Hoe je als werkgever met privéproblemen van je medewerkers om kunt gaan

Artikelen  |  wo 12 mrt 2025  |  Trefwoorden: , , , , ,




Als werkgever wil je uiteraard dat je medewerkers allemaal goed functioneren. Dat ze niet te veel fouten maken, ze tevreden zijn met het werk, goed binnen hun functie passen en echt wat bijdragen aan het bedrijf. Je hebt ze ongetwijfeld aangenomen om hun kwaliteiten, maar tegelijkertijd weet je ook dat het geen robots zijn. Ze hebben allemaal emoties. Het credo is om werk en privé gescheiden te houden en dat is inderdaad erg belangrijk. Toch hebben deze twee zaken altijd een impact op elkaar. Wanneer iemand zich in zijn privéleven goed voelt, is de kans groot dat dit ook zo is op het werk. En vice versa kan het werk ook weer een impact hebben op het privéleven. Maar hoe kun je als werkgever omgaan met privéproblemen van medewerkers? 

Vragen wat er aan de hand is

Dit klinkt misschien een beetje als een open deur, maar toch is het goed om te weten dat je je beter eerst wat terughoudend kunt opstellen. Als werkgever gaat het privéleven van een werknemer je natuurlijk niet altijd aan. Maar als je duidelijk merkt dat er problemen zijn, dan is het wel goed om je open te stellen voor een gesprek. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je werknemer te maken heeft met financiële problemen. Mocht dat het geval zijn, dan kun je als werkgever de nodige adviezen geven. Dat je ze bijvoorbeeld doorverwijst naar een expert die meer weet over bewindvoering. Dit kan echt helpen je werknemer weer op de rit te krijgen. Zo’n expert weet wat de mogelijke opties zijn en ook hoe het bijvoorbeeld met budgetbeheer zit. Maar de privéproblemen kunnen natuurlijk ook van een heel andere aard zijn. Denk aan ruzie binnen de familie, geen goede werk/privéverhouding en ga zo maar voort. Wat het probleem ook moge zijn: het begint altijd met een goed en open gesprek. 

Werken met een bedrijfspsycholoog 

Werkgevers doen er ook goed aan om samen te werken met een bedrijfspsycholoog. En bij een bedrijfspsycholoog denk je wellicht niet meteen aan het behandelen van privéproblemen, maar toch is dit een aspect van het werk. Het doel van een bedrijfspsycholoog is namelijk verzuim beperken en ervoor zorgen dat de relatie tussen werkgever en werknemer optimaal is. En dat er ook een fijne sfeer heerst tussen de werknemers onderling. Een bedrijfspsycholoog is wat dat betreft een ideale externe kracht die er niet alleen voor heeft doorgeleerd, maar ook ‘erboven staat’ en zaken op een objectieve manier kan beschouwen. Daarnaast zijn vele bedrijfspsychologen ook gespecialiseerd in het begeleiden van privéproblemen die een impact op het werk kunnen hebben. Met name als het bijvoorbeeld gaat om verzuim door veel voorkomende gebeurtenissen. Daarbij kun je dus denken aan het overlijden van een dierbare of, zoals we in de vorige alinea al aangaven, financiële problemen. Maar ook omtrent zorg voor kinderen, burn-outs en ga zo maar voort. 

Wat levert het op? 

Welnu, als werkgever denk je wellicht: werknemers hebben voor een groot deel toch de verantwoordelijkheid om privéproblemen buiten hun werktijd op te lossen? En daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar helaas zijn die zaken niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker niet in een tijd waarin werknemers steeds meer waarde hechten aan carrière. Dus niet alleen werken om te leven, maar het werk ook zien als iets wat bijdraagt aan meer levensgeluk. En ook op praktisch vlak levert het je als werkgever veel op wanneer je rekening houdt met de privéproblemen van je waardevolle werknemers. Enerzijds krijg je daardoor een beter beeld van je werknemers. Je weet waar ze eventueel mee kampen en daar kun je dan ook beter op inspelen. Als je bijvoorbeeld weet dat het met een medewerker niet heel goed gaat door privéproblemen, dan kun je hem of haar andere taken geven. 
Daarnaast zal het ook zeker bijdragen aan de algehele sfeer op de werkvloer. Je weet ongetwijfeld dat een sfeer bepaald wordt door iedereen binnen het team. Als iemand zich niet gehoord of begrepen voelt, dan kunnen negatieve emoties een impact op iedereen hebben. Met als gevolg dat de werkprestaties verslechteren en voor je het weet zit je op een hellend vlak. En al deze zaken hebben uiteindelijk ook als gevolg dat je minder te maken krijgt met uitval. Een medewerker die af en toe ziek is, door bijvoorbeeld verkoudheid, heeft natuurlijk geen verstrekkende gevolgen voor je onderneming, maar wel als een werknemer door geestelijke problemen zeer langdurig uitvalt. Kortom: hoe meer oog voor het welzijn, hoe beter voor werkgever en werknemer!