Een startende ondernemer heeft vaak en beperkt budget als het gaat om investeren een kantoorinrichting. Ondanks dat wilt u toch dat de ruimte een goede indruk achter laat op bezoekers en klanten. Ook met weinig middelen zijn er voldoende mogelijkheden, om ervoor te zorgen dat het kantoor een inspirerende werkplek wordt. Wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat een kantoorruimte een representatieve uitstraling krijgt?
Vier items krijgen meer aandacht:
- Wanddecoratie
- Schaf hout aan
- Oud benut als nieuw
- Hoek voor ontspanning
(Bron: Brisk,
4 mei 2017)
Hoe gebouwen fysieke gezondheid van mensen verbeteren
Architecten denken te weinig na over het effect dat hun ontwerpen hebben op de gezondheid van mensen, stelt architect Ben van Berkel. Zijn bureau doet samen met studenten van de Harvard Graduate School of Design onderzoek naar dit onderwerp. Voor zijn eigen ontwerpen, zoals het kantoor van de Dienst Uitvoering Onderwijs in Groningen, gebruikte hij bijvoorbeeld een frisse lucht-techniek die bekend is uit ziekenhuizen.
Voor zijn eigen ontwerpen bedenkt de architect manieren om de gezondheid van mensen in een gebouw te bevorderen. Door liften te verstoppen en trappen meer uitnodigend te maken, laat Van Berkel mensen meer bewegen in een gebouw. (Bron: FMM,
14 jul. 2017)
Flexkantoor maakt werknemers niet direct productiever
Bedrijven die hun kantoor zo inrichten dat voor elke taak een passende, flexibele werkplek beschikbaar is, kunnen er niet vanuit gaan dat hun werknemers daardoor beter gaan presteren, geestelijk gezonder worden, of meer bevlogen worden in hun werk. Dat ontdekte promovenda Christina Wessels van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Bedrijven kiezen steeds vaker voor een activity-based workplace en delen hun kantoren op in verschillende zones: stilteruimtes om geconcentreerd te werken, gemeenschappelijke ruimtes die samenwerking stimuleren en sociale ruimtes waar medewerkers ideeën kunnen uitwisselen.
Dit betekent in de praktijk minder bureaus en dat zou de kosten voor kantoorruimte omlaag kunnen brengen. Maar de verwachtingen die het management heeft van dergelijke herinrichtingen gaan vaak verder dan het kasboek, zegt Wessels. Door flexibele werkzones in te voeren hopen bedrijven hun werknemers ook geestelijk gezonder, meer bevlogen in hun werk en productiever te maken.
Om meer inzicht te krijgen in de effecten van zulke herinrichtingen, volgde Wessels anderhalf jaar lang twee groepen werknemers van een groot kantoor dat werd heringericht. De ene groep ging werken in drie flexibele zones, de andere groep werkte door in de oude situatie.
Uit interviews en paneldiscussies met medewerkers die in de nieuwe situatie waren gaan werken bleek dat de drie zones niet gebruikt werden zoals ze bedoeld waren en dat mensen in het nieuwe kantoor de oude situatie van vaste werkplekken probeerden na te bootsen.
Het beste advies voor bedrijven die een dergelijke ingreep tot een succes willen maken, is tweeërlei:
- Tracht vooraf de gewoontes, voorkeuren en routines van de werknemers te leren kennen.
- Betrek medewerkers nauw bij het ontwerp en invoering van de nieuwe werkplekken en communiceer daar voortdurend over.
(Bron: FMM,
24 jul. 2017)
Top 10 Happy Buildings
In de top 10 van de Happy Building Index staan gebouwen waar medewerkers graag in willen vertoeven, die mensen met elkaar in contact brengen en die hen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. 'Een etalage van echt duurzame gebouwen,' aldus de initiatiefnemers Stichting Happy Building Index en de coalitie Gezonde Gebouwen.
Gebruikers kunnen een gebouw op meerdere aspecten beoordelen door een cijfer van 1 t/m 10 te geven. Beoordelingen worden weergegeven als een review. Het gemiddelde van de verschillende reviews bepaalt de plaats van het gebouw in de Happy Building Index. Nummer 1 werd DIFFER, te Eindhoven met het cijfers 9.3.
Dankzij een speciaal voor
DIFFER ontworpen zaagtandprofiel op de oost- en westgevels is niet de hele dag actieve zonwering nodig. Daarnaast is er LED-verlichting in de meeste ruimten, bevatten de ramen driedubbel isolatieglas en liggen ruim 900 zonnepanelen op het dak. (Bron en meer geslaagde gebouwen, HR-Praktijk,
31 aug. 2017)
Regels werkplek, kantine, kleed- en kolfruimte
Werkplekken moeten optimaal worden ingericht, omdat de medewerkers anders gevaar lopen of gezondheidsklachten ontwikkelen. De wetgever heeft daarom normen opgesteld voor de plekken waar personeel zijn werk moet doen.
Werkpleknormen voor kantoor en fabriek
De normen houden rekening met het aantal werkzame personen, de soort werkzaamheden en de ruimte die apparatuur nodig heeft. Voor kantoorplekken is dat makkelijker vast te leggen dan voor de inrichting van een werkplek in een fabriek.
De wettelijke basis voor de inrichting van een kantoorwerkplek staat in
Artikel 3.19 van het Arbobesluit. Daarin is geregeld dat een werknemer zonder gevaar voor de veiligheid, de gezondheid of het welzijn zijn arbeid kan verrichten. Daarom zijn er normen voor de minimale afmetingen, luchtvolume en bewegingsvrijheid.
Bedrijfskantine
Werknemers moeten rustig en ontspannen kunnen eten. Dat geldt op een fabriek of kantoor, maar ook op een locatie waar mensen buiten de deur aan het werk zijn, bijvoorbeeld op een bouwplaats.
Kleedruimte
Als werknemers speciale werkkleding moeten dragen, moet de werkgever zorgen voor een geschikte (om)kleedruimte. Voor mannen en vrouwen moet er een aparte ruimte zijn. De kleedruimten moeten bovendien zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke werkplek liggen.
Lactatieruimte, ruimte voor borstvoeding
Werknemers met een klein kindje, moeten de mogelijkheid krijgen om onder werktijd de zuigeling in een afgesloten ruimte de borst te geven. Deze ruimte is ook verplicht om de moeder in staat te stellen om moedermelk af te kolven. Dat is geregeld in het Arbobesluit (
artikel 3.48) en de
Arbeidstijdenwet.
(Bron: Personeelsnet,
8 aug. 2017)
Hybride kantoor trekt jong talent aan
Alleen met een hybride kantoor kunnen werkgevers tegemoet komen aan de specifieke wensen van elke medewerker," stelt Rick Bomer van kantoorinrichter Coalesse. De huidige manier van werken is compleet achterhaald. Dat is heel beperkt en ook helemaal niet wat jonge mensen willen. Zij zijn het liefst op kantoor, blijkt uit cijfers van
CBS, maar een one-size-fits-all-aanpak met vaste werkplekken biedt hen veel te weinig vrijheid.
De grote hoeveelheid vaste werkstations, de grote vergaderkamers en de kantine maken plaats voor een ecosysteem van ruimtes. Bomer: Je hebt minder vaste werkplekken nodig en juist meer plekken waar mensen kunnen samenwerken. De kantine was eerst alleen maar bedoeld om te eten, nu kan het een informele hub worden waar mensen ook kunnen overleggen. En hoewel mensen graag op kantoor zijn vanwege het contact met collega's, hebben ze soms ook privacy nodig om zich te kunnen focussen, dus zijn concentratieruimtes ook onmisbaar. Naast de indeling speelt ook de uitstraling natuurlijk een rol: het gebruik van natuurlijke materialen, de juiste kleuren en diverse vormen maken het kantoor meer menselijk. (Bron: FMM,
12 aug. 2017)
Milieubelasting gebouwen beter zichtbaar met nieuwe rekenmethode
Met de meetmethode Duurzaamheidsprestatie gebouwen (DPG) wordt de milieubelasting beter zichtbaar. Dit blijkt uit het rapport Duurzaamheidsprestaties onderwijsgebouwen MJA. De DPG bepaalt de totale milieubelasting van een gebouw. Vorig jaar ontwikkelde W/E adviseurs met het TKI-KIEM consortium deze rekenmethode. De rekenmethode borduurt voort op de EPG - EnergiePrestatie Gebouwen en MPG - Milieuprestatie Materialen Gebouwen. Zo ontstaat er een integrale prestatie-indicator van de hele levenscyclus van een gebouw.
In het rapport staan het energiegebruik en materiaalinzet van 2 gerenoveerde en 2 nieuwe onderwijsgebouwen. De gebouwen scoren beter op de integrale prestaties dan de referenties. Ook blijkt dat de factor energie dominanter is dan de factor materiaal. Dit komt onder meer omdat de energie - die gebruikt wordt bij de productie van materialen - teruggewonnen wordt bij het opwekken van duurzame energie.
Er is nu nog geen methode om de circulariteit van een gebouw te meten. In het rapport staat hiervoor wel een aanzet. Net als bij de DPG combineert deze Circulariteits Prestatie Gebouw (CPG) meerdere scores en legt deze samen langs een meetlat. (Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, 3 aug. 2017)
Werknemer vraagt om duurzamer kantoor
Veel werknemers zijn op de werkvloer minder bezig met duurzaamheid dan thuis. En dat is vooral omdat de gelegenheid er minder is. Dat blijkt uit onderzoek van kantoorspullenleverancier Manutan.
Afval scheiden, hernieuwbare energie gebruiken en producten hergebruiken. Medewerkers willen het wel, maar zien de mogelijkheden op kantoor niet. Thuis is duurzaamheid veel belangrijker en zijn mensen daarin ook actiever, zo blijkt uit het onderzoek. Werkgevers kunnen in de ogen van hun werknemers veel meer doen om het kantoor ook een milieuvriendelijke plek te maken.
Als belangrijkste factoren voor duurzaamheid worden genoemd:
- afval scheiden op kantoor
- energie besparen
- medewerkers duurzaam inzetten
- milieuvriendelijke producten gebruiken
- producten ook hergebruiken
(Bron: MT, 6 sep. 2017)
Innovatief circulair bouwen
Isolatie van spijkerbroeken, hergebruikt meubilair en een demontabel ontwerp. Dat zijn slechts een paar van de circulaire initiatieven die te vinden zijn in Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO dat door velen wordt beschouwd als het voorbeeld van innovatief circulair bouwen.
Het paviljoen-design van Architekten-Cie was het eerste circulaire bouwontwerp in Nederland en de principes van duurzaamheid en minimale belasting van het milieu zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Het gebouw is een groot living lab van nieuwe vondsten, recycling en energiezuinige oplossingen. (Bron en meer: Facts, dec. 2017)
Rijksoverheid gaat 100.000 werkplekken circulair inrichten
Het circulair inrichten heeft betrekking op stoelen, tafels en kasten voor het gehele Rijk. Het gaat daarbij om de ministeries (FM Haaglanden), Dienst Justitiële Inrichtingen en het Openbaar Ministerie.
Ook andere overheidsinstanties gaan gebruik maken van dit nieuwe contract, waaronder de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Onderwijsraad, het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Raad voor de Kinderbescherming. Dit levert niet alleen een besparing op van miljoenen per jaar, het is ook een grote stap naar een circulaire economie waar de Rijksoverheid naar toe werkt.
Het aanbestedingscontract bestaat voor een groot deel uit diensten in plaats van producten. De focus komt meer te liggen op het revitaliseren en hergebruiken van kantoormeubilair:
- het hergebruiken van bestaande producten, componenten en materialen;
- het verlengen van de levensduur van bestaand kantoormeubilair;
- het ombouwen van bestaand meubilair voor nieuwe functies (oude kasten worden bijvoorbeeld lockers).
(Bron: Facto,
30 okt. 2017)
Meeste kantoren hebben overdaad aan onbezette werkplekken
In tegenstelling tot veel berichten in de media is er een overdaad aan werkplekken op kantoren in Nederland en België. Zo'n 35% beschikbaarheid van bureaus en zelfs meer dan 40% voor overlegruimten tijdens kantooruren. Dit blijkt uit cijfers van iotspot, een bedrijf dat de bezettingsgraad van kantoren in kaart brengt door toepassing van
Internet-of-Things (IoT).
Volgens Hans Bloemen van
Ucility is de paradoxale situatie weg te nemen door inzicht te creëren, niet alleen voor FM maar juist ook voor gebruikers. "Het verslimmen van de werkomgeving leidt alleen tot duurzaam resultaat als ook de gebruikers er baat bij hebben. Als zij bijvoorbeeld real-time inzicht hebben in die 35% vrije werkplekken ontstaat er bij hen rust en keuzevrijheid in plaats van frustratie. Daarbij is op te merken dat er een verschuiving is bij de gebruiker in behoefte, zoals de vraag naar Scrum- of concentratie ondersteunende werkruimtes.
Vanaf 1 januari 2018 minimumeisen voor milieuprestatie nieuwe kantoren
Nieuwe woningen en kantoren groter dan 100 m2 krijgen met ingang van 1 januari 2018 te maken met minimumeisen voor de milieuprestatie. Daarmee komt er in aanvulling op bestaande minimumeisen in het Bouwbesluit voor de energiezuinigheid van gebouwen, ook een grenswaarde voor de milieueffecten van het materiaalgebruik in de bouw. Niet alleen het aanleveren van een berekening is vanaf 1 januari 2018 verplicht, het resultaat moet voldoen aan de grenswaarde van 1,0 euro per m2 bvo (bruto-vloeroppervlakte) per jaar.
Bij de berekening telt de hele cyclus van een product mee voor de milieubelasting. Van winning van de grondstof, productie en transport tot gebruik en sloop van het bouwwerk. Recycling en hergebruik tellen ook mee. De milieuprestatieberekening past dan ook in het streven naar een circulaire bouweconomie waar geen materialen nodig zijn uit eindige bronnen. (Bron: Facto,
20 dec. 2017)
Het gevoel krijgen op vakantie te zijn
Het klinkt als een contradictio in terminis: een kantoor dat moet voelen als een vakantiewoning. Toch hebben ze bij @Leisure Group aan de Amsterdamse Meester Treublaan, vlakbij het Amstel-station, een mix van de twee weten te maken.
We geloven dat mensen die goed in hun vel zitten beter in staat zijn het beste uit zichzelf te halen legt CEO van de @Leisure Group Tobias Wann uit. Daarvoor is het belangrijk om ruimte te bieden aan de uiteenlopende voorkeuren van collega's, maar ook om te zorgen dat bijvoorbeeld het klimaat en de verlichting zich aanpast aan de situatie van dat moment. (Bron: Business Insider,
6 jan. 2018)
Verbouwing van Microsoft-hoofdkantoor The Outlook
Na de verbouwing van The Outlook zijn de ruimtes zo verdeeld en ontworpen dat gebouwgebruikers er hun dag optimaal kunnen besteden. Er komen concentratieruimtes, ontspanningsruimtes, ruimtes voor telecommunicatie, ontmoetingsplekken en flexplekken.
Microsoft maakt gebruik van cloud-technologie om alle data te koppelen en analyseren, zodat die gebruikt kan worden om de beste user experience te bieden; door de accurate indoor positionering kan een scala van location based services geboden worden. Hierdoor functioneert het gebouw als een personal assistent voor de medewerkers en bezoekers. Dat moet leiden tot meer tevreden medewerkers, een hogere productiviteit, minder energiegebruik, minder afval en een verbetering van het welzijn.
Bijzonderheid: In verband met de grondige verbouwing kunnen de medewerkers van Microsoft Nederland de komende twee maanden niet werken in het Nederlandse hoofdkantoor op Schiphol. Ze moeten daarom op zoek naar een andere werkplek, bijvoorbeeld thuis of bij klanten. En dan is het nog maar afwachten of er na de verbouwing nog plek is ... (Bron: F-Facts,
11 jan. 2018)
Red: Perfect. Hoewel, we missen nog de robots.
Top 6 trends 2018 in kantoorinrichting
Wat zijn dit jaar de trends op het gebied van huisvesting en kantoorinrichting? Genoemd worden
- Gebruik van natuurlijke materialen
- Meer groen op kantoor
- Open flexibele kantoren
- Goede ventilatie
- Akoestiek en geluidsisolatie
- Inzet van slimme technologie
Omdat HR-kiosk geen kantoren inricht - maar wel het belang daarvan onderstreept - verwijzen wij naar het artikel zelf, zie F-Facts,
24 januari 2018.
De ideale werkomgeving: tips en trends
Wat zijn de bouwstenen voor de ideale werkomgeving voor uw organisatie? En hoe kunt u het gedrag van mensen positief beïnvloeden door de inrichting van de werkplek? Ruud van den Bosch, Managing Consultant
Ucility en docent van de masterclass Bouwstenen voor de ideale werkomgeving, geeft antwoorden.
Een drietal (verkort weergegeven) aanbevelingen:
Ken je gebouw, ken je gebruiker
Om dat op te lossen wordt nu gekeken naar hoe medewerkers zich in een gebouw bewegen en of ze voor bepaalde activiteiten misschien binnen en buiten het gebouw naar andere oplossingen zoeken. De techniek staat niet stil en met zogenaamde 'beacons' kunnen er zowel tijdelijke als permanente inzichten verzameld worden in hoe faciliteiten gebruikt worden. Daartoe wordt elke soort werkplek (inclusief vergaderplekken etc.) voorzien van beacons, die met behulp van signalen van smartphones en laptops de locatie van personen vastleggen.
Ken je gebouw, ken je binnenklimaat
Het binnenklimaat van een gebouw heeft een veel grotere impact op de productiviteit van de medewerkers dan men ooit heeft kunnen inschatten. Er is namelijk evidence-based bewezen dat combinaties van binnenklimaateigenschappen zoals temperatuur, luchtvochtigheid, CO
2 en akoestiek een grote impact hebben op de productiviteit. Een goede gebouwbeheersing kan de productiviteit tussen de vijf en vijftien procent laten stijgen.
Focus op de balans tussen exploitatie en gebruiker
De focus bij nieuwbouw of verbouwing vaak op kosten en is de architect leading in de vormgeving. Beter is het om te kijken naar de Return On Investment (ROI) om zo te bepalen waar kansen liggen voor een organisatie.
(Bron: F-Facts.
30 jan 2018)
Schommelen aan het IJ bij Harver
In de rubriek
The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: de nieuwe stek van Harver dat bij de Passengers Terminal een fraai uitzicht heeft over het IJ.
Enkele uitspraken:
- Wij zitten in een pakhuis naast de Passenger Terminal in Amsterdam. Bij binnenkomst is er een vriendelijke receptioniste die namens alle bedrijven in het pand werkt. Wij zitten op de zevende verdieping. Door de locatie hebben wij vaak enorme cruiseschepen voor de deur liggen.
- Mensen die elke dag in een inspirerende omgeving komen, komen ook gemotiveerder naar werk. Dit draagt ook bij aan een stukje employer branding. Mensen willen werken in een gave omgeving.
- Hoe kwam de ruimte tot stand? Veel brainstormen. Niet alleen door het management, maar door iedereen erbij te betrekken. Er zijn meerdere designs binnen het bedrijf rondgestuurd waar iedereen op kon stemmen.
- Wat absoluut niet werkt is te lang in een te klein kantoor blijven zitten. Werknemers raken geïrriteerd en de productiviteit gaat om laag.
(Bron: Sprout,
23 feb. 2018)
Bekijk het kantoor van de toekomst
De werkvloer wordt tegenwoordig overspoeld met nieuwe digitale tools en devices. Wat betekent dit voor de inrichting van de werkomgeving en welke impact heeft dit op de medewerkers? Om hier een beeld van te geven heeft
Konica Minolta op het kantoor in Amsterdam een experience centre ingericht. In
The Hub kun je het 'kantoor van de toekomst' zelf ervaren.
Een virtuele receptionist die lobbyïs en kantoren beheert, medewerkers die dankzij holografische optische technologie effici
ënter kunnen werken. En wat dacht u van Smart Room Booking, waarbij aan de hand van predictive analytics patronen in het gebruik van vergaderruimtes worden voorspeld? In The Hub kun je kennismaken met deze en andere technologische oplossingen die in de nabije toekomst op de markt komen. (Bron: F-Facts, 1 mrt. 2018)
Healthy Working Community
Voor het kantoorpand Pharos in Hoofddorp is aan de hand van vier kernwaarden een oproep gedaan aan marktpartijen om gezond werken op alle mogelijke manieren tot leven te brengen. Uiteindelijk kwamen 20 partijen met uiteenlopende oplossingen om de 'healthiest working community' te realiseren.
De vier kernwaarden die het gebouw volgens de initiatiefnemers onderscheidend gaan maken:
- Maximum health
- Zero waste
- Total energy
- Vibrant community
Zo'n honderd bedrijven reageerden eind 2017 op de oproep om met oplossingen te komen om in Pharos een gezonde, duurzame werkcommunity te cre
ëren. Met de vier kernwaarden als leidraad, mochten dertig partijen hun idee pitchen. De meest uiteenlopende oplossingen kwamen voorbij: van gezonde Alpenlucht tot meubels van afval en van energieopwekkende verlichting tot apps die ontmoeting en samenwerking stimuleren. De idee
ën en bedrijven zijn getoetst op onder meer innovatie, meerwaarde voor de gebruiker en bereidheid tot samenwerken. (Bron: F-Facts,
27 mrt. 2018)
Groei flexibele kantoorruimte onomkeerbare trend
De vraag naar flexibele kantoorruimte groeit sterk en is een blijvende trend. De afgelopen tien jaar is de wereldwijde markt voor flexibele kantoorruimte met gemiddeld 13% per jaar toegenomen. Deze ontwikkeling geldt ook voor Nederland, met name in de grote steden.
Flexibele kantoren zijn kantoren waar bedrijven onder flexibele voorwaarden een of een beperkt aantal werkplekken kunnen huren. Voorbeelden van flexibele kantoren zijn Weworks, Spaces en Tribes.
Flexibele kantoren stellen grote bedrijven in staat om een flexibele schil in de huisvesting van hun werknemers aan te brengen. Hiermee kunnen ze sneller op veranderende marktomstandigheden reageren. Bovendien zijn flexibele kantoren vaak van hoge kwaliteit en vaak goedkoper omdat de ruimte effici
ënter benut wordt. Uit het onderzoekt blijkt verder dat nieuwe technologische toepassingen, zoals cloud computing en video calls ook redenen zijn voor de groei van flexibele concepten. (Bron: F-Facts, 28 mrt. 2018)
'De Hub', verzamelplek voor 4 IT-bedrijven
Omschrijving van de ruimte: "Superveel glas en geen plekje privacy te bekennen. Het hele pand is rondom en van binnen, volledig van glas. Van bodem tot plafond. In totaal telt het pand vier verdiepingen waar er op een leuke manier met de niveaus wordt gespeeld. Vergaderruimtes met een hoogte van 2 verdiepingen, verrassende doorkijkjes en een eigen urban jungle, elke verdieping heeft een eigen thema.''
Centraal in het gebouw zit een grote houten constructie. Van de begane grond, tot aan de derde verdieping. Dit is een trap, een kast en tijdens de vrijdagmiddagborrel een bar, ineen. Door het gehele gebouw is de houten constructie goed te zien. Wie op de bovenste verdieping gaat staan, kan helemaal naar beneden kijken. Voor mensen met hoogtevrees kan dit een wat minder plezierige ervaring zijn." (Bron: Sprout,
17 apr. 2018)
Minder ziekteverzuim door nieuwe bouwtechnieken
Interessant voor verzuim- en zorgverzekeraars: door nieuwe technieken bij de bouw van kantoren en bedrijfspanden worden mensen minder snel ziek.
Dat stelt althans architect Ben van Berkel, die bekend is van de Erasmusbrug in Rotterdam en momenteel het nieuwe hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam ontwerpt. In een recent interview met Het Parool breekt Van Berkel een lans voor het gezonder maken van binnenruimtes. Verkeerd licht, slechte akoestiek en vooral de slechte luchtconditie, maken dat deze binnenruimtes (vooral kantoren) voor werknemers ongezond zijn. Volgens Van Berkel valt dat met nieuwe technologie allemaal veel beter bij te sturen.
'In een van onze kantoorgebouwen hebben we het ziekteverzuim met 20 procent weten terug te dringen, een kwestie van beter nadenken over de luchtstromen. Door bijvoorbeeld de lucht niet rond te laten blazen, maar vanuit de vloer naar het plafond te laten gaan. Verticaal. Daardoor gaan de lucht en dus ook de bacteri
ën niet meer van persoon tot persoon.' Daarnaast zijn bepaalde materialen die in de bouw veel worden gebruikt volgens Van Berkel niet echt gezond. 'Als beton niet goed gedroogd is, kan dat slechte effecten hebben op de luchtwegen.' (Bron: Findinet,
25 apr. 2018)
Nieuwe omgevingswet maakt omgevingsrecht eenvoudiger
Met de Omgevingswet bundelt de overheid de regels voor ruimtelijke projecten. Zo wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten. Bijvoorbeeld woningbouw op voormalige bedrijventerreinen of de bouw van windmolenparken. De wet treedt in 2021 in werking. Er is € 90 miljoen beschikbaar gemaakt voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het bijbehorend digitaal stelsel.
De komst van de Omgevingswet betekent dat er veel verandert. De wet bundelt bijvoorbeeld 26 bestaande wetten voor onder meer bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het is belangrijk dat de overheid nu al begint met de voorbereidingen. Anders lukt het niet om de wet in 2021 goed in te laten gaan.
Met de nieuwe Omgevingswet wil het kabinet:
- de verschillende plannen voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur beter op elkaar afstemmen;
- duurzame projecten (zoals windmolenparken) stimuleren;
- gemeenten, provincies en waterschappen meer ruimte geven. Zo kunnen zij hun omgevingsbeleid afstemmen op hun eigen behoeften en doelstellingen.
(Bron: Rijksoverheid, mei 2018)
Circulair1 Rijksgebouw De Knoop heeft klimaatplafondeilanden
Om binnen een bestaand gebouw met een gesloten karakter en lage verdiepingshoogte een nieuwe transparante en comfortabele open kantooromgeving te realiseren is een uitdaging. De beperkte verdiepingshoogte maakt de inpassing van een efficiënt klimatiseringssysteem en voldoende geluidabsorptie niet eenvoudig. De oplossing is bij Rijksgebouw De Knoop gevonden in klimaatplafondeilanden.
De klimaatplafondeilanden zijn strak tegen de bestaande constructievloer gemonteerd. De verwarming, koeling, ventilatie en geluidabsorptie zijn hierin geïntegreerd. Om de akoestiek voor een open werkomgeving te optimaliseren, zijn ook de wanden van geluidsabsorberende panelen voorzien. (Bron: F-Facts,
30 jun. 2018)
1 Bij de circulaire economie draait het om slim gebruik maken van grondstoffen, producten en goederen, zodat deze oneindig hergebruikt kunnen worden: een gesloten kringloop.
Medewerker komt ongezonder het gebouw uit dan hij erin gaat
Welke effect heeft een kantoorgebouw op de gezondheid van een medewerker? Volgens Wouter Truffino, uitgeroepen tot een van de 50 Toekomstmakers in Nederland, is er nog veel winst te boeken op dit terrein. “Nu is het zo dat een medewerker vaak ongezonder het gebouw uitkomt dan hij erin gaat."
Truffino ziet dat gebouwen in fysiek opzicht momenteel ontzettend aan veranderingen onderhevig zijn. "Dan denk ik aan veranderingen ten gevolge van Het Nieuwe Werken, maar ook aan bijvoorbeeld hoe steeds meer bedrijven de ‘
Google’-inrichting overnemen; met meer speelse elementen erin. Je ziet dat er ook meer aandacht komt voor gezonde voeding, mindfulness en yoga. Ik geloof er heilig in dat als je die elementen aanbrengt niet alleen de productiviteit van mensen omhooggaat, maar ook de creativiteit. Het is interessant dat er ook steeds meer data komen die dit aantonen. Daardoor willen organisaties ook geld in een gezonde werkomgeving investeren. Een mooi voorbeeld is Blauwhoed. Daar is het kantoor radicaal getransformeerd en helemaal open gemaakt. In die nieuwe setting zit de directeur gewoon tussen de medewerkers. Het resultaat is dat de cultuur verandert en dat je ook de medewerkers gemakkelijker meekrijgt, zeker als ze de nieuwe omgeving hebben ervaren.” (Bron: FFacts,
10 aug. 2018)
Meest duurzaam gerenoveerd gebouw van Nederland voltooid
Het nieuwe kantoor voor de ruim 600 medewerkers van de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij) is opgeleverd. Binnen dit project is een langdurig leegstaand pand in Amsterdam getransformeerd tot het meest duurzaam gerenoveerde gebouw van Nederland. Het kantoor, naar een ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel, heeft een groot aantal duurzame bouwkundige innovaties om het gebouw energie- en waterneutraal te maken.
Het pand aan de Beethovenstraat in Amsterdam heeft het hoogst haalbare duurzaamheidslabel gekregen: BREEAM Outstanding. Om te voldoen aan dit duurzaamheidscertificaat, moest niet alleen worden gekeken naar de duurzaamheidsaspecten in het ontwerp, maar ook naar zaken als de toepassing van gerecyclede materialen en duurzame keuzes in het bouwproces. Zo is tijdens het gehele proces de CO
2-uitstoot gemeten van alle onderdelen, inclusief de logistieke keten. Ook was er veel aandacht voor het voorkomen van overlast voor de buurt. Daarnaast is ook de BREEAM Excellent certificering voor het eerder ingezette sloop-traject behaald. Een uniek kenmerk van dit project, want duurzaam slopen wordt (nog) bijna niet toegepast. (Bron: F-Facts,
11 okt. 2018)
Helft kantoren voldoet niet aan energielabel
Veel kantoren moeten over vijf jaar de deuren sluiten, als de eigenaren niet snel energiebesparende maatregelen treffen. Bijna de helft van de Nederlandse kantoren voldoet niet aan minimaal energielabel C, blijkt uit onderzoek van het Kadaster in opdracht van vakblad
Vastgoedmarkt. In hun huidige staat mogen de kantoorgebouwen over vijf jaar niet meer worden gebruikt. (Bron: De Volkskrant,
24 okt. 2018)
Een jaar later (2019) voldoet ruim de helft van de kantoren in Nederland nog altijd niet aan het de vereiste energielabel C of hoger, aldus dataonderzoeker Calsasa (
2 sep. 2019). Het tempo van de verduurzaming zal fors omhoog moeten om binnen 3,5 jaar de doelstelling te kunnen halen.
NB: Een van de meest bekende gebouwen - dat van De Nederlandsche Bank in Amsterdam - wordt in 2020 volledig verduurzaamd.
BENG
De Europese richtlijn EPBD ( Europese Energy Performance of Buildings Directive ) stelt dat overheidsgebouwen een voorbeeldfunctie hebben. Daarom moeten nieuwe overheidsgebouwen bij aanvraag van de omgevingsvergunning vanaf 1 januari 2019 al aan de BENG*-eisen voldoen. Voor alle overige nieuwbouw (woningbouw en utiliteitsbouw) geldt dat vanaf 1 januari 2021.
De BENG-eisen vervangen de energieprestatiecoëfficient (EPC). In de praktijk betekent dit dat de energieprestatie van nieuwbouw wordt vastgesteld aan de hand van drie eisen en is het niet langer mogelijk om de eisen onderling te compenseren. (Bronnen:
EPG &
F-Facts, 2018)
* Bijna-energieneutrale nieuwbouw
Duurzaamheidskeurmerk voor nieuw kantoor Goede Doelen Loterijen
Het gerenoveerde pand van de Goede Doelen Loterijen aan de Beethovenstraat 200 in Amsterdam is gevestigd in een pand dat langdurig leegstond. Inmiddels is het gebouw omgetoverd tot het meest duurzaam gerenoveerde pand van Nederland.
De renovatie vond plaats op basis van de BREEAM-NL Nieuwbouw en Renovatie beoordelingsrichtlijn van 2014 en behaalde uiteindelijk een score van 92,61%, wat resulteert in BREEAM-NL Outstanding, het hoogst haalbare resultaat. Op drie categorieën, namelijk energie, transport en afval is een score van 100 procent behaald. Voor het pand is in het ontwerp veel aandacht besteed aan het binnenklimaat en een aangename akoestiek. Maatregelen die hieraan bijdragen zijn onder andere het atrium, klimaatplafonds, een transparant dak met daaronder de bladeren en het geoptimaliseerd gevelontwerp. (Bron: FFacts,
7 dec. 2018)
Het kantoor is in week 19 (2019) opgeleverd.
Kantoorkosten in Europa gestegen met 3%, in Nederland met 7%
De gemiddelde kosten in Europa om fulltimer een jaar te laten werken op kantoor zijn in het afgelopen jaar gestegen met 3% en kwamen uit op 9.572 euro. In Nederland stegen de kosten met 7% naar 9.086 euro per
FTE. Dit blijkt uit de Occupier Cost Index 2018 van vastgoedadviseur Colliers International. Deze index is samengesteld op basis van data uit 28 landen, 3.900 gebouwen, meer dan 25,2 miljoen vierkante meter kantoorruimte en 1,85 miljoen
FTE.
In Nederland stegen de totale kosten vooral door een stijging van 9% voor ruimte & infrastructuur. Deze categorie is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale kantoorkosten en kwam uit op 4.837 euro. Deze stijging is toe te schrijven aan hogere kosten voor parkeren, schoonmaak en werkplekomgeving. Andere werkwijzen zoals agile werken en een diversiteit aan werkconcepten dragen bij aan een duurdere werkplekomgeving. (Bron: F-Facts,
14 dec. 2018)
Flexibel, duurzaam en tijdloos kantoorgebouw in binnenstad Gouda
Een binnenstedelijk transparant en multifunctioneel kantoorgebouw met flexibele werkplekken geschikt voor Rabobank, huurders en lokale gebruikers en waarbij interieur en exterieur integraal ontworpen zijn binnen een Design & Build contract; die opgave resulteerde in een gebouw voor Gouda met een venster op de stad naar ontwerp van Kraaijvanger Architects.
In een wereld waar digitale technieken steeds meer mensen op afstand met de bank en elkaar laten communiceren heeft de Rabobank naar eigen zeggen een duurzaam icoon gerealiseerd waar klanten en ook bedrijven, stakeholders, scholen en non-profit sector bij elkaar kunnen komen. De klassieke bankhal met balie is verruild met een klantcontactcentrum in een gebouwplint die een bijdrage levert aan het activeren van de binnenstedelijke ruimte. (Bron: F-Facts,
14 jan. 2019)
Positief resultaat gezonde werkomgeving
In 2014 lanceerde design studio D/DOCK het concept Healing Offices®, een ontwerpmethodiek die bijdraagt aan de productiviteit en het welzijn van de gebruikers. Deze aanpak is onder andere toegepast voor het nieuwe pand van Macaw in Hoofddorp. Om data te verzamelen over het daadwerkelijke effect van het interieurontwerp, ontwikkelde de design studio een onderzoeksmethode voor het concept.
Om de kwaliteit van de werkomgeving op een objectieve manier te beoordelen, zijn punten toegekend aan elke designkwaliteit ofwel objectieve variabele:
- Gezond Eten
- Beweging
- Ontspanning
- Natuur (biophilic design)
- Daglicht
- Ownership
- Diversiteit
- Verbondenheid
- Duurzaamheid
- Binnenklimaat
(Bron en meer: F-Facts, 18 jan. 2019)
Softwarebedrijf heeft 800 medewerkers, maar geen enkel kantoor
Wanneer je zit te springen om nieuwe medewerkers kan een duur, fysiek kantoor groei in de weg staan. Clark Valberg liet zijn collega’s overal vandaan werken, waardoor zijn designplatform InVision groeide naar inmiddels achthonderd medewerkers.
InVision is een platform waarmee meerdere gebruikers tegelijk prototypes van websites en apps kunnen bouwen en delen. Het bedrijf van Clark Valberg is in de digitale designwereld inmiddels zo’n beetje de standaard voor het delen van wireframes, en wordt gebruikt door onder meer Uber, Lyft, Netflix en Starbucks.
Valberg begon InVision in 2011 nadat hij merkte hoe lastig het is om ontwerpers en klanten aan dezelfde (virtuele) tafel te krijgen. Ook al krijg je ze bij elkaar, een ontwerpproces is geen kwestie van een kwartiertje overleggen, besefte Valberg, maar een creatief denkproces waar je best een nachtje over kan slapen. (Bron en nog meer verbazing: Sprout,
18 feb. 2019)
Slechts de helft van medewerkers is trots op zijn kantoor
Driekwart (75%) van de onderzochte medewerkers vindt dat een goed functionerend en aantrekkelijk kantoor bijdraagt aan de medewerkerstrouw. Medewerkers zijn echter in hoge mate ontevreden over de kantooromgeving waarin ze moeten werken. Slechts een ruime helft (54%) van de onderzochte Nederlandse kantoormedewerkers is trots op zijn of haar werkomgeving. Iets meer dan een kwart (26%) voelt zich er wat door in verlegenheid gebracht. Een op de tien (11%) beschrijft zijn of haar kantooromgeving zelfs als demotiverend en maar liefst 9% als deprimerend. Het Europese onderzoek dat Staples liet uitvoeren laat zien dat 24% zich zelfs schaamt voor de eigen werkplek.
Een ruime meerderheid (77%) van de kantoormedewerkers wil graag indruk op bezoekers maken met een goed functionerende en aantrekkelijke kantooromgeving. Maar het zijn er maar weinigen die dat daadwerkelijk doen. Sterker: 27% van de respondenten maakt liever gebruik van vergaderruimten buiten de deur dan van de faciliteiten die het eigen kantoor biedt. (Bron: F-Facts,
21 feb. 2019)
Basisschool De Leister Igge duurzaamste bouwproject 2018
Het gebouw van De Leister Igge was niet meer geschikt om les in te geven. Omdat nieuwbouw was uitgesloten werd gezocht naar andere mogelijkheden. Schoolbestuur en gemeente kozen voor een nieuw concept van het uitvoeringsprogramma 'School vol Energie’. Dit programma is onderdeel van de inmiddels afgeronde Green Deal Scholen. Tijdens de zomervakantie werd het gebouw onderwijskundig verbeterd, energieneutraal, aardgasvrij en fris gemaakt. (Bron en meer: F-facts,
25 feb. 2019)
Kantoor waar alle afval grondstof wordt
Een afvalcoach, nieuwe manieren van afval inzamelen en recycling tot nieuwe producten: Het
kantoor van UWV in Utrecht is dankzij hulp van het consortium
CircularOffice op weg om een afvalvrij kantoor te worden.
In een kantoor als grondstoffendepot worden alle gebruikte grondstoffen opnieuw gebruikt, waarbij de nadruk ligt op hergebruik en preventie. Zo kan slim omgaan met afval geld opleveren, leiden tot minder CO
2-uitstoot en het grondstoffenverbruik verminderen.
In 2019 wordt de grens van maximaal 20% restafval naar verwachting gehaald.
Nieuwe NEN-norm voor daglicht in gebouwen
De hoeveelheid daglicht in een gebouw wordt in de toekomst anders bepaald. Nu wordt de equivalente daglichtoppervlakte bepaald volgens NEN 2057. Straks berekenen we de daglichtfactor in procenten ten opzichte van het licht in het vrije veld volgens de Europese norm
NEN-EN 17037.
Architecten, ontwerpers, projectontwikkelaars, investeerders, technisch adviseurs en fabrikanten kunnen de nieuwe norm op dezelfde manier gebruiken als NEN 2057. Voordeel is dat nu meteen duidelijk is waar de donkere en lichte plekken in een ruimte zijn. Onderzoekers kunnen gebouwen binnen en buiten Nederland makkelijker met elkaar vergelijken. Handhavers en controleurs (bouw- en woningtoezicht,
ARBO-diensten) kunnen eindelijk theorie en praktijk met elkaar vergelijken, omdat de factor zowel berekend als gemeten kan worden.
Kantoor UWV wordt grondstoffendepot
UWV Utrecht is sinds 6 mei 2019 op weg om van hun kantoor een grondstoffendepot te maken waar afval een nieuw leven krijgt! Door deze gerichte aanpak van het consortium CircularOffice uit de regio Utrecht zetten we middels deze samenwerking de eerste stappen naar een circulair kantoor. Een mooie samenwerking tussen Returnity, Koninklijke Bammens bv, Schoonmaakbedrijf Westerveld, EBU en Sodexo.
Een afvalcoach, nieuwe manieren van afval inzamelen en recycling tot nieuwe producten: Het kantoor van
UWV in Utrecht is dankzij hulp van het
consortium CircularOffice op weg om een afvalvrij kantoor te worden. Een primeur voor beide partijen.
De ideale werkplek
Natuurlijk bestaat die niet, maar verbeteren kan wel. Uit het
Global Workplace Report blijkt dat slechts een op de tien Nederlanders tevreden is met zijn of haar werkplek. Dat moet veranderen.
Facto (5 april 2019) somt een aantal tips op die de weg naar de ideale werkplek wijzen. De eerste twee van de acht tips:
- Bied medewerkers keuze en controle. Mensen die, afhankelijk van hun taak of gemoedstoestand, kunnen kiezen waar en hoe ze werken zijn meer betrokken bij het werk.
- Zorg voor speciale concentratieruimtes. De mogelijkheid om gebruik te maken van flexibele concentratieruimtes lost een van de grote problemen van het huidige kantoorleven op: kantoortuinen met een onafgebroken stroom aan afleiding en teveel geluid.
Waar het kan is het circulair
Waar het kan is het circulair. En waar het niet kan, is er bij de bouw gekozen voor duurzame alternatieven.
Biosintrum is een kenniscentrum dat voor meer dan 80 procent uit biobased materialen bestaat. Het gebouw in Ooststellingwerf is tot stand gekomen door slim samen te (blijven) werken.
Het plan voor het Biosintrum ontstond ruim tien jaar geleden. “Mbo- en hbo-onderwijs is geconcentreerd in de regio’s Leeuwarden en Groningen. De afstand tot Ooststellingwerf is groot. Toen we in 2015 in gesprek gingen met ondernemers in de gemeente merkten we dat er veel duurzame ideeën in een la lagen te verstoffen. In het Biosintrum brengen we deze bedrijven in contact met studenten die het idee kunnen uitwerken of er onderzoek naar kunnen doen.”
Duurzame eigenschappen, enkele voorbeelden
- Kozijnen zijn gemaakt van accoya-hout. Dat is naaldhout dat met azijnzuur is bewerkt, wat de levensduur ervan aanzienlijk verlengt.
- Marmoleum is gemaakt van cacaoschillen
- Stopcontacten zijn van bioplastics met melkzuur gemaakt.
- In het midden van het gebouw groeit een boom om de natuurbeleving extra te benadrukken.
- De vloer op de begane grond is gemaakt van restproducten: gerecycled olifantsgras en betonpuingranulaat. Het cement is vervangen door olifantsgras, dat vervolgens met het beton is vermengd.
- De wandisolatie bevatten denim van afgedankte spijkerbroeken, die inwoners uit de omliggende regio bij de gemeente konden inleveren. In totaal zijn zo’n 2.300 spijkerbroeken, ofwel 690 kilo, ingezameld.
(Bron: Facto, 4 sep. 2019)