Elk bedrijf heeft klanten nodig. Heeft je bedrijf geen klanten meer? Dan is het einde van het bedrijf in zicht. Het is daarom ontzettend belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken en om huidige klanten te behouden. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je aan de loyaliteit van je klanten werken. Bekijk deze 5 tips om dit beter te doen!
Je kunt altijd net dat beetje extra voor je klant doen. Door net dat stapje extra te zetten, laat je blijken dat je maar al te graag een goede samenwerking met je klant wilt hebben. Dit heeft de klant ook door, waardoor hij/zij waarschijnlijk nog blijer met jullie samenwerken is. Dit komt de algehele loyaliteit vanuit de klant ten goede.
Moet je dan ook direct met kortingen strooien? Nee, dat is onverstandig om te doen. Als je continu korting geeft, krijgt de klant mogelijk het idee dat hij voorheen altijd teveel heeft moeten betalen. Pas daarom heel erg op met het geven van korting.
Het is ook verstandig om relatiegeschenken aan je klanten te geven. Geef je bijvoorbeeld een gepersonaliseerde mok? Dan is dat een cadeau waar de ontvanger echt iets aan heeft en waarmee je ook nog marketing voert.
Laat bijvoorbeeld jouw logo en het logo van het bedrijf van je klant op de mok drukken. Met zo’n mok spreek je je dankbaarheid voor de samenwerking uit, terwijl je klant ook nog eens voortdurend jouw bedrijfslogo voorbij ziet komen. Een verstandige keuze dus. Zo kun je ook prima koffiebekers bedrukken en deze aan je klanten geven, maar er zijn nog vele andere opties!
Gedurende het jaar heb je ongetwijfeld veel contactmomenten met je klant. Ook als het allemaal net iets minder gaat, is het belangrijk om positief te blijven. Positiviteit is iets dat overstraalt op je klant. Door zelf positief te blijven, hou je de samenwerking zodoende (erg) positief. Dat is belangrijk!
Heb je de wens om de loyaliteit van/bij je klanten te verhogen? Dan is het zaak om de beste service te verlenen. Iets dat je daar tegenwoordig absoluut bij nodig hebt, is data. Het is niet voor niets dat gesteld wordt dat data tegenwoordig koning is. Zorg er daarom voor dat je altijd alle data met betrekking tot je klant op orde hebt.
Heb je een serieuze samenwerking met een klant? Dan is het verstandig om regelmatig met je klant af te spreken. Tijdens zo’n fysieke ontmoeting kan van alles besproken worden en mogelijk wat lastige punten besproken worden. Een fysieke ontmoeting werkt hiervoor veelal beter dan een digitale ontmoeting.