Inhoud
- Twee belastingcomponenten
- Berekening benzineprijs 21 april 2013
- Rijden met buitenlands kenteken betekent oppassen voor de Belastingdienst
Twee belastingcomponenten
De belasting op benzine en diesel bestaat uit twee belastingcomponenten, accijns en
BTW (19%) plus nog qua geld een kleine, de voorraadheffing:
- Accijns* is een vast bedrag per 1000 liter en dus onafhankelijk van prijsstijgingen;
- BTW is 19% van de verkoopprijs, hoe hoger de prijs des te meer inkomsten (en andersom);
- Voorraadheffing** is eveneens een vast bedrag per 1000 liter en dient om de brandstofvoorraden te financieren.
* Accijns is een verbruiksbelasting die wordt geheven op de verkoop van bepaalde goederen. In Nederland gebeurt dit op alcoholische dranken, frisdrank, tabak en brandstoffen. Net als de
BTW is de accijns verwerkt in de prijs die de consument betaalt. In tegenstelling tot
BTW wordt accijns niet geheven over de waarde van het product, maar over de hoeveelheid. Doorgaans wordt in Nederland geen belasting over belasting geheven. Uitzondering hierop is de accijns van een liter brandstof, hierover wordt wel
BTW berekend.
** In het geval van brandstoffen heft de oliemaatschappij die de brandstof op de markt brengt de accijns. In de prijs die de pomphouder aan de oliemaatschappij betaalt, is de accijns dus al verwerkt. De pomphouder financiert de accijns over zijn voorraad brandstof als het ware voor. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de
BTW die de pomphouder pas hoeft af te dragen als het product verkocht is.
Berekening benzineprijs 21 april 2013
Kostprijs Euro95 (gemiddeld) |
€ 0,727 |
Accijns |
€ 0,752 |
Totaal |
€ 1,479 |
BTW 21% |
€ 0,282 |
Totaal |
€ 1,790 |
Uitgaande van de kostprijs van een liter benzine betaalt de automobilist (of werkgever als het om een leaseauto gaat) in Nederland in totaal voor een liter benzine bijna 2,5 maal meer (246%), in België is dat 228% en in Luxemburg 193%. (Bron:
Brandstofprijzen)
Rijden met buitenlands kenteken betekent oppassen voor de Belastingdienst
Als iemand in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijdt, vindt de Belastingdienst al snel dat de auto is geïmporteerd. Hij moet er dan de aanschafbelasting
BPM en motorrijtuigenbelasting over betalen. Alleen als iemand twee weken of minder in Nederland rijdt, kun je hij daarvoor een
formulier vrijstelling vragen.
Jurisprudentie wijst uit dat iemand niet gemakkelijk onder de extra kosten uitkomt. (Bron: Z24, 30 nov. 2015)
Ga terug naar subrubriek Reiskosten.