Posters en flyers zijn steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Ze worden ingezet om aandacht te trekken van voorbijgangers. Het ontwerp van een flyer of poster moet tussen alle andere drukwerken eruit springen, wil je met jouw drukwerk opvallen. Gemiddeld wordt een flyer of poster slechts 3 seconde bekeken. Pas wanneer deze opvalt en relevante informatie biedt, dan zal het langer worden bekeken. Het ontwerp is dus een belangrijk onderdeel van jouw poster of flyer. Door middel van een goed ontwerp kan jij je doel bereiken. Dit doel kan het genereren van meer verkopen zijn, maar ook het werven van meer bezoekers of personeel. Wij zetten een aantal tips op een rijtje.
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je een poster laat afdrukken. Het is belangrijk dat je poster een blikvanger is. Het ontwerp kan kleurrijk zijn of een mooie foto bevatten. Daarbij moet een poster overzichtelijk zijn, met een duidelijke boodschap. Veel verschillende kleuren en patronen kunnen namelijk een afleiding zijn van de tekst. Daarom moet de verhouding tekst en afbeeldingen goed zijn. Zorg ervoor dat een van de twee, de hoofdrol speelt op jouw poster.
Daarnaast is het aan te raden om niet te veel tekst op de poster te plaatsen. Zorg ervoor dat de kernboodschap duidelijk is. Denk hierbij aan ‘Korting tot 50%’, ‘Geopend vanaf 1 mei’ of ‘Personeel gezocht’. Voeg vervolgens enkel de essentiële informatie toe, zoals het merk en de website. Bij het gebruik van tekst op posters geldt meestal: less is more.
Waarbij een poster over het algemeen wordt opgehangen, wordt een flyer meestal uitgedeeld. Dit kent meerdere voordelen ten opzichte van een poster. Een flyer is niet statisch zoals een poster en ontvangers kunnen de flyer bij zich houden. Daarnaast kan er bij een flyer gebruik worden gemaakt van de achterkant om meer informatie te geven. Hierdoor is er aan de voorzijde van de flyer meer ruimte voor beeld.
Ook wanneer je flyers laat afdrukken is het belangrijk dat het ontwerp de aandacht trekt. De stijl van het ontwerp moet de doelgroep aanspreken, zodat ze in een oogopslag geïnteresseerd raken en verder willen lezen. Op de achterkant kan er dieper op het onderwerp in worden gegaan. Denk hierbij aan begintijden van een evenement of functiebeschrijvingen bij vacatures. Daarnaast moet er altijd een call-to-action zijn, bijvoorbeeld ‘ Meld je aan’ of ‘ bezoek de site’. Ook zul je moeten denken aan de plek waar je de flyers wilt verspreiden. Zorg ervoor dat je dit doet waar de doelgroep aanwezig is.