene die zijn marketing video's een extra boost wil geven bestaat er een speciale YouTube Keyword Tool. Een wetenswaardigheidje: YouTube is tegenwoordig, na Google, de tweede grootste zoekmachine in de wereld, met een potentiaal om honderden, zo niet duizenden bezoekers vanuit uw video's naar uw site te leiden. Bovendien laten recente ontwikkelingen zien dat zogenaamde ‘video ad’ een steeds belangrijkere rol in gaat nemen voor SEO. Deze tool kunt u vinden hier en is geheel gratis.

Fase 2 Controle is beter dan vertrouwen

Controleer de trefwoorden en data die u zijn aanbevolen. Nadat u een flinke lijst van woorden heeft verzameld, is het tijd om na te gaan of deze woorden werkelijk zullen bijdragen aan uw SEO. De Google Keyword Planner kan hierbij helpen, en geeft in tabellen weer hoe goed een zoekwoord ‘scoort’. Zo kunt u tot een hogere kwaliteit van zoekwoorden komen.

Fase 3 In de beperking toont zich het meesterschap

Beperk de zoekwoorden. Met de informatie uit de keyword controle kunt u nu uw lijst verkorten en alleen de woorden gebruiken die de beste resultaten opleveren.

Fase 4 Trefwoorden toewijzen aan de juite content

Nu kunt u met behulp van uw nieuwe lijstje van de meest effectieve keywords beginnen deze woorden en zinnen ook werkelijk in te zetten voor uw website landingspagina's, video's en blog posts. Door creatief om te gaan met geschreven inhoud bestaande uit kwalitatief goede zoekwoorden, kunt u nu geheel zelf uw diensten aanbieden op een zoekmachine verantwoorde, lucratieve manier!
 

Romano Groenewoud

Romano Groenewoud Meer info




Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Sociale media (veelvuldig gebruik) Onderzoek kandidaten