Met de huidige krapte in de arbeidsmarkt, betekent het dat werkzoekenden het wat meer voor het zeggen hebben. Wil je jouw bedrijf dus verbinden met kwalitatieve en enthousiaste werknemers, dan is het van belang dat je iets interessants weet te bieden! Hoe kunnen recruiters hierop inspelen? In deze blog geven we je een aantal tips voor hoe je geweldige werknemers kunt vinden en ervoor zorgen dat ze met plezier voor je zullen werken.
Als er personeel gezocht moet worden, dan wil je ervoor zorgen dat de beschikbare vacatures worden gedeeld met overtuigingskracht. Het is dus belangrijk om manieren te vinden die jouw vacatures doen opvallen. Hier hebben we een paar aspecten op een rijtje gezet waarmee je jouw vacatures kunt optimaliseren:
Zorg voor een aantrekkelijke maar reële functieomschrijving
Werkzoekenden beschouwen de functieomschrijving als een van de belangrijkste factoren die hun beslissing om op een baan te solliciteren beïnvloeden. Maak dus een grondige functieanalyse en vermeldt alle belangrijke verantwoordelijkheden, vaardigheden en voordelen die bij de functie horen. Dit schept duidelijkheid, zodat potentiële kandidaten een beter idee krijgen van de werkplek.
Val op met de functietitel
Wil je opvallen, dan is het slim om algemene functietitels te vermijden. Anders is de kans groot dat sollicitanten jouw vacatures negeren. Zorg er dus voor dat je goed nadenkt over een passende functietitel die tegelijkertijd aantrekkelijk is en boekdelen spreekt.
Geef alle details
Meestal beperken werkzoekenden hun zoekopdracht aan de hand van een aantal criteria, zoals ervaringsniveau, locatie en zelfs salarisniveau. Zorg er daarom voor dat jouw vacatures alle details van de functie bevat, inclusief secundaire arbeidsvoorwaarden en alternatieve werkmogelijkheden.
Ben je op zoek naar manieren om het vacatureproces te stroomlijnen die het contact met de kandidaten die jij zoekt gemakkelijker maken? Maak dan kennis met de HR Software mogelijkheden van Apployed!
Door de moeite te nemen om nieuwe kandidaten op zowel persoonlijk als professioneel vlak te leren kennen, zul je beter weten wie past bij jouw bedrijfscultuur. Neem tijdens het sollicitatiegesprek de tijd om een vloeiend gesprek te hebben en een ontspannende gesprekssfeer te creëren. Dit zorgt ervoor dat kandidaten zich eerder op hun gemak voelen en je sneller zullen zien als een interessante werkgever.
Met een krappe arbeidsmarkt en de veranderende werkbehoeften van millennials, is het slim om vooral flexibel te zijn. Of het nu gaat om flexibelere werktijden, thuiswerken of zelfs freelancemogelijkheden, door flexibel te zijn kun je talent aanwerven die dingen voor elkaar krijgen!