De eerste klanten hebben hun weg naar jouw online winkel gevonden. Je webshop draait, maar de grote successen blijven uit. In je slaap zal het niet gebeuren, dus hoog tijd om wakker te worden en aan het optimaliseren te gaan om zo het meeste uit je webshop te halen. Waarom je dat doet en hoe je aan de slag gaat, dat lees je hier.
Je webshop optimaliseren doe je voor de vindbaarheid in zoekmachines. Maar hoe belangrijk SEO ook is, in de eerste plaats verdient je webshop een opfrisbeurt voor je klanten en je merk! Zoekmachineoptimalisatie is inderdaad een goede manier om aan je digitale marketingstrategie te werken, maar vergeet niet dat de ervaring van je huidige klanten en webshopbezoekers als prioriteit moet beschouwen. User Experience staat hoog op je lijstje, want je kunt wel heel veel bezoekers naar je webshop trekken, maar als de flow niet lekker zit, verlies je die klanten alsnog.
Oké, we weten nu waarom we moeten optimaliseren, maar hoe beginnen we eraan? First things first! Een grondige en diepgaande analyse van hoe je webshop nu functioneert is aan de orde. Neem de copy, je afbeeldingen en de algemene flow van je webshop eens nauwkeurig onder de loep. Werken alle links? En zijn die logisch geplaatst? Bekijk ook eens de check-out, welke online betaalmethoden gebruiken jullie nu? Kan de klant makkelijk contact opnemen en krijgt hij of zij snel antwoord? Hiervoor kan je misschien een online mystery shopper inschakelen. Je kan het ook zelf doen, maar een onafhankelijk oog is toch net wat anders. Nog beter: Stel een enquête op, gekoppeld aan een incentive of een korting voor waardevolle informatie. En vergeet zeker Google Analytics niet te checken om te kijken wie nu precies je webshop bezoekt en ga van daaruit verder.
Na de analyse kan het goed zijn dat je tot het besef komt dat er heel wat mist op je webshop. Misschien mist er achtergrondinformatie en kan je met een blog je klanten hiervan voorzien. Geen tijd om er zelf mee aan de slag te gaan? Er zijn heel wat alternatieven om toch waardevolle content te verkrijgen. Laat bijvoorbeeld je klanten gastbloggen! Daarnaast ben je er dankzij Analytics misschien achter gekomen dat er ook Belgische klanten op je webshop komen. Misschien interessant om ook Bancontact aan te bieden?
Aanpassingen gedaan? Bekijk de hele website nog eens goed. Doorloop alle stappen die een geïnteresseerde klant zou kunnen nemen. Doe dit voor elke stap van de customer journey. Op het eind van de rit heb jij straks een webshop die klanten trekt en ze met gemak doortrekt naar de betaalpagina.Dan zul jij binnenkort ook met je ogen dicht je omzet straks zien stijgen!