Inhoud
- Verkeersboetes in Europa heel divers
- Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder
- Rijbewijs verhuist naar smartphone
- Prepaid pechhulp
- Het rijdende kantoor komt er aan
- Snelweg-tanken steeds onaantrekkelijker
- EU-parlement wijst Duitse wegentol af
- Voordelig tanken
- Kentekengegevens van voertuigen vier weken bewaren
- Brussel bereid importheffing auto's af te schaffen
- Onderzoek naar no cure, no pay-bureaus
- Wachttijden voor rijbewijzen nog steeds te lang
- Vertrouwen auto- en motorbranche zakt verder weg
- Langere periode auto niet gebruiken
- Steeds meer mensen kopen dure benzine
- Minder aankoop auto door coronacrisis
- 175.000 OV-reizigers willen een auto kopen
Nieuwe belastingregels zorgen in 2016 voor daling autoverkopen
In het eerste kwartaal van 2016 zijn bijna 100.000 nieuwe personenauto's verkocht. Dat is ruim 10 procent minder dan een jaar eerder. De ontwikkelingen in verkoopaantallen vallen samen met de invoering van nieuwe belastingregels per 1 januari 2016.
Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder
Het is inmiddels een traditie; elk jaar in september geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) een inkijk in de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers. Tegelijkertijd is er ook sprake van een evolutie: verwachtingen over toekomstige veranderingen worden nu concreet gemaakt in kengetallen.
Een paar opvallende conclusies:
- Lage bijtelling blijft toch belangrijk. Ook in het tijdperk van sterk vereenvoudigde bijtelling (na 2017 slechts een gereduceerd tarief van 4% voor volledig elektrische voertuigen) blijkt een lage bijtelling nog steeds een belangrijke keuzefactor.
- Vaker mobiliteitsbudget. Het mobiliteitsbudget wordt vaker aangeboden door werkgevers, en zakelijke rijders hebben vaker de intentie om daarvan gebruik te maken. 20 procent van alle bedrijven verwacht binnen nu en drie jaar een mobiliteitsbudget aan te bieden. Van de grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers is dit zelfs 50 procent.
- Mobiliteit als employee benefit. De algemene verwachting is dat flexibilisering van arbeid en mobiliteit voor steeds meer verandering zorgt in het mobiliteitsbeleid. Minder zakenauto's en meer alternatieven om uit te kiezen, dat is wat vooral de grote bedrijven beogen.
- Interessant om te constateren is de duidelijke trendbreuk met het verleden als het gaat om de rol van de berijder: er wordt namelijk steeds meer rekening gehouden met de wensen en behoeften van medewerkers. Bij de inrichting van het mobiliteitsbeleid blijkt medewerkerstevredenheid het belangrijkste speerpunt geworden. (Bron: NZO 2016, 28 sep. 2016)
Rijbewijs verhuist naar smartphone
Automobilisten krijgen hun rijbewijs over een paar jaar in een app op de smartphone. Dat verwacht de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD), die momenteel aan de techniek werkt om dit mogelijk te maken. Activeren en verlengen moeten bij een digitaal rijbewijs makkelijker worden, maar de verhuizing naar de smartphone is ook een maatregel tegen diefstal.
In welk jaar het rijbewijs naar de smartphone verhuist, vindt de overheidsdienst lastig te voorspellen. De overheid moet met honderd procent zekerheid kunnen garanderen dat de techniek veilig is. Een digitaal rijbewijs moet daarnaast ook in het buitenland gebruikt kunnen worden, dta betekent afhankelijk zijn van internationale regelgeving.
NB: 7 oktober was het papieren rijbewijs met minder echtheidskenmerken dan het plastic rijbewijs voor het laatst geldig. Volgens de RWD zijn er nog iets minder dan driehonderdduizend papieren rijbewijzen niet ingeleverd. Wanneer eigenaren van het papiertje toch de weg op gaan, riskeren ze een boete van negentig euro. (Bron: NRC, 3 okt. 2016)
Red.: Wij denken dat ouderen op verzoek het plastic rijbewijs kunnen behouden. Aan mensen die geen smartphone hebben kan je toch niet zeggen 'geen smartphone, geen auto rijden'.
Prepaid pechhulp
Centraal Beheer Achmea introduceerde in mei 2016& RoadGuard. In september volgde Allsecur met Pechhulp on demand. Je betaalt alleen als je daadwerkelijk van de pechhulp gebruik moet maken. Bij RoadGuard geldt dat alleen binnen Nederland. Bij Allsecur kun je ook in de rest van Europa gebruik maken van deze prepaid service.
De aanbieders van prepaid pechhulp rekenen vaste kosten voor de meest voorkomende problemen: startproblemen, reparatie ter plaatse (denk aan lekke band, lege accu), verkeerd tanken en jezelf buitensluiten. Voor het verhelpen van deze problemen moet tussen de € 65 en € 125 worden betaald. Deze kosten zie je in de app voordat de melding wordt doorgestuurd.
Het grootste voordeel van prepaid pechhulp is dat er alleen wordt betaald op het moment dat iemand pech heeft. Ook is er het gemak van melden via de app van de aanbieder. De meest voorkomende pechgevallen zijn al ingevoerd. Met een druk op de knop kan een pechgeval worden ingevuld. De hoge tarieven en het risico op extra kosten voor onderdelen en vervangend vervoer zijn het grootste nadeel. Is er echt iets mis met de auto, dan is autorijder een hoog bedrag kwijt. (Bron: Wegwijs, 6 okt. 2016)
Het rijdende kantoor komt er aan
Mobiele routers, volop stroom en zelfs een bureaublad in de auto. Het rijdende kantoor komt eraan, maar de grote doorbraak is afhankelijk van de zelfrijdende auto. Business Insider (
oktober 2016) noemt een aantal trends.
Snelweg-tanken steeds onaantrekkelijker
Volgens een vers nieuwsbericht is de snelweg-tanker in Nederland steeds duurder uit. Dat de pomp aan de snelweg niet het voordeligst is zal iedereen wel weten, maar hoe erg is het echt?
Novum vroeg bij het
CBS gegevens op over de gemiddelde brandstofprijzen, en legde november 2013 (het meest recente beschikbare meetmoment) naast januari 2006. Conclusie: met tanken van benzine/diesel langs de snelweg ben je tegenwoordig respectievelijk 7,0 / 5,9 cent per liter duurder uit dan wanneer je langs een secundaire weg of in de stad tankt. In 2006 was dit verschil 4,4 / 3,7 cent. (Bron: Autoblog, 28 okt. 2016)
EU-parlement wijst Duitse wegentol af
De geplande Duitse wegentol is discriminerend voor buitenlandse chauffeurs. Dat stelt het Europees Parlement in een met ruime meerderheid goedgekeurde resolutie.
De regering in Berlijn wil alle bestuurders een vignet laten aanschaffen voor het gebruik van Duitse wegen, maar Duitse ingezetenen krijgen als compensatie een korting op de wegenbelasting die hoger uitvalt naarmate hun auto minder vervuilt. 'Een indirecte discriminatie op basis van nationaliteit.' (Bron: Gazet van Antwerpen, 15 mrt. 2017)
Voordelig tanken
Conclusies uit de onlangs uitgevoerde Nationale Kampioen tanktest van de ANWB:
- Een volle tank langs de snelweg is vaak een stuk duurder dan bij een pomp die wat verder van de snelweg af ligt.
- s' Ochtends is brandstof vaak duurder dan 's middags of 's avonds.
- In de provincie Utrecht ben je het duurst uit en in Groningen het voordeligst.
- In Amsterdam betaal je gemiddeld 6,4 cent meer per liter benzine dan in buurgemeente Zaanstad.
- Van de 30 grootste gemeenten in Nederland is Emmen het goedkoopst en Leiden het duurst.
- De meeste ketens hebben dagen met gereduceerde prijzen, maar het meest voordelig ben je uit op zaterdag.
- Grensoverschrijdend tanken vele malen voordeliger is? Dit is zeker niet altijd het geval! Voor benzine geldt dat misschien wel, maar diesel is gemiddeld slechts een paar cent goedkoper in Duitsland en in België is het vaak zelfs duurder.
Meer informatie vind je je op
ANWB Onderweg. Zo vind je alle tankstations in de buurt of op je route, inclusief de meest actuele tarieven. (Bron:
ZZP Barometer, 1 feb. 2018)
Kentekengegevens van voertuigen vier weken bewaren
Kentekengegevens van voertuigen die langs de openbare weg op bepaalde locaties een ANPR-camera passeren mogen 4 weken worden bewaard. Een wet van die strekking is met ruime meerderheid door de Eerste Kamer aanvaard. ANPR (autoatic Number Plate Recognition) is van belang voor de opsporing van ernstige misdrijven waarbij pas later blijkt dat informatie over een voertuig een rol speelt. Dat kan het geval zijn bij plofkraken, ontvoeringen, mensenhandel en terrorisme. ANPR kan ook helpen bij de aanhouding van voortvluchtigen.
Om de privacy van weggebruikers te beschermen, zijn in het wetvoorstel waarborgen opgenomen. Zo mogen kentekengegevens alleen aan de openbare weg worden verzameld, op locaties die relevant zijn voor de opsporing. Dat kunnen vliegvelden zijn, maar ook havens, parkeerterreinen langs snelwegen en grensovergangen. Niet iedereen kan zomaar bij de kentekengegevens. Alleen speciaal daartoe geautoriseerde opsporingsambtenaren hebben toegang, na een bevel van de officier van justitie. Bovendien mag de informatie enkel worden geraadpleegd voor de opsporing van ernstige misdrijven en de aanhouding van voortvluchtigen. De bewaartermijn is kort: 4 weken. Ook wordt ieder jaar een cameraplan gepubliceerd waarin precies staat waar de vaste camera’s hangen. (Bron: Blog - SBO, 22 dec. 2017)
Brussel bereid importheffing auto's af te schaffen
De Europese Commissie heeft tegen de Verenigde Staten gezegd bereid te zijn importheffingen op alle industriële producten, waaronder auto's, te schrappen. Maar de VS moeten dan wel hetzelfde doen, zei Europees commissaris Cecilia Malmström donderdag tegen de handelscommissie van het Europees parlement, schrijft Politico.
De Amerikaanse president Donald Trump heeft al meerdere malen gedreigd met importheffingen op Europese auto's. Het is hem een doorn in het oog dat er in de VS veel meer Europese auto's worden verkocht dan Amerikaanse auto's in Europa, vanwege heffingen vanuit de EU. Waar Europa heffingen oplegt op Amerikaanse personenauto's, doet de VS dat echter al jaren op bedrijfswagens.
Met haar uitspraken gaat Malmström verder dan de gezamenlijke verklaring van voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie en Trump uit juli. Daarin ging het nog om het afschaffen van heffingen op industriële producten behalve die op auto's. Brussel en Washington houden voorbereidende gesprekken om tot een handelsakkoord te komen. (Bron: Europa Nu, 30 aug. 2018)
Onderzoek naar no cure, no pay-bureaus
Minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker kondigt aan dat hij onderzoek laat uitvoeren naar de opmars van no cure, no pay-bureaus die bij WOZ-bezwaren namens belanghebbenden optreden. Daarbij wordt ook de rol van zulke bedrijfjes bij parkeerbelastingen en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) bij import van gebruikte auto’s bekeken. (Bron en meer: FiscaalVanMorgen, 19 okt. 2018)
Wachttijden voor rijbewijzen nog steeds te lang
De lange wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen CBR zijn er in juni 2019 nog steeds. Mensen die hun rijbewijs willen ontvangen of verlengen of die een gezondheidsverklaring moeten inleveren om hun rijbewijs te houden, moeten soms een half jaar wachten.
Een oorzaak van de achterstanden is dat er veel meer aanvragen voor gezondheidsverklaringen van 75-plussers zijn. Ook zijn er te weinig artsen.
NB: De organisatie is er inmiddels wel in geslaagd om de lange wachttijden voor de rij-examens weg te werken.
NB: Het kabinet heeft eind 2019 besloten dat een jaar, nadat formeel het rijbewijs is verlopen, nog een jaar zonder bekeuring met het oude rijbewijs gereden mag worden.
Vertrouwen auto- en motorbranche zakt verder weg
Het vertrouwen van ondernemers in de auto- en motorbranche is voor het derde kwartaal op rij gedaald. Het vertrouwen zakte van -5,3 begin tweede kwartaal naar -12,7 aan het begin van het derde kwartaal van 2019. Na het tweede kwartaal van 2014 is het vertrouwen niet zo laag geweest. De autobranche was begin derde kwartaal 2019 de enige bedrijfssector waar het vertrouwen van ondernemers negatief was. (Bron: CBS, 28 aug. 2019)
Langere periode auto niet gebruiken
Oude regeling
Gaat u uw bedrijfsauto, eigen auto, motor of bromfiets voor langere tijd niet gebruiken? Dan kunt u het tegen betaling digitaal schorsen. Dit kan met een RDW-certificaat of met eHerkenning. Tijdens de schorsing vervallen verplichtingen zoals motorrijtuigenbelasting, APK-keuring en WA-verzekering. Een schorsing gaat direct in en duurt maximaal 1 jaar.
Nieuwe regeling
U kunt het voertuig langer dan 1 jaar schorsen. Ook komen er verschillende schorsingstermijnen voor verschillende voertuigen. Het wordt overigens niet mogelijk het voertuig voor onbepaalde tijd te schorsen.
Als alles mee zit gaat de nieuwe regeling in per 1 januari 2020.
Steeds meer mensen kopen dure benzine
Sinds 1 oktober 2019 is de bekende Euro 95 vervangen door E10. Deze benzine bestaat voor 10 procent uit bio-ethanol en moet zo de CO2-uitstoot omlaag brengen. Maar het regent klachten over de brandstof. Reden waarom mensen massaal kiezen voor Super of 98.
Volgens het AD klagen mensen op internetfora, sociale media en zelfs in tv-programma’s over benzinemotoren die vastlopen, een brandstofverbruik dat ineens hoger is en auto’s die beginnen te stotteren tijdens het rijden. Daarom stappen ze over op ‘premium’ brandstoffen zoals Shell V-Power, Total Excellium en BP Ultimate. Hierin zit gemiddeld 5 procent bio-ethanol, vandaar de aanduiding E5. Een liter E5 is al snel 8 tot 15 cent per liter duurder.
De prijs van een tank benzine loopt fors op als je premium tankt, terwijl er geen noodzaak is. Voor de meeste mensen is die overstap helemaal niet nodig. Voor het overgrote deel van moderne autootoren vanaf bouwjaar 2000 levert E10 geen risico’s op”, aldus Erwin den Hoed van AMT. “De problemen doen zich vooral voor bij oudere modellen. Die hebben bijvoorbeeld kunststof onderdelen die niet goed tegen de bijtende eigenschappen van ethanol kunnen.”
Minder aankoop auto door coronacrisis
Mensen die voor de coronacrisis van plan waren om een nieuwe auto te kopen, zijn dat nu minder snel van plan. Dat blijkt uit een enquête van BOVAG. Twintig procent van de mensen die eerst van plan waren om een nieuwe auto te kopen stelt de aankoop nu uit. Nog eens 15 procent ziet helemaal af van het kopen van een nieuwe wagen. Toch zegt bijna twee derde van de mensen gewoon een nieuwe auto te gaan kopen. (Bron: BNR, 1 mei 2020)
175.000 OV-reizigers willen een auto kopen
In een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten gaf afgelopen week de helft van de OV-reizigers aan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er een te zullen gaan kopen. In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 personen en de Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand de op één na de hoogste occasionverkoop ooit. (Bron: Bovag, 3 jun. 2020)
Ga terug naar subrubriek Auto.