Projectplanning en stappenplan

Datum laatste wijziging: 25 april 2014  |  Trefwoorden:

De onderstaande activiteiten maken deel uit van het totale traject en moeten worden uitgevoerd volgens een strak projectplan:
• een projectleider aanstellen;
• arbeidsvoorwaarden analyseren;
• beloningsstrategie bepalen;
• een enquête houden;
• de doelstelling van het cafetariaplan bepalen;
• het keuzemenu (bronnen en doelen) samenstellen;
• intern en extern overleg voeren met alle betrokkenen;
• contracten voor onder andere verzekeringen, fietsplan en sparen regelen;
• een reglement opstellen en deze toetsen aan de fiscale, sociale en arbeidsrechtelijke wetgeving;
• een Persoonlijk Arbeidsvoorwaardenoverzicht, formulieren, verklaringen en aanvullende arbeidsovereenkomst opstellen;
• analyse-, advies- en helpfuncties regelen;
• het softwaresysteem installeren en implementeren;
• verschillende disciplines opleiden;
• nagaan welke managementrapportages zijn gewenst;
• evalueren;
• helpdesk, online helpfunctie en flexcoördinator instellen;
• een procedureboek maken;
• een promotie- en communicatieplan maken en uitvoeren.

De processen die essentieel zijn voor een succesvolle implementatie zijn verwoord in een stappenplan.

Stappenplan
Omdat het invoeren van flexibele arbeidsvoorwaarden een belangrijke organisatorische verandering binnen de onderneming teweegbrengt, is het essentieel dat het management vanaf het prille begin direct betrokken is bij de vele stappen en beslissingen die genomen moeten worden. Onderstaand geven we een voorbeeld van een stappenplan:

Onderzoeksfase:

Vaststellen strategische doelstelling flexibele arbeidsvoorwaarden

Intentiebesluit Management

Vaststellen huidige pakket arbeidsvoorwaarden

Voorlopige inventarisatie problemen

Opstellen voorlopig budget

Inhuren externe consultant

Benchmark arbeidsvoorwaarden en flexpakketten van vergelijkbare bedrijven in Nederland

Vaststellen strategische waarde van een flexpakket

Voorlopig besluit Management

GO / NO GO

Eerste ontwerp ruilmodel; inventarisatie organisatorische, juridische, fiscale en administratieve implicaties

Informatie aan Ondernemingsraad

Opinie-onderzoek bij personeel

Besluitfase:

Keuze software voor het flexpakket

Definitief budget

Besluit Management

GO / NO GO

Inrichten softwarepakket en koppeling met externe geautomatiseerde bestanden (salarisadministratie e.a.)

Definitief vaststellen organisatorische, juridische, fiscale en administratieve regels en consequenties, rekenregels en limieten van de bronnen en doelen, et cetera

Fiattering Belastinginspecteur en UWV

Opstellen reglement tbv personeel, aanpassing handboek personeel

Instructies voor o.m. financiële en salarisadministratie, afdeling P&O

Communicatieplan

Instemming Ondernemingsraad

Voorlichtingsfase:

Voorlichtingsbijeenkomsten

Pilotstudy softwarepakket

Bijstelling budget

Uitvoering flexpakket 1e ronde

Behandeling klachten

Evaluatiefase:

Evaluatie; communicatie aan Management, Ondernemingsraad en personeel

Bijstelling flexpakket

Bijstelling budget

Instemming Ondernemingsraad

Informatie aan personeel

Uitvoering 2e ronde

NB: Een originele stappenplan is die van BDO van 23 april 2014.

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Ziekteverzuim