In de Telegraaf van 10 mei 2012 wordt het privé gedeelte van de leaseauto beschreven. In het akkoord staat dat ALLE leaserijders ongeacht of ze nu wel of niet meer dan 500 km privé rijden een bijtelling krijgen. M.a.w. leaserijders die nu nadrukkelijk beweren minder dan, of zelfs helemaal geen privé rijden, wordt toch een bijtelling van 0 – 35% (afhankelijk type auto) in het vooruitzicht gesteld.
Maar, wat wordt vergeten. Het zogenaamde woon-werk verkeer is niet langer zakelijk. Dat houdt in dat de vergoeding die de werkgever betaalt, of dat nu € 0,19 per km is of een vergoeding voor de OV-kaart of de verstrekking van een auto van de zaak, vanaf 2013 belast is.
Bij het belasten gaat het om een betaling in geld of een verstrekking of voorziening. Een leaserijder krijgt dus naast het eventuele privégebruik ook het woon-werk verkeer nog eens vergoed. En ook dat moet belast worden. Als dat niet gebeurt is dat strijdig met het zogenaamde gelijkheidsbeginsel.
Uiteraard zal er een discussie ontstaan over de ambulante en de niet-ambulante rijder. Dus de consultant die van huis uit zijn werk doet en de manager/directeur, die op basis van zijn status een leaseauto krijgt en daarmee 100 km woon-werk per dag rijdt. Zie verder het artikel:
https://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/8456.
Mijn punt is, dat in de Telegraaf hiervan geen melding wordt gemaakt. M.a.w. indien deze maatregel doorgaat, dan is het nog veel erger dan vandaag in de Telegraaf staat. Het is mij een raadsel waarom deskundigen van
AWVN en Accountants dit niet signaleren.
Andries F. Bongers
Redacteur HR-kiosk
Correctie: Alhoewel niet consequent blijkt nu (na ontvangst van de toelichting), dat de leaserijder feitelijk niet voor het woon-werkverkeer wordt belast. Dus alleen voor de leaserijder, die minder dan 500 km prive rijdt, krijgt een bijtelling van 25% van de bijtelling gedurende de looptijd van de leaseovereenkomst.
Zakelijke kilometers ook na Lenteakkoord onbelast te vergoeden
Het plan om de belastingvrije vergoeding van 19 cent te schrappen, geldt alleen voor woon-werk verkeer, niet voor ritten tijdens werktijd. Tegenover AMD automotive fiscalisten bevestigen ambtenaren dat deze maatregelen alleen betrekking hebben op het woon-werkverkeer, dat straks als privégebruik wordt aangemerkt, en dat zakelijke ritten hier niet door getroffen worden.
Rijdt iemand zakelijk, dan blijft het declareren van die kilometers gewoon toegestaan volgens de huidige regels: de eerste 19 cent zijn belastingvrij, alles daarboven wordt belast (Bron:
AMD Automotive fiscalisten, 23 mei 2012)
NB: het Kunduz-akkoord plus bijlages, commentaren en rekenvoorbeelden is te vinden op
HR-Kiosk.