Schiphol trekt de portemonnee, maar zonder toeslag blijft het een schamel loon

Opinie  |  do 2 jun 2022  |  Bron: HR-kiosk  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , ,

Zomertoeslag lijkt veel

Beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs kunnen een zomertoeslag tegemoet zien van 5,25 euro per uur. Dat lijkt veel.
 
N.B. De zomertoeslag is tijdelijk en geldt slechts voor de periode mei tot medio september. Het betekent voor het personeel op de vloer een loonstijging van gemiddeld 40 tot 50 procent, zegt Schiphol.
 
Beveiligers, schoonmakers en buschauffeurs komen daarnaast in aanmerking voor een tweede toeslag die betaald wordt tot september 2023. Die bedraagt 1,40 euro per uur en betekent dat dit personeel er gemiddeld 10 procent op vooruit gaat. De bagage-afhandelaars krijgen deze toeslag niet.

Betaald uit eigen zak

Schiphol betaalt de toeslagen uit eigen zak, zegt het. Het kost 40 miljoen tot 50 miljoen euro. Het betekent dat de winst over 2022 lager uit zal vallen en ook dat de aandeelhouders, de Nederlandse staat (70 procent) en twee gemeentes minder dividend krijgen uitgekeerd.
 
De hogere loonkosten kunnen niet worden doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen. Die krijgen de komende jaren al te maken met hogere havengelden. Omdat deze al zijn vastgesteld kan Schiphol deze niet meer verhogen, stelt een woordvoerder.
 
Commentaar
 
Als € 5,25 een toeslag is van 50%, dan is het uurloon kennelijk slechts € 10,10 of bij 40% is het uurloon € 13,75. Wanneer € 1,40 10% van het loon is, wordt aan deze groep een tijdelijk uurloon van 15,40 betaald. (Het minimum loon is slechts € 9,90 per uur)
 
Allemaal geen vetpot. Het lijkt natuurlijk veel een toeslag (N.B. tijdelijk) van 50%, maar 50% van WEINIG wordt nooit veel. Het zijn nog steeds bedragen, waarvoor menigeen niet warm zal lopen en dat is nu juist een belangrijke functionaliteit. Vaak zijn het ook nog flexcontracten en uitzendkrachten. Dus niet alleen lage lonen, maar ook geen vastigheid qua arbeidscontract.

Aanbesteding

Schiphol kiest vanwege de seizoensgevoeligheid voor uitzendkrachten, maar wordt gedwongen van de EU om een Europese aanbesteding te doen en kiezen dan voor de meest lucratieve (lees laagste) aanbieding qua kosten.
 
Het benieuwd mij hoe Schiphol de "toeslag" nu gaat betalen? Als loon aan de werknemer van het uitzendbureau of een bonus aan het uitzendbureau zelf, waarvan verwacht wordt dat deze organisatie het doorbetaald?

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info