De uitstraling van je bedrijf is enorm belangrijk: zo trekken bepaalde bedrijfslogo’s of websites bepaalde doelgroepen aan. Het zorgt er simpel gezegd voor dat mensen snappen waar je onderneming omdraait. Immers kan de huisstijl herkenbaarheid creëren. Het is dé visuele identiteit van een organisatie.
Een bedrijfslogo, schrijfstijl of duidelijk kleurgebruik zijn voorbeelden van fysieke bedrijfsuitingen. Deze uitingen bestaan al erg lang: het logo van de bakker was een broodje, de slager had vaak rode reclameborden en de viskraam kleurde vroeger altijd blauw. Dit gebeurt nu nog steeds: we linken schrijfstijlen en kleuren aan bepaalde begrippen. Het is daarom ook onmogelijk om je bedrijf te promoten zonder huisstijl. Fysieke bedrijfsuitingen scheppen immers vertrouwen in het bedrijf.
Een huisstijl ontwikkelen klinkt niet al te moeilijk, toch gaat het veel verder dan een fraaie vormgeving. Je wilt laten zien waar jouw onderneming voor staat en dit is cruciaal in het creatieve proces naar mooie bedrijfsuitingen. Wat wil je uitstralen, maar misschien nog wel belangrijker: wat wilt de doelgroep zien en welke bedrijfsuitingen horen daarbij? Het is belangrijk om in beeld te krijgen welke uitingen aanslaan op een bepaalde groep.
Kleuren spelen een grote rol in het imago dat je bedrijf uitstraalt. Warme kleuren zorgen voor rust, felle kleuren schreeuwen juist iets totaal anders. Kleuren maken je huisstijl visueel aantrekkelijk en het is daarom van belang dat je ze goed inzet. Ook logo’s zijn onmisbaar: potentiele klanten worden hierdoor herinnerd aan je bedrijf en het is cruciaal dat het logo klopt. Onder deze logo’s staat vaak ook een slagzin of slogan. Deze moet pakkend zijn en bestaat vaak uit één zin. Op internet zijn veel sites te vinden die bedrijven helpen bij het uitkiezen van een geschikt bedrijfslogo of aantrekkelijke slogan.
Ga vervolgens consequent te werk: een goede huisstijl is terug te vinden in alle bedrijfsuitingen. Je kunt bijvoorbeeld geen visitekaartjes maken zonder alle elementen die terugkomen in je posters. Je kunt online overigens ook erg makkelijk zelf posters laten drukken.
Een complete huisstijl is niet alleen terug te zien op visitekaartjes en posters, maar ook op de website. Fysieke en digitale bedrijfsuitingen zijn daarom ook niet los van elkaar te zien. Bedrijfsuitingen laten je bedrijf groeien, mits ze op de juiste manier worden ingezet. Als alles op elkaar aansluit, wordt het een geheel.