Liefdesclausule in het personeelsreglement noodzakelijk?

Opinie  |  ma 20 jun 2016  |  Bron: www.allesoverhr.nl  |  Auteur: Peter Rooze  |  Trefwoorden: , ,

Dat goede relaties tussen medewerkers de productiviteit kunnen verhogen is bekend. Maar wat te doen als men een stapje verder gaat?

Uitzendbureau Tempo-Team deed een onderzoek in België naar relaties op het werk en kwam tot die opvallende resultaten. Het flirten en zoenen tussen collega’s leidt in een vijfde van de gevallen tot een (kortstondige) relatie. Medewerkers die trouwen of gaan samenwonen komt minder voor, maar 1 op tien stapt in het huwelijksbootje. Het overgrote deel van de ondervraagden zei echter heel bewust relaties op het werk te mijden, omdat dat voor problemen zou kunnen zorgen. Voor een relatie met de baas wordt een uitzondering gemaakt: 10 % van de ondervraagden gaf toe een relatie met de baas te overwegen, als dat zijn/haar carrière vooruit zou helpen.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 3 bedrijven afspraken heeft over relaties op het werk. Hoe zit dit eigenlijk in Nederland?
Cijfers uit onderzoek (CBS, singles.nl) geeft voor de Nederlands situatie hetzelfde beeld: 11 procent van de werknemers heeft een kortstondige liefdesrelatie, 7 procent doet het zelfs tijdens werktijd op kantoor en 23 procent houdt het bij knuffelen en zoenen. Zo zijn er 150.000 stellen op de werkvloer.
 

7 procent doet het zelfs tijdens werktijd op kantoor

 
Wordt het dan toch tijd voor een ander vorm van een ‘relatiebeding’? Bijvoorbeeld met bepalingen die betrekking hebben op:
  1. relatie met collega in gelijke positie: moet kunnen.
  2. relatie met leidinggevende: meldplicht.
  3. relaties tussen concurrenten: gevarenzone.
  4. relatie met een leerling, stagiair of een cliënt: reden voor ontslag.
Meer informatie over het maken van personeelsreglementen.

Peter Rooze

Peter Rooze Meer info