- 4 Bepalen wat tot het loon hoort
- 8 Eindheffing werkkostenregeling berekenen
- 19 Aanspraken, uitkeringen, stamrechten en pensioenen
In de 3e uitgave is een onderwerp toegevoegd: Nieuwe loonbelastingtabellen per 1 april 2016 (punt 18). De tarieven, bedragen en percentages per 1 januari 2016 zijn daardoor verplaatst van punt 18 naar punt 19.
Verder zijn een aantal fouten verbeterd en onderwerpen uitgebreid:
Verwijzingen naar het 'Handboek Loonheffingen 2015' zijn nu verwijzingen naar het 'Handboek Loonheffingen 2016'. Tot slot hebben we overal de tijden van de werkwoorden aangepast, omdat de 3e uitgave in 2016 verschijnt.
In de 2e uitgave zijn de volgende onderwerpen toegevoegd:
Verder hebben we bij punt 7 meer informatie toegevoegd over contractloon en over contracturen per week.
(Bron: Belastingdienst)Er is in stap 7 Loonbelasting/premie volksverzekeringen berekenen en paragraaf 7.3.7 Tabellen voor bijzondere groepen werknemers een link gemaakt naar de Rekenregels en handleiding loonheffingen over bijstandsuitkeringen 2016.
De SVB en de gemeenten zijn wettelijk verplicht om loonheffingen te betalen over bijstandsuitkeringen. In deze handleiding staan de regels die daarvoor in 2016 gelden.
In paragraaf 11.7 Aangifte pseudo-eindheffing voor excessieve vertrekvergoedingen en paragraaf 24.8 Pseudo-eindheffing voor excessieve vertrekvergoedingen is een link gemaakt naar de Toelichting excessieve vertrekvergoeding 2016.
De werkgever betaalt 75 procent belasting over het excessieve deel van vertrekvergoedingen van werknemers die in 2016 bij hem uit dienst gaan. Voor deze werknemers betaalt u deze zogenoemde pseudo-eindheffing alleen als het toetsloon meer is dan € 538.000 en voor zover de vertrekvergoeding hoger is dan het toetsloon. In deze toelichting leest u hoe u het toetsloon bepaalt en het excessieve deel van de vertrekvergoeding berekent.
In paragraaf 20.3.3 Huisvesting op de werkplek was het normbedrag voor huisvesting en inwoning was niet juist. Dit bedrag is aangepast: er stond € 5,40, er staat nu € 5,45.
Voldoet de huisvesting op de werkplek niet aan de voorwaarden voor een onbelaste terbeschikkingstelling en gaat het ook niet om een (dienst)woning dan rekent u voor huisvesting op de werkplek een normbedrag van € 5,45 per dag tot het loon van de werknemer. In dit normbedrag is de verstrekking van energie, water en bewassing inbegrepen. U kunt dit loon ook als eindheffingsloon aanwijzen. In dat geval is administratie per werknemer niet meer nodig. U vermenigvuldigt het aantal werknemers met het aantal dagen dat u de huisvesting verstrekt en met het normbedrag van € 5,45 per dag.
Het normbedrag van € 5,45 per dag geldt per werknemer. Als u de huisvesting ook verstrekt aan een of meer gezinsleden van de werknemer, wordt het bedrag niet hoger. Het normbedrag is bijvoorbeeld van toepassing bij de inwoning van agrarisch personeel op de werkplek, bij een matroos die aan boord woont, of bij verblijf van een werknemer bij een vaste arbeidsplaats.
U kunt hier zien welke wijzigingen wij hebben doorgevoerd in het 'Handboek Loonheffingen 2016'. We houden de wijzigingen per onderwerp bij. Daarbij geven we aan:
U vindt een overzicht van de wijzigingen per kwartaal. Aan het eind van elk kwartaal publiceren we een nieuwe pdf waarin de wijzigingen van het voorgaande kwartaal zijn verwerkt.
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
26-02-2016 |
Aan het eind van de 1e alinea hebben we toegevoegd dat het totale fiscale loon niet herrekend mag worden naar een volledig jaar. |
|
26-02-2016 |
Aan het eind van deze paragraaf hebben we een let op toegevoegd. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
10-03-2016 |
We hebben de laatste bullet onder 'Overige onbelaste vergoedingen en verstrekkingen' aangepast. Deze is nu gelijk aan de laatste bullet van de 1e opsomming onder 'Extraterritoriale kosten'. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
26-02-2016 |
Het normbedrag voor maaltijden was niet juist. We hebben dit bedrag aangepast: er stond € 3,20, er staat nu 3,25. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
26-02-2016 |
We hebben de inleidende zin in de 3e alinea aangepast. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
26-02-2016 |
Het jaartal in de titel van deze tabellen was niet juist. We hebben dit aangepast: er stond 2015, er staat nu 2016. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
14-06-2016 |
In deze paragraaf hebben we de 2e alinea geschrapt, omdat de site weethoehetzit.nl half juni uit de lucht gaat. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
14-06-2016 |
In de inleiding en in paragraaf 7.3.7 hebben we een link gemaakt naar de 'Rekenregels en handleiding loonheffingen over bijstandsuitkeringen 2016'. |
|
14-06-2016 |
In de laatste opsomming van deze paragraaf stond 2106 in plaats van 2016. We hebben dit aangepast. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
01-04-2016 |
Aan het eind van de 1e alinea ontbrak: Dat loon is het totaal van kolom 3 + 4 + 5 – 7. Dit hebben we toegevoegd. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
14-06-2016 |
We hebben een link gemaakt naar de 'Toelichting excessieve vertrekvergoeding 2016'. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
14-06-2016 |
In deze paragraaf hebben we de 3e alinea geschrapt. Deze informatie was verouderd. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
01-04-2016 |
In deze paragraaf klopten 5 van de 6 bedragen niet die u voor binnenlandse dienstreizen maximaal kunt vergoeden (onder 'Reisbesluiten Binnen- en Buitenland'). Alleen het bedrag voor een ontbijt was juist. De andere bedragen hebben we aangepast. |
|
14-06-2016 |
Het normbedrag voor huisvesting en inwoning was niet juist. We hebben dit bedrag aangepast: er stond € 5,40, er staat nu € 5,45. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
14-06-2016 |
We hebben een link gemaakt naar de 'Toelichting excessieve vertrekvergoeding 2016'. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
01-04-2016 |
We hebben de tarieven, bedragen en percentages per 1 april 2016 toegevoegd. Hierin is het volgende veranderd ten opzichte van de tarieven, bedragen en percentages per 1 januari 2016:
|
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
19-07-2016 |
In de laatste alinea hebben we de Verklaring arbeidsrelatie vervangen door de modelovereenkomsten. |
|
19-07-2016 |
In de 1e bullet hebben we 'persoonlijk' toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
In de laatste opsomming hebben we bij aandeelhouders '(partners van)' toegevoegd en bij commissarissen 'tot 1 mei 2016'. |
|
19-07-2016 |
De informatie over de Verklaring arbeidsrelatie is vervangen door informatie over de modelovereenkomsten. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
19-07-2016 |
In de 'Let op' hebben we 'voor overheidswerknemers' toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
In de 'Let op' hebben we 'voor overheidswerknemers' toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
In de 1e zin van de 1e alinea hebben we 'voor overheidswerknemers' toegevoegd. En aan het eind van de paragraaf hebben we toegevoegd wat we onder overheidswerknemers verstaan. |
|
19-07-2016 |
Onder 'Beschikking of mededeling' hebben we toegevoegd wanneer u de beschikking of mededeling krijgt. |
|
19-07-2016 |
Onder 'Uw werknemer neemt volledig onbetaald verlof' hebben we:
Onder 'U neemt een onderneming over' hebben we informatie toegevoegd over faillissement. |
|
19-07-2016 |
We hebben paragraaf 5.10.1 en 5.10.2 omgedraaid. |
|
19-07-2016 |
In de laatste alinea vóór het 2e voorbeeld hebben we toegevoegd 'en uw ex-werknemer opnieuw bij u in dienst treedt'. Onder 'U neemt een onderneming over' hebben we informatie toegevoegd over faillissement. |
|
19-07-2016 |
Onder 'U neemt een onderneming over' hebben we informatie toegevoegd over faillissement. |
|
19-07-2016 |
'Werknemers die niet fulltime werken' hebben we aangevuld met 'of gedeeltelijk onbetaald verlof hebben'. Onder 'Werknemers met een dienstbetrekking die niet het hele aangiftetijdvak duurt' hebben we 2 situaties toegevoegd waarin u de premiekorting ook verlaagt. We hebben ook een 3e voorbeeld toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
We hebben een situatie toegevoegd waarin u de premiekorting ook verlaagt. |
|
19-07-2016 |
Onder 'Eigenrisicodragerschap WGA aanvragen' hebben we:
|
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
19-07-2016 |
Onder 'U doet aangifte met andere aangifte- of administratiesoftware' hebben we de informatie over het overstappen naar Digipoort aangepast. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
19-07-2016 |
We hebben de titel van deze paragraaf gewijzigd in '(Partners van) aandeelhouders met een aanmerkelijk belang'. |
|
19-07-2016 |
In deze paragraaf hebben we verwerkt dat commissarissen vanaf 1 mei niet meer verplicht in fictieve dienstbetrekking zijn. |
|
19-07-2016 |
Aan de uitzonderingen hebben we een bullet toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
Aan de opsomming hebben we een bullet toegevoegd. |
|
19-07-2016 |
Aan het eind van deze paragraaf hebben we informatie toegevoegd over vrijwilligerswerk en bijstand. |
Paragraaf |
Publicatiedatum |
Wijziging |
---|---|---|
19-07-2016 |
Onder 'Extraterritoriale kosten' hebben we bij de laatste bullet 'de extra kosten voor' toegevoegd vóór 'schoolgelden'. |
paragraaf 2.2
Drie alinea’s over het vaststellen van identiteit zijn toegevoegd.
De tekst luidt nu als volgt:
U moet de identiteit van uw werknemer vaststellen, vóórdat hij bij u gaat werken. Een goed leesbare kopie van het identiteitsbewijs bewaart u in uw loonadministratie.
Op de kopie moeten alle persoonsgegevens staan die ook op het originele identiteitsbewijs staan. Bij het paspoort model 2013 en de identiteitskaart (ID-kaart) model 2013 moet u ook de bladzijde met het burgerservicenummer (BSN) kopiëren.
Hoe u de identiteit vaststelt, leest u in het Stappenplan Verificatieplicht. U kunt dit stappenplan downloaden van inspectieszw.nl. Met dat plan kunt u in 5 stappen de identiteit van uw werknemer vaststellen en bepalen of een buitenlandse werknemer voor u mag werken.
Maakt u gebruik van arbeidskrachten die niet op uw loonlijst staan, zoals uitzendkrachten? Kijk dan ook op eerlijkwerkenzelfinspectie.nl. Hier vindt u naast informatie over de identificatieplicht ook andere belangrijke zaken die u moet weten als u gebruikmaakt van dit type arbeidskrachten.|
U hoeft alleen de identiteit vast te stellen van werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en niet van werknemers met loon uit vroegere dienstbetrekking, zoals (pre)pensioenuitkeringen.
paragraaf 2.3.1
In de lijst met gegevens is het telefoonnummer van de werknemer toegevoegd. En de 2 alinea’s onder de opsomming zijn aangepast.
De tekst luidt nu als volgt:
U krijgt de volgende gegevens (voor de loonheffingen) van uw werknemer:
De werknemer levert deze gegevens op papier aan, voorzien van datum en handtekening. Dat kan op verschillende manieren.
Uw werknemer kan de gegevens met het Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen aan u doorgeven. U kunt het model downloaden van www.belastingdienst.nl. Maar u of uw werknemer mag ook een eigen model gebruiken met daarop alle hiervoor opgesomde gegevens. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs met daarop alle hiervoor opgesomde gegevens (inclusief het verzoek om toepassing van de loonheffingskorting en handtekening met datum) is ook voldoende.
Let op!
Studenten en scholieren die gebruik willen maken van de studenten- en scholierenregeling, moeten hiervoor een verzoek toevoegen aan hun gegevens voor de loonheffingen (zie paragraaf 16.16). U kunt daarvoor ook het Model opgaaf voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling) downloaden van www.belastingdienst.nl.
6,2,4
In het laatste voorbeeld (berekening bijdrage Zvw) stond ten onrechte loon voor de werknemersverzekeringen. Dit is geschrapt.
7.1
In het voorbeeld van de loon- en loonkostenberekening is het bedrag van de loonbelasting/premie volksverzekeringen, het nettoloon van de werknemer en het uit te betalen bedrag aan de werknemer aangepast aan de tabellen per 1 april 2016.
10
Onder ‘Gegevens op de loonstrook’ zijn bij de 1e en 2e bullet toegevoegd: ‘gespecificeerde’.
Verder is in de opsomming toegevoegd:
de vakantiebijslag
de periode waarover u de vakantiebijslag hebt betaald
En geschrapt is: de wettelijke minimumvakantiebijslag die voor de werknemer geldt.
17.4.3
In voorbeeld 2 stond 2x € 36.899 in plaats van € 36.889. Dit is aangepast.
22.4
Onder ‘Als uw werknemer met pensioen gaat of de AOW-leeftijd bereikt’ is :
in de 3e alinea ‘de uitkering’ vervangen door ‘het tegoed’
in de 4e alinea ‘keert u het tegoed aan hem uit’ vervangen door ‘belast u het tegoed’
aan het eind een ‘Let op’ toegevoegd
De ‘Let op’ luidt als volgt:
Let op!
Als uw werknemer – geboren in 1954 of daarvoor – naast zijn levensloopverlof voor u blijft werken, moet u hem tweemaal in uw aangifte loonheffingen opnemen. U gebruikt voor deze werknemer dan 2 verschillende nummers inkomstenverhouding. Het nummer inkomstenverhouding dat u al voor deze werknemer gebruikt, blijft u gebruiken voor het loon dat hij verdient (dit is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking). Voor de opnames uit het levenslooptegoed (loon uit vroegere dienstbetrekking) gebruikt u een nieuw nummer. Zie paragraaf 3.4.2 voor meer informatie over het gebruik van de nummers inkomstenverhouding.
23.1
Onder ‘Loonheffingskorting en de loonbelastingtabellen’ stond dat de alleenstaande-ouderenkorting is verwerkt in de witte en groene tijdvaktabellen. Maar deze korting is alleen verwerkt in de groene tijdvaktabellen voor de Anw- en de AOW-uitkering. Dit is aangepast.
In paragraaf 1.1.6 van het Handboek Loonheffingen is op 8 december 2016 informatie toegevoegd over het uitstel van de handhaving van de wet DBA behalve voor kwaadwillenden. Ook staat aangegeven wat onder ‘kwaadwillenden’ wordt verstaan.
Paragraaf 1.1.6 luidt nu als volgt:
Als u werkt met een freelancer of zelfstandige zonder personeel en twijfelt of er sprake is van een dienstbetrekking, gebruik dan een modelovereenkomst. U hoeft geen loonheffingen in te houden en te betalen als u en uw opdrachtnemer volgens deze overeenkomst werken. De opdrachtnemer is niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen en u houdt geen bijdrage Zvw in. Voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zvw krijgt de opdrachtnemer zelf een aanslag.
De modelovereenkomsten vervangen de ‘Verklaring arbeidsrelatie’ (VAR), die sinds 1 mei 2016 is afgeschaft. Meer informatie over het werken met modelovereenkomsten en de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties vindt u op www.belastingdienst.nl/dba.
De Belastingdienst schort zijn repressieve handhaving van de Wet DBA op tot in ieder geval 1 januari 2018, tenzij u als kwaadwillend wordt gezien. Dat betekent dat u tot in ieder geval 1 januari 2018 géén correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen loonheffingen krijgt opgelegd, indien u een opdrachtnemer heeft ingehuurd en de Belastingdienst achteraf constateert dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking. Ook kunt u daarvoor tot die tijd geen boetes van ons krijgen.
Let op!
Het opschorten van de hiervoor genoemde repressieve handhaving geldt niet als u door de Belastingdienst als kwaadwillende wordt gezien. U bent kwaadwillend als u opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat u weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking (en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast). De handhaving richt zich nu eerst op de ernstigste gevallen: situaties waarin partijen evident buiten het wettelijk kader treden. Het gaat daarbij dus niet om een zelfstandige professional bij wie er ruis is over de gezagsrelatie. Het gaat wel om gevallen waarin opdrachtgevers opereren in een context van opzet, fraude of zwendel. Daarbij kan worden gedacht aan situaties waarin sprake is van listigheid, valsheid of samenspanning en situaties die leiden tot ernstige concurrentievervalsing, economische of maatschappelijke ontwrichting of waarin het risico aanwezig is van uitbuiting. Indien u als kwaadwillend wordt gezien, zal de Belastingdienst met ingang van 1 mei 2017 handhavend optreden. Dit betekent dat de Belastingdienst in geval van kwaadwillendheid correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen kan opleggen.
Zie ook het eerder gepubliceerde bericht Opschorting handhaving Wet DBA komt in Handboek Loonheffingen: