Werknemers die onder werktijd sociale media websites, zoals Facebook, bezoeken, stellen de bedrijfsnetwerken bloot aan virussen en andere gevaarlijke software. Cybercriminelen stelen daarmee grote hoeveelheden bedrijfs- en persoonsgegevens voor eigen gewin. Dat is gebleken na onderzoek van de Europese politieorganisatie Europol naar georganiseerde cyber criminaliteit.
Europol baseert zijn bevindingen op onderzoek naar het gebruik van internet in de VS, waar het volgens de organisatie algemeen geaccepteerd is om onder werktijd Facebook en soortgelijke sites te bezoeken. Ruim 30 procent van de midden- en kleinbedrijven zou via dat soort sites geïnfecteerd zijn met schadelijke software en 35 procent van die bedrijven liep financiële schade op. (Bron: PZC, 5 jan 2011)
Het Informatieknooppunt Cybercrime wordt vanaf 2011 ondergebracht bij onderzoeksorganisatie TNO. Dat heeft het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie bekendgemaakt. In het knooppunt wisselen overheid en bedrijven informatie uit over de dreiging en aanpak van internet criminaliteit. Het werd vier jaar geleden tijdelijk ingesteld, maar krijgt nu permanent onderdak omdat de samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven op het gebied van cybercrime een succes is. (Bron: Fok, 27 dec 2010)
Het vooral onder hitsige pubers populaire appje Snapchat heeft toegegeven haar privacybeloftes niet na te komen. De lol van Snapchat is voor veel mensen dat verstuurde foto’s na een bepaald aantal secondes weer verdwijnen. Dat blijkt echter toch niet helemaal het geval. Het bleek namelijk vrij eenvoudig mogelijk om foto’s toch te bewaren, ook al is dat volgens Snapchat niet mogelijk. Bovendien bleek de app niet helemaal eerlijk over de hoeveelheid persoonlijke gegevens die verzameld worden en de beveiligingsmaatregelen die er genomen zijn tegen eventueel misbruik.
Dat Snapchat zo op de biechtstoel plaatsneemt komt door een schikking met de Federal Trade Commission (FTC) in de VS. Dat gaat Snapchat de komende 20 jaar onder toezicht houden. "Als een bedrijf tegenover consumenten privacy en veiligheid een belangrijk verkooppunt noemt, is het essentieel dat die beloftes worden nagekomen", zegt FTC-voorzitster Edith Ramirez. "Elk bedrijf dat de consument over de eigen privacy- en veiligheidspraktijken misleidt riskeert actie van de FTC."
De sociale media ontwikkelen zich tot een begraafplaats voor carrières. Dankzij de massale populariteit groeit ook het aantal mensen dat ontslag krijgt om een faux pas op Facebook, Twitter of andere sociale media, signaleren arbeidsrechtdeskundigen.
Bij DAS, een van de grootste juridische dienstverleners van Nederland, vormen misstappen op sociale media inmiddels de oorzaak van een tiende van alle zaken waarbij sprake is van ontslag op staande voet. (Bron: Volkskrant, 14 jan. 2015)
Ga terug naar Sociale media