On-Page optimalisatie voor zoekmachines: een introductie
Opinie | ma 29 feb 2016 | Auteur: Romano Groenewoud | Trefwoorden: Introductie
Geen half werk met on-page optimalisatie
On-page optimalisatie verwijst naar alle maatregelen die direct binnen een website genomen kunnen worden om de positie in de zoekmachine rankings te verbeteren. Het doel hiervan is een zodanige (technische) inhoud aan uw pagina te geven dat zoekmachines uw makkelijk kunnen vinden, begrijpen en ook kunnen linken aan een bepaald onderwerp.
Daarbij is het belangrijk hoe uw website er technisch ‘uitziet’. Een technisch juist ingerichte pagina is voor een zoekmachine makkelijk te vinden en te begrijpen. De laadsnelheid van uw webpage wordt hierdoor ook beïnvloed.
De volgende parameters dragen, naast andere factoren, bij aan de zoekmachineranking van uw site:
Optimaliseer de Meta-titels van webpages
De titel attribuut oftewel ‘title tag’ is de titel van de webpage waarmee een link verbonden is. Als men met de muis boven de link gaat hangen, verschijnt dit titel attribuut. Zoekmachines zoeken aan de hand van deze titel naar overeenkomst tussen de inhoud van uw webpagina en de gebruikte zoekwoorden.
Optimaliseer de Meta Description
De Meta Description bestaat uit een paar woorden of een paar zinnen die uw pagina kort samenvatten. Deze woorden en zinnen kiest u zelf via een ‘Meta-Tag’. Ze verschijnen vetgedrukt in de zoekresultaten en verschijnen onder de link naar uw website als fragment. De woorden die gebruikt woorden voor deze Meta-Tag moeten dus met zorg gekozen worden.
Geoptimaliseerde afbeeldingen
Een webpagina moet snel kunnen laden. Duurt dit te lang, dan verlaat men uw website. Het vroeg verlaten van een website en daarna kiezen voor een andere relevante website heet ‘bouncepercentage’. Is het bouncepercentage hoog op uw webpagina, dan kan dit uw rankings bij de zoekmachineresultaten beïnvloeden. Des te meer reden om de afbeeldingen op uw site te optimaliseren! Een handige gratis tool van Google om de laadsnelheid te testen: PageSpeed Insights. Deze tool geeft vooral technisch advies over eventuele punten waar verbetering mogelijk is.
Conversie optimalisatie
Tegenwoordig surfen mensen steeds vaker met verschillende apparaten zoals smartphones en tablets. Een reguliere homepage voor een desktop of laptop kan wat te zwaar zijn om vlot te kunnen laden op een mobiele device. Ook hier speelt het bouncepercentage een rol: laadt de site niet, dan verlaten mensen uw site en kiezen voor een concurrerent. Er zijn veel verschillende tools voor conversie optimalisatie op de markt waarmee u zelf de optimalisatie voor uw site door kunt voeren op een handige en correcte manier.