Drukte en files

Datum laatste wijziging: 30 september 2020  |  Trefwoorden: , ,

Inhoud

  1. Meer personenauto's, minder vrachtvoertuigen
  2. Kilometerheffing zorgt voor vergroening Nederlands wagenpark
  3. Meer files in 2016, filedruk A4 explodeert
  4. Forse groei autokilometers
  5. Nederland telt in 2019 10 miljoen voertuigen
  6. Taxibedrijf Uber e.a. leiden tot meer files
  7. Verkeerschaos dreigt door slecht onderhoud wegen
  8. Rekeningrijden vanaf 2026
  9. Record aantal gereden kilometers in 2018
  10. Omzetstijging autobranche 2019
  11. Autopark groeit sterker dan bevolking
  12. Opnieuw record personenautokilometers in 2019

Meer personenauto's, minder vrachtvoertuigen

Het aantal personenauto's is in 15 jaar fors gestegen: van ruim 6,3 miljoen in 2000 naar bijna 8 miljoen in 2015, een stijging van 25 procent. Ook kwamen er meer brom- en motorfietsen, terwijl het aantal vrachtvoertuigen daalde. Nederland telt nu 10,8 miljoen motorvoertuigen.

De toename van het aantal auto's komt niet alleen door de bevolkingsgroei. Vooral ouderen en vrouwen hebben vaker een auto dan vroeger, omdat zij vaker een rijbewijs hebben. (CBS, 23 jun. 2015).

Kilometerheffing zorgt voor vergroening Nederlands wagenpark

Het invoeren van rekeningrijden levert niet alleen minder files op, maar kan ook het wagenpark helpen vergroenen. Dit concludeert LeasePlan in een Trendreport over Kilometerheffing.

Volgens de leasemaatschappij zorgt een verschuiving van belasting op aanschaf van de auto naar gebruik ervoor dat consumenten sneller nieuwere en dus schonere auto's gaan rijden. Bovendien kan kilometerheffing gericht worden ingezet om elektrisch rijden te stimuleren.

Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto: BPM, BTW, Motorrijtuigenbelasting, assurantiebelasting, bijtelling en leges. Alleen de brandstofaccijns belast het gebruik. Volgens LeasePlan kan juist het verlagen van deze bezitsbelastingen de aankoop van nieuwe auto's stimuleren, wat ervoor zorgt dat nieuwe, schonere auto's eerder de weg op gaan. (Bron: LeasePlan en Brisk, 19 dec. 2016)

Meer files in 2016, filedruk A4 explodeert

Het was 2016 ruim 10% drukker dan in 2015. Met 11,3 procent meer files een record, terwijl het gunstige weer nog wel een dempend effect had: dit jaar regende het minder vaak tijdens de spitsuren. In 2016 ging naar schatting bijna 60 miljoen uur verloren als gevolg van deze files.

Het wegvak van de A4 voor afrit Zoeterwoude-Dorp (bij Leiden) was in 2016 het grootste knelpunt van Nederland. Daarmee is er voor het eerst sinds drie jaar een nieuwe nummer een in de jaarlijkse VID file top 50. Sinds 2013 werd de lijst aangevoerd door de A20 bij het knooppunt Terbregseplein. Wilt u de hoogst geklasseerden uit de top 50 weten, klik dan hier. (Bron: VID, 3 jan. 2017)

Nederland telt in 2019 10 miljoen voertuigen

In 1990 lag het aantal personenauto's in 1990 nog op 5.118.429, in 2000 op 6.343.164, in 2010 op 7.622.353 en in 2017 op 8.222.974 personenauto's. In september 2018 stond de teller op 8.738.384 personenauto’s. Dit is een stijging van ruim 3,6 miljoen in 28 jaar tijd en 2,4 miljoen sinds het jaar 2000. Wat opvalt is dat vanaf het jaar 2000 het aantal auto’s per aantal eigenaren vrijwel constant is. In 2000 hadden 5.644.006 eigenaren 6.343.164 auto’s in bezit, in 2010 6.749.169 eigenaren 7.622.353 auto’s en in 2017 7.297.664 eigenaren 8.222.974 auto’s. Het gemiddelde ligt steeds op zo’n 1,12 auto’s per eigenaar. De constante factor van 1,12 spreekt het wel eens geopperde idee tegen dat steeds meer mensen twee auto’s voor de deur hebben staan.

In 2019 zullen er voor het eerst 10 miljoen voertuigen rijden. Eind 2018 reden er 9.889.079 rond; 167.032 vrachtwagens, 983.663 bestelbusjes (die steeds populairder worden met een groei van 300.000 stuks sinds 2000) en 8.738.384 personenauto’s. (Bron en meer cijfers: Auto en Vervoer, jan. 2019)

Redactie: Krijgt het 10-miljoenste voertuig een lintje?

Taxibedrijf Uber e.a. leiden tot meer files

Uber verbetert de doorstroming in steden? Nee, helaas het tegendeel is waar. De cijfers in San Francisco en New York bewijzen dit.

Er vindt wel enige vervanging plaats, waarbij ritjes met de vervoersdiensten andere ritten vervangen. Maar de meeste ritten met Uber of Lyft zorgen voor een extra auto op de weg, blijkt uit het onderzoek dat is gepubliceerd in The Verge (2019).

De ritjes hebben bovendien nog een extra nadeel: ze zorgen voor extra files doordat ze stoppen langs de kant van de weg om hun passagiers op te pikken of af te zetten. Vooral langs drukke verkeersaders tussen snelwegen en het centrum zorgt dit voor opstoppingen.

Verkeerschaos dreigt door slecht onderhoud wegen

Er moet veel meer onderhoud worden gepleegd aan bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Dat staat in een brief die Bouwend Nederland samen met de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex vandaag stuurt aan de Tweede Kamer.

Sommige plekken kunnen zo onveilig worden, dat hele snelwegen of provinciale wegen afgesloten zouden kunnen worden, schrijft Bouwend Nederland. "De overlast en kosten door een onverwachte afsluiting van bijvoorbeeld de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug zijn enorm." Bouwend Nederland baseert zich op een onderzoek van advies- en ingenieursbureau SWECO.

Rekeningrijden vanaf 2026

Eind juni 2019 lekte het nodige inzake het rekeningrijden uit: Het kabinet kan alleen door grootschalig ingrijpen de klimaatdoelen halen. Rekeningrijden moet vanaf 2026 bijdragen aan het halveren van de CO2-uitstoot.

Er zijn drie varianten rekeningrijden: met spitsheffing, zonder spitsheffing of een heffing die alleen geldt voor elektrische auto’s. Het rekeningrijden zal door een volgend kabinet worden ingevoerd.

Wat de fabrieken betreft, het kabinet wil alleen de CO2-uitstoot belasten die fabrieken moeten schrappen om de klimaatdoelen te halen.

Redactie: Wordt vervolgd.

Record aantal gereden kilometers in 2018

Nederlandse personenauto’s hebben in 2018 een recordaantal van 121,4 miljard kilometer afgelegd. Dat is 1,2 procent meer dan in 2017. Vooral auto’s op naam van een bedrijf reden meer. Het aantal op diesel afgelegde kilometers daalde opnieuw ten gunste van benzinekilometers, vooral bij bedrijfsauto’s. (Bron: CBS, 17 sep. 2019)

Omzetstijging autobranche 2019

De omzet in de auto- en motorbranche is in 2019 met 3,6 procent gestegen. Dit is het vijfde jaar op rij dat de omzet stijgt, al was de stijging minder groot dan in 2018 (4,4 procent). Met name de importeurs en de autohandel- en reparatie zagen in de tweede helft van 2019 hun omzet stijgen. Dit heeft onder andere te maken met de toename van de verkoop van elektrische auto’s.

Gedurende het jaar gaven ondernemers in de autobranche aan dat zij een tekort aan arbeidskrachten hadden. Inmiddels is dat minder een belemmering geworden. Het aantal vacatures in de auto- en motorbranche is gedurende het jaar gedaald van 4,8 duizend naar 4 duizend. (Bron: CBS, 26 feb. 2020)

Autopark groeit sterker dan bevolking

Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto’s, dat is 1,7 procent meer dan een jaar geleden. Daarmee groeit het aantal auto’s sterker dan de bevolking van 18 jaar en ouder. Ruim 7,6 miljoen personenauto’s zijn eigendom van een particulier, 1 miljoen personenauto’s staan op naam van een bedrijf.  (Bron: CBS, 6 mrt. 2020)

Opnieuw record personenautokilometers in 2019

Nederlandse personenauto’s legden in 2019 opnieuw een record aantal kilometers af: ruim 122,5 miljard. Vergeleken met een jaar eerder reden auto’s op benzine meer kilometers, terwijl het aantal dieselkilometers daalde. Het aantal kilometers dat werd afgelegd met volledig elektrische auto’s steeg het sterkst en is meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit de laatste cijfers van het CBS. (Bron: CBS, 29 sep. 2020


Ga terug naar subrubriek Auto.